• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13661
+
-

سخنگوی دولت همزمان با سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی، اعلام کرد

4هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای احیای دریاچه ارومیه

میراث طبیعی
4هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای احیای دریاچه ارومیه

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه همزمان با سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی، گفت: برای احیای دریاچه ارومیه، امسال چهار هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه درنظر گرفته شده  که با تمام توان درصدد پرداخت کامل این رقم هستیم. به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست شورای اداری آذربایجان غربی افزود: محدودیت‌های اعتباری فراوانی برای سال‌جاری وجود دارد ولی با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و اهتمام ویژه دولت برای احیای آن، تخصیص اعتبار این بخش در اولویت قرار دارد.

سخنگوی دولت افزود: 7هزار میلیارد ریال اعتبار نیز در سال‌های آینده برای احیای این دریاچه درنظر گرفته شده است و در این خصوص نیز تمام توان خود را برای پرداخت کامل این ارقام به‌کار می‌گیریم.

نوبخت با تأکید بر اهمیت دریاچه ارومیه به‌عنوان اثر طبیعی، تصریح کرد: دریاچه ارومیه متعلق به همه ایرانیان است و اثر گرانبهایی در جهان به شمار می‌رود.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هنوز از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم، تأکید کرد: دولت برای اجرای طرح‌ها اهتمام ویژه دارد و از همه توان خود در این خصوص بهره می‌برد.



 مساحت دریاچه 494کیلومترمربع افزایش‌یافته است

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سال گذشته کمتر از 50درصد اعتبار ابلاغی به ستاد احیای دریاچه ارومیه تحقق یافت، گفت: قرار بود تا 8 هزار و 200میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مصوب اختصاص یابد که تنها 3 هزار و 700میلیارد ریال آن تحقق یافت.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام اینکه مساحت فعلی نگین آبی آذربایجان به 2هزار و 288کیلومترمربع رسیده، افزود: مساحت دریاچه نسبت به 6‌ماه گذشته بیش از 494کیلومترمربع و ارتفاع دریاچه نیز 47سانتی‌متر افزایش یافته است. وی با اشاره به عملکرد موفق این ستاد در جلوگیری از ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: ارتفاع دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین تراز ثبت‌شده برای آن بیش از 71سانتی‌متر فاصله دارد و این نتیجه تلاش‌های دولت تدبیر و امید در تحقق وعده احیای دریاچه است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه این ستاد نقش هماهنگی برای اجرای طرح‌های احیای نگین آبی آذربایجان را دارد، افزود: اعتبار اختصاص‌یافته به این ستاد برای اتمام طرح‌های احیای دریاچه در اختیار دستگاه‌های اجرایی دخیل، ازجمله شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهادکشاورزی،  اداره کل حفاظت محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار می‌گیرد.



طرح‌هایی برای احیا

سرخوش یادآور شد: ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی نظیر لایروبی رودخانه‌ها، انتقال پساب تصفیه‌شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه‌های رودخانه‌ها، انسداد یک‌هزار و 200چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6هزار و 200هکتار از اراضی کشاورزی را در دستورکار قرار داده و برخی از این طرح‌ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است. وی با بیان اینکه از اول اسفند 1396تا 15فروردین سال‌جاری حدود 249میلیون مترمکعب آب از سدهای منطقه به پیکره دریاچه ارومیه رهاسازی شد، تصریح کرد: در این مدت 52میلیون مترمکعب آب از سد شهرچای ارومیه، 170میلیون مترمکعب از سد شهید کاظمی بوکان، 12میلیون مترمکعب از سد مهاباد و 15میلیون مترمکعب از سد ساروق تکاب وارد این دریاچه شد.



در انتظار فاینانس

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به اینکه هنوز فاینانسی برای احیای این دریاچه اختصاص نیافته است، گفت: مراحل اختصاص فاینانس، پروسه‌ای طولانی دارد اما برخی رسانه‌ها با نادیده گرفتن این روند اقدام به سیاه‌نمایی می‌کنند. وی با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط 21رودخانه دائمی و 39رودخانه دوره‌ای  تغذیه می‌شود، یادآور شد: دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و رواناب ورودی از آبراهه‌ها و رودخانه‌ها تأمین می‌شود. به گفته وی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست، مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های 44گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستورکار قرار گرفت.
 دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10سال به تراز اکولوژیک خود برسد. یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های این ستاد کاهش 40درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه  از طریق انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید