• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136764
+
-

سیل تابستانه ادامه دارد

با وقوع دوباره سیل در آذربایجان غربی، احتمال بروز شرایط بحرانی در شرق و شمال کشور هم وجود دارد

سیل تابستانه ادامه دارد

حمیده پازوکی- خبرنگار

پس از گذشت حدود 2هفته از بروز سیل در کرمان و استان‌های شمال غرب کشور، بار دیگر افزایش باران‌های تابستانی موجب شد آذربایجان غربی سیل را تجربه کند. وضعیت در خراسان‌رضوی و جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و مازندران هم پایدار نیست و در روزهای پایانی هفته احتمال وقوع شرایط بحرانی برای این مناطق وجود دارد..

سیل در ۲۷ روستای چالدران
آذربایجان‌غربی درحالی‌که حدود هزار میلیارد ریال طی سیل 2هفته قبل خسارت دیده بود، دوباره با وقوع سیل به‌ویژه در شهرستان چالدران متحمل خسارت‌هایی شده است. به‌گفته فرماندار چالدران بر اثر بارش شدید تگرگ و جاری‌شدن سیل در شامگاه دوشنبه 4مرداد ۲۷روستای این شهرستان تحت‌تأثیر قرار گرفت. حسن محمدزاده می‌گوید: در اثر جاری شدن سیل در محور چالدران به چایپاره در روستای «قرخ بلاغ» یک دهنه از پل سه دهنه را تخریب و موجب قطع ارتباط راه اصلی شد که با تلاش شبانه و ایجاد یک راه فرعی مسیر برای تردد بازگشایی شد. این پل در نخستین فرصت تعمیر خواهد شد. وی با بیان اینکه بر اثر سیل ۴۰۰ دام از بین رفته است، می‌افزاید: زمین‌های کشاورزی نیز از این حادثه آسیب دیده‌اند اما میزان خسارت هنوز برآورد نشده است. فرماندار چالدران با بیان اینکه در اثر سیل ۲نفر مصدوم و به‌صورت سرپایی مداوا شدند، می‌گوید: از ۲۷ روستای درگیر سیل منازل ۱۹روستا خسارت دیده‌اند.

خسارت توفان و سیل به باغ‌های داراب
وزش بادهای شدید و بروز سیل در روز دوشنبه 2مرداد به داراب در فارس هم آسیب‌هایی وارد کرده است. به‌گفته فرماندار داراب، در منطقه نوایگان و تنگ طحه بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال به محصولات باغ‌های آبی و دیم خسارت وارد شده است. اصغر فرودی می‌گوید: این پدیده‌های جوی در دوم مرداد ۱۴۰۰ رخ داد که محصولات بیش از 4هزار هکتار باغ آبی و دیم در شهرستان داراب آسیب دید. وی با بیان اینکه بازدیدهای کارشناسی از باغ‌های خسارت‌دیده منطقه تنگ طحه انجام شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بسیاری از باغ‌های ما بیمه هستند، پیگیر هستیم تا بخشی از خسارات وارد شده از طریق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شود.

ادامه گردوغبار در کرمان تا پایان هفته
هرچند بیشترین احتمال شرایط بحرانی در روزهای آینده برای خراسانات و سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی شده است اما کرمان هم از بادهای موسمی در امان نیست. رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به افزایش شاخص آلایندگی‌های هوا در این استان می‌گوید: پدیده گردوغبار به‌صورت متناوب تا پایان هفته در بیشتر مناطق این استان ادامه دارد. حمیده حبیبی، با اشاره به اینکه وزش باد نسبتا شدید، خیزش گرد و خاک و احتمال وقوع توفان شن در روزهای پایانی هفته در استان کرمان دور از انتظار نیست، می‌افزاید: منشأ این پدیده جوی وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان است.

سازمان‌های امدادی آماده باشند
یک کارشناس سازمان هواشناسی درباره وضعیت آب‌وهوا در روزهای آینده به همشهری می‌گوید: امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه، 6و 7مرداد) برای نواحی شرق، شمال شرق و جنوب شرقی یعنی شمال سیستان‌وبلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی و نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی، افزایش شدید فشاری یا افزایش فعالیت بادهای 12روزه پیش‌بینی می‌شود. این بادها می‌توانند موجب ایجاد توفان گردوخاک، کاهش دید افقی، کیفیت هوا، اختلال در تردد و خسارت به محصولات کشاورزی شوند. امین‌حسین نقشینه ادامه می‌دهد: همچنین نوار شمالی از امروز (چهارشنبه) با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر و ورود رطوبت به استان‌های شمالی مازندران و گیلان با افزایش بارش روبه‌رو خواهد بود. این جریانات در استان‌های شمالی و شمال آذربایجان شرقی ممکن است موجب بارش شدید باران و ریزش تگرگ شود. وی با بیان اینکه برای نوار شمالی هشدار سطح نارنجی صادر شده است، می‌گوید: با افزایش بارش‎ها در این مناطق امکان طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، بالاآمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها و احتمال لغو پروازها وجود دارد. کارشناس سازمان هواشناسی می‌افزاید: با شرایطی که پیش رو داریم، دستگاه‌های امدادی باید آمادگی لازم را داشته باشند و همچنین بهتر است کوهنوردان در این روزها از صعود و عشایر نیز از چرای دام‌ها در مراتع مرتفع خودداری کنند. از مردم هم می‌خواهیم در مناطق یادشده کنار رودخانه‌ها توقف نکنند. نقشینه با بیان اینکه باد و باران در نواحی شرقی و شمالی کشور تا پایان روز جمعه ادامه دارد، می‌گوید: امروز (چهارشنبه) هوای سواحل خزر، آذربایجان‌های‌شرقی و غربی و اردبیل بین 5تا 9درجه سانتی‌گراد خنک خواهد شد. از فردا (پنجشنبه) هم در تهران، زنجان و قزوین دمای هوا 2تا 4درجه سانتی‌گراد کاهش دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید