• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13673
+
-

همراهی بی‌سابقه بانک‌ها با واحدهای تولیدی

معاون استاندار: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی در سریع‌ترین زمان ممکن است

اقتصاد
همراهی بی‌سابقه بانک‌ها با واحدهای تولیدی





زینب حیدری| قم- خبرنگار: 

سال 96 سال رخدادهای چشمگیر اقتصادی بود. سالی که بانک‌های استان دست رد به سینه واحدهای صنعتی متقاضی وام نزدند و تقریبا کسی در صف انتظار دریافت تسهیلات رونق تولید نماند. این موفقیت استان را «محمود سیجانی» جهش چشمگیر توصیف کرد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار کرد: امسال پرداخت تسهیلات بخش گردشگری نیز به مجموع تسهیلات رونق تولید افزوده شده که تاکنون در استان بیش از 46 میلیارد تومان پرداخت شده است. 

وی با اشاره به توقف پرداخت تسهیلات در تعطیلات نوروزی افزود: با این وجود یک مورد پرداخت تسهیلات نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات در سال جاری پرداخت شده است. سیجانی از تشکیل کمیته نظارت استان از ابتدای سال خبر داد و اضافه کرد: این کمیته در بازدید از واحدهای تولیدی اعلام کردند از مجموع 6 بازدید مشخص شد 278 شغل در واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات رونق تثبیت شده است و ارائه این گزارش‌ها همچنان در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد. وی با بیان این که اشتغال ایجادشده در یک ماه اسفند قابل قبول بوده است به ادامه‌دار بودن این روند اشتغال تأکید کرد. 


خسارت سنگین واحدهای پرورش مرغ

با وجود تلاش‌های خوبی که برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی انجام شده، برخی واحدهای تولیدی که در سال 96 به دلیل شرایط به وجود آمده دچار ضرر زیادی شده‌اند نیاز به حمایت دارند. از جمله این واحدها، مراکز پرورش مرغ و طیور هستند که در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی تلفات زیادی داشتند. 

 «مجید آوری‌فرد»، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، به رصد و پیگیری مستمر مشکلات واحدهای تولیدی استان ذیل کمیته‌های فرعی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای پرورش مرغ بود که خسارت زیادی را بر این واحدها تحمیل کرد. وی بر لزوم جبران خسارت این واحدها اشاره کرد و افزود: 10 درصد تسهیلات روستایی یکی از راه‌های جبران این خسارت‌هاست که می‌تواند بخشی از آن را جبران کند. این خسارت‌ها باید به صورت مختلف جبران شود تا روند تولید مرغ در استان بتواند به قوت قبل به کار خود ادامه دهد. 

آوری‌فرد قم را یکی از قطب‌های تولیدکننده مرغ در کشور دانست و اضافه کرد: برای حفظ این جایگاه لازم است خسارت‌های وارده جبران شود. در این زمینه بانک‌های استان باید همکاری لازم برای پرداخت تسهیلات رونق تولید به این واحدها را داشته باشند و در بازپرداخت این تسهیلات نیز باید به گونه‌ای باشد تا متقاضی فرصت لازم برای پرداخت را پیدا کند. 


پرداخت 600 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای پرورش مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم آمار تلفات ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان را بیش از 8 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار اعلام کرد و گفت: میزان ریالی این خسارت‌ها رقمی بیش از 850 میلیارد ریال است که 70 درصد این خسارت‌ها توسط بیمه‌ها پرداخت شده است.  «محمدرضا طلایی» ادامه داد: 200 میلیارد ریال دیگر از خسارت باقی‌مانده نیز پرداخت شد که در نهایت می‌توان گفت تاکنون 600 میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت و بهبود وضع واحدهای پرورش و تولید مرغ استان پرداخت شده است. 

وی 10 درصد تسهیلات سرمایه در گردش اعتبارات توسعه روستایی را یکی از پیشنهادهای مناسب برای جبران خسارت این واحدها برشمرد و افزود: با توجه به نزدیکی زمان جوجه‌ریزی در پایان اردیبهشت در واحدهای تولید مرغ برای مقابله با این بیماری تمهیدهای بهداشتی برنامه‌ریزی شده است. 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی، در حال حاضر واحدهای پرورش مرغ استان نیازمند 160 میلیارد تومان سرمایه در گردش هستند تا فعالیت‌های خود را با قوت ادامه دهند. 


بررسی عملکرد بانک‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قم اما برخورد بانک‌ها با موارد درخواست تسهیلات را مورد توجه قرار داد و گفت: بانک‌هایی که پرونده‌های دریافت تسهیلات را دریافت کرده‌اند باید پیگیر به نتیجه رسیدن این پرونده‌ها باشند. البته پرداخت‌های خوبی در بخش گردشگری انجام شد که نشان می‌دهد آنچه در گذشته به عنوان مقاومت در پرداخت تسهیلات مطرح می‌شد واقعی نیست. 

 «مهرداد غضنفری» با بیان این که هدف‌گذاری مطلوبی در زمینه تثبیت و افزایش شغل در استان صورت گرفته است، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی در سریع‌ترین زمان ممکن است؛ به ویژه این که حفظ اشتغال اولویت اصلی به شمار می‌آید. 

وی با تأکید بر تلاش مضاعف برای رفع مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی اظهار کرد: رسیدگی به مقوله اشتغال در بخش کشاورزی موضوع دیگری است که باید در کمیته نظارت مورد توجه قرار گیرد. 
غضنفری به بانک‌هایی که پرونده پرداخت تسهیلات را در دست اقدام دارند اشاره کرد و گفت: این بانک‌ها باید تا پایان فروردین این پرونده‌ها را تعیین تکیف کنند و در صورت پرداخت نشدن تسهیلات بدون دلیل مشخص و خاص استان می‌تواند با آن برخورد کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار به برخی موانع استان در کارگروه ملی اشاره کرد و افزود: مشکلاتی که در استان قابل حل و رفع نباشد به این کارگروه ارجاع و بررسی خواهد شد. 


تسهیلات بی‌سابقه

پرداخت تسهیلات 680 میلیارد تومانی رونق تولید در یک سال گذشته به واحدهای تولیدی آماری بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار به عنوان دستاورد استان مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در سال‌های اخیر این رقم بی‌سابقه بوده است و در نتیجه آن توانستیم جایگاه مطلوبی در کشور از آن خود کنیم. 

 «مهرداد غضنفری» بر لزوم رفع مشکل مرغداران خسارت‌دیده تأکید کرد و گفت: مسئولان باید برای حل این موضوع به راهکاری با هزینه کمتر برای واحدها برسند. از طرفی دو موضوع مهم تعیین تکلیف بدهی معوق و تأمین سرمایه در گردش این واحدها باید مورد توجه باشد. 

معاون استاندار قم با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های معطل در بانک‌های عامل استان اضافه کرد: تکلیف شده تا بانک‌های استان وضعیت پرونده‌های معطل را در مدت یک هفته آینده مشخص کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید