• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13678
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/14j0
+
-

سرمایه‌گذاری 45 میلیارد ریالی برای ساخت هتل سنتی در اراک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان: هتل سنتی اراک در خیابان حصار احداث می‌شود

گردشگری
سرمایه‌گذاری 45 میلیارد ریالی برای ساخت هتل سنتی در اراک




صبا خایانی | اراک- خبرنگار: 

در دنیای امروز برای جذب گردشگر فقط وجود مناطق و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی موثر نیست و به روش‌های نوین و خلاقانه در ساخت‌وسازها و ایجاد امکانات متناسب در هر منطقه گردشگری نیاز است.
 مرکزی جاذبه‌های گردشگری شناخته و ناشناخته بسیاری دارد که ایجاد زیرساخت‌های مناسب به خصوص اقامتگاه‌هایی که کمبود آنها به چشم می‌خورد، می‌تواند در ورود گردشگران به استان موثر باشد.
در چند سال گذشته یکی از اقداماتی که برای جذب گردشگر در اراک انجام شده ایجاد هتل سنتی در بافت تاریخی شهر است و به نظر می‌رسد این ابتکار به جذب و ماندگاری گردشگر کمک شایانی می‌کند. بدون تردید این فکر خلاقانه می‌تواند فضای مناسبی را برای گردشگران به وجود آورد و به رونق این صنعت سودآور منجر شود.
 

ایجاد اقامتگاه باید بر اساس نیاز یا برنامه راه باشد

یک فعال بخش گردشگری به همشهری می‌گوید: شهرها، روستاها و مناطق مختلف در بخش گردشگری تعریف خاص خود را دارند و در هر منطقه‌ باید امکانات خاص همان منطقه بر اساس فرهنگ و اقلیم ایجاد ‌شود.
«تقی قاسمی» بیان می‌کند: ایجاد اقامتگاه یکی از ملزومات صنعت گردشگری و جزو زیرساخت‌های این صنعت است، اما نمی‌توان انتظار داشت که در تمامی مناطق تعداد زیادی هتل و مکان اقامتی ایجاد شود. برای ایجاد مکان‌های اقامتی ابتدا باید میزان ورود گردشگران به یک منطقه و فرهنگ و آیین آن بررسی شود و بر اساس نیاز موجود اقامتگاه‌ها ایجاد شود. قاسمی اظهار می‌کند: در بخش اماکن و استراحتگاه‌های گردشگری نیز باید بررسی‌های لازم صورت گیرد و بر اساس چشم‌اندازی که وجود دارد کارهایی انجام شود. مثلا باید دید در آینده به صورت تقریبی چه میزان گردشگر جذب می‌شود و بر این اساس به ساخت مکان‌های اقامتی اقدام کرد.

وی می‌گوید: به عنوان مثال مکان‌هایی مانند آبگرم محلات در استان پذیرای تعداد قابل توجهی گردشگر است و در این مکان باید اقامتگاه‌هایی متفاوت و بر اساس توان مالی اقشار مختلف ساخته شود. در مناطق مختلف گردشگری استان و بر اساس بررسی و سنجش دقیق نیاز به ایجاد اقامتگاه خاص در آن منطقه است و می‌توان بر این اساس نقشه راه مناسبی برای جذب گردشگر بیشتر ارائه داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می‌گوید: یکی از زیرساخت‌های صنعت گردشگری توسعه اقامتگاه‌ها و مراکز اقامتگاهی است. در این زمینه ایجاد مکان‌هایی ویژه می‌تواند این جذابیت‌ را افزایش دهد.
«سید محمد حسینی» با تاکید بر این نکته که بومی‌سازی گردشگری قطعاً به توسعه و سودآوری صنعت گردشگری می‌انجامد، بیان می‌کند: ما به منظور جذب بیشتر گردشگران اقدام به یک نوآوری کردیم. این نوآوری طرح ساخت اولین هتل سنتی در استان و در بافت تاریخی شهر اراک بود که قطعاً ایجاد امکان استراحت در چنین محیطی به توسعه گردشگری کمک بسیاری خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: این هتل با سرمایه‌گذاری تقریبی 45میلیاردریالی در خیابان حصار اراک که از اصلی‌ترین شاهراه‌های بافت تاریخی شهر است، احداث می‌شود تا رویکردی نوین به بومی‌سازی گردشگری در استان را شاهد باشیم. این هتل با 13 اتاق، 2 رستوران، لابی و دیگر امکانات مورد نیاز احداث می‌شود و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 40 نفر را فراهم می‌کند.
حسینی اظهار می‌کند: بافت تاریخی شهر اراک با نگینی به نام بازار تاریخی آراسته شده که ظرفیت بسیار زیادی را در حوزه گردشگری دارد و می‌تواند برای هر گردشگر داخلی و خارجی جاذبه‌ای منحصربه‌فرد باشد. بنای این هتل که در حال حاضر به صورت مشارکتی از سوی اداره کل و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال مرمت است، در گذشته یکی از منازل مسکونی شاخص بوده است. این بنا پس از پایان مرمت، از سوی بخش خصوصی به هتلی زیبا و مجهز تبدیل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: این ساختمان با 500 مترمربع زیربنا و 748 مترمربع بنا در حال حاضر در مرحله مرمت اساسی قرار دارد. اکنون شاهد هستیم که گردشگران داخلی و خارجی تمایل بسیار زیادی به تجربه زندگی و تفریح در جوامع بومی دارند. از این رو دولت اقامتگاه‌های بوم‌گردی را با حمایت ویژه‌ای توسعه بخشیده است. احداث هتل سنتی نیز قطعاً باعث رونق گردشگری خواهد شد. بومی‌سازی گردشگری هیچ‌گونه منافاتی با توسعه و علم گردشگری روز ندارد، چرا که گردشگران در تمام کشورهای دنیا می‌توانند از لوکس‌ترین و مدرن‌ترین هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری استفاده کنند و این نوع مکان‌های سنتی و تاریخی برای آنها شاید جالب‌تر و جذاب‌تر باشد.
وی ادامه می‌دهد: هر کشوری که بتواند شاخصه‌های منحصربه‌فرد خود را در این بازار گردشگری برجسته‌ کند، می‌تواند بیشترین سودآوری را داشته باشد. این برجسته‌سازی قابلیت‌ها همان بومی‌سازی است که قطعاً به سودآوری منجر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید