• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 5 مرداد 1400
کد مطلب : 136717
+
-

قیمت گوجه شکست

بازار
قیمت گوجه شکست


قیمت گوجه فرنگی که در روزهای گذشته به بیش از ۱۰هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها رسیده بود دیروز با محصول تازه برداشت، کاهش یافت و به ۷هزار تومان در میادین اصلی رسید.
رئیس اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران در گفت‌وگو با همشهری درخصوص دلایل افزایش مقطعی قیمت گوجه گفت: با اتمام محصول گوجه ورامین و شمال کشور، حدود ۱۰ تا ۱۵روز فاصله زمانی بود تا گوجه سایر مناطق کشور به بازار تهران برسد و این فاصله زمانی کمبودی کوتاه‌مدت در بازار ایجاد کرد. به‌گفته مصطفی دارایی‌نژاد، با آغاز برداشت محصول گوجه فرنگی دشت قزوین، شیراز و دشت مغان، این کمبود برطرف شده و دیروز حدود ۳۵۰تن گوجه در میدان اصلی میوه و تره‌بار کشور عرضه شد. وی قیمت گوجه ربی را 2800 تا ۳هزار تومان عنوان کرد که این قیمت برای خریدهای عمده از سوی کارخانه‌های تولید‌کننده رب بوده است. به‌گفته این مقام صنفی روز گذشته قیمت گوجه درجه یک سوا شده در میدان اصلی تره‌بار تهران ۷هزار تومان بود و با افزایش توزیع و عرضه گسترده این محصول، قیمت در خرده‌فروشی‌ها نیز به‌زودی کاهش خواهد داد.
محصول دیگری که افزایش قیمت آن در هفته‌های اخیر نگرانی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته هویج است. قیمت هویج در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به کیلویی ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان رسیده و این قیمت در شرایطی که مصرف هویج در تابستان چه در منازل و چه در آبمیوه‌فروشی‌ها به‌شدت در مقایسه با فصول دیگر افزایش می‌یابد، نگران‌کننده بود. به‌گفته فروشندگان آبمیوه و بستنی از خردادماه قیمت هویج رو به افزایش گذاشت و به‌ویژه از ابتدای تابستان قیمت هویج آبگیری در میادین میوه‌و تره‌بار به کیلویی ۱۰هزار تومان رسید که این رشد، قیمت هر لیتر آب‌هویج را به ۲۰ تا ۳۰هزار تومان رساند. رئیس اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران، دلیل افزایش قیمت هویج نیز به اتمام محصول دزفول و جنوب بر می‌گشت که با برداشت هویج اصفهان، شیراز، بستان‌آباد و بروجرد به‌احتمال زیاد تا هفته آینده بین ۳ تا ۴هزار تومان افت قیمت خواهد داشت.

گیلاس و زردآلو تمام شد
درحالی‌که بعضی اقلام میوه تابستانه در میوه‌فروشی‌های سطح شهر بالای ۴۰هزار تومان قیمت دارند به‌گفته دارایی‌نژاد، هیچ میوه‌ای در میدان اصلی تره‌بار تهران بالای ۳۰هزار تومان نیست و گران‌ترین میوه فصل هم‌اکنون گلابی بیروتی است که ۳۰هزار تومان در میادین توزیع می‌شود؛ قیمتی که در خرده‌فروشی‌ها تا بیش از ۴۰هزار تومان می‌رسد. اما گلابی تنها میوه بالای ۴۰هزار تومان مغازه‌ها نیست و تابلوی قیمت زردآلو و گیلاس هم همچنان در بعضی از میوه فروشی‌ها اعدادی بین ۴۵ تا ۶۰هزار تومان را نشان می‌دهد؛ قیمتی که بعد از این هم پایین نخواهد آمد، چراکه به‌گفته دارایی‌نژاد این دو میوه در پایان فصل برداشت هستند. وی درخصوص این دو میوه گفت: توزیع زردآلو وگیلاس در میادین به‌صورت نیسانی و به‌طور محدود انجام می‌شود و با کاهش عرضه در پایان فصل برداشت، قیمت این محصولات در میادین از قیمت نوبرانه هم بیشتر شده و باید این دو محصول را از فهرست میوه‌های تابستانه حذف شده دانست، اما در سایر میوه‌ها هیچ‌گونه کمبود و افزایش قیمتی مشاهده نمی‌شود. نرخ و میزان عرضه دیگر محصولات از میوه تا سبزی و صیفی  در میادین، عادی و متناسب با تقاضاست. هم‌اکنون شلیل از ۸ تا ۲۵ هزار تومان، هلو از ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، گلابی شاه‌میوه از ۱۵ تا ۲۵هزار تومان، آلبالو رسمی بین ۲۰ تا ۲۲هزار تومان، سیب گلاب از ۱۵ تا ۲۳هزار تومان، هلو انجیری از ۱۵ تا ۲۵هزار تومان، آلو قطره‌طلا از ۱۰ تا ۲۵هزار تومان، لیموترش از ۱۰ تا ۱۵هزار تومان، خربزه از ۸ تا ۱۰هزار تومان، گلابی بیروتی ۲۰ تا ۳۰هزار تومان، انگور کندری ۱۰ تا ۱۵هزا رتومان و انگور عسگری ۱۰ تا ۱۵هزار تومان عرضه می‌شود. در میان میوه‌های وارداتی نیز موز از ۲۲ تا ۲۵هزار تومان و انبه بین ۳۵ تا ۴۰هزار تومان در میدان تره‌بار مرکزی تهران در حال عرضه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید