• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13666
+
-

ایران فقط نصف بارش مورد انتظار را دریافت کرده است

خشکسالی
ایران فقط نصف بارش مورد انتظار را دریافت کرده است

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی از بارش کمتر از نرمال در نوار شمالی کشور و بارش در حد نرمال در بقیه مناطق طی 3‌ماه اردیبهشت تا تیرماه آینده خبر داد.

ایمان باباییان به ایسنا گفت: معمولا در شرایط نرمال، بارش دوره گرم سال از خرداد تا مهر در بخش عمده‌ای از کشور به استثنای سواحل خزر و جنوب‌شرق کشور قابل ملاحظه نیست و در این مناطق بیشتر بارش‌ها در اردیبهشت رخ می‌دهد.

وی افزود: در دوره سه‌ماهه اردیبهشت تا تیر۹۷، میانگین بارش در استان‌های واقع در شمال کشور کمتر از حد نرمال و در بقیه استان‌ها در حد نرمال است. البته درصد نسبی بارش فصل بهار ۹۷ در استان‌های شمال غرب قابل توجه و سازگار با کشت بهاره در منطقه است.

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی درباره شرایط دمایی کشور طی ماه‌های آینده گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دمای اردیبهشت در بخش‌های شرقی کشور کمتر از حد نرمال باشد اما سایر بخش‌های کشور با افزایش دمای نیم تا یک درجه‌ای مواجه خواهند شد. باباییان در ادامه با اشاره به وضعیت بارش کشور طی ماه‌های گذشته تصریح کرد: داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی کشور نشان می‌دهد از ابتدای سال زراعی بیشترین مقدار کاهش بارش عمدتا در استان‌های واقع در محدوده زاگرس جنوبی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، خوزستان و بخش‌هایی از استان‌های گیلان و مازندران رخ داده اما بیشترین کاهش نسبی بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان به‌ترتیب با ۷۵، ۷۱ و ۶۸ درصد کم‌بارشی نسبت به بلندمدت ثبت شده است. به گفته وی، طی 7‌ماه گذشته بارش استان آذربایجان‌شرقی ۱۲درصد بیش از حد نرمال بوده است، البته پراکنش زمانی و مکانی بارش حتی در مناطق محدودی که بارش نرمال داشته‌اند نامناسب بوده است.

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی تأکید کرد: در شرایط بارش نرمال، ۸۶درصد بارش سال زراعی کشور در فاصله زمانی مهر تا فروردین رخ می‌دهد درحالی‌که این مقدار هم‌اکنون ۴۹ درصد است و به‌عبارت دیگر تاکنون حتی ۵۰درصد بارش مورد انتظار نیز محقق نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید