• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136598
+
-

اولین برف با شهاب حسینی در پکن

«نادین لبکی» کارگردان زن مشهور لبنانی عضو هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم پکن است

اولین برف با شهاب حسینی در پکن

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن با حضور 15فیلم منتخب، از 14 تا 21 آگوست (23 تا 30مرداد) به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. به گزارش اسکرین‌دیلی، 12فیلم حاضر در این جشنواره خارجی و 3فیلم دیگر نیز چینی هستند. نام فیلم « اولین برف» (Any Day Now) به کارگردانی رمضان حامی فیلمساز ایرانی‌تبار و با بازی شهاب حسینی، لائورا برن و شبنم قربانی ساخته کشور فنلاند نیز در میان نامزدهای حاضر در بخش جایزه «تیان‌تان» (معبد آسمانی) جشنواره بین‌المللی فیلم پکن به چشم می‌خورد. داستان این فیلم درباره زندگی خانواده ایرانی «مهدی‌پور» در شرایط دشوار اردوگاهی در فنلاند است. خانواده ‌مهدی‌پور‌ پس از آنکه تلاش‌شان برای ماندن در فنلاند ناکام می‌ماند و دولت این کشور با حضورشان در هلسینکی موافقت نمی‌کند، دوباره درخواست ماندن در فنلاند را مطرح می‌‌کنند و با وجود اینکه خطر اخراج از این کشور تهدیدشان می‌کند، سعی می‌کنند تا زمانی که در فنلاند هستند، به زندگی روزمره خود ادامه دهند. «اولین برف» همچنین در بخش «نسل» جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از نامزدهای دریافت جایزه بود.

نادین لبکی در هیأت داوران
به‌گزارش اسکرین دیلی، گانگ لی، بازیگر مشهور و بین‌المللی زن سینمای چین رئیس هیأت بین‌المللی داوران این جشنواره خواهد بود. ‌نادین لبکی، کارگردان زن لبنانی که به‌دلیل ساخت فیلم «کفر ناحوم» جایزه هیأت داوران هفتادویکمین دوره جشنواره کن را از آن خود کرده بود، رنی هارلین کارگردان مشهور فنلاندی، چن کان و سونگوئن بازیگران چینی، ‌ووئرشان از مشهور‌ترین کارگردانان سینمای چین و ‌لسته چن‌ کارگردان تایوانی، اعضای هیأت داوران یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پکن را تشکیل می‌دهند.

رقبای اصلی نخستین برف
در میان فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره، نام فیلم روسی «کنفرانس» نیز به چشم می‌خورد. این فیلم در جشنواره فیلم قاهره جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را دریافت کرده بود. «کنفرانس» در جشنواره روتردام نیز برنده جایزه «هیأت داوران شب پادشاهان» این جشنواره شده بود. «آخرین نمایش فیلم» اثر پان نالین، کارگردان هندی که در سال2020 به‌عنوان یکی از فیلم‌های منتخب فهرست جشنواره کن برگزیده شده بود و فیلم «اسلالم» ساخته ‌چارلین فاویه‌ نیز از مطرح‌ترین فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره پکن خواهند بود.

حضور پررنگ سینمای چین
«همه‌‌چیز درباره مادرم» ازجمله فیلم‌های چینی تحسین‌شده در عرصه بین‌الملل، به کارگردانی ‌ژائو تیانیو با بازی شو فان و ژانگ جینگی، «پیش از بهار سال آینده» ساخته لی گن که پیش‌تر در جشنواره فیلم شرق دور«اودین» به نمایش درآمده بود به همراه فیلم میهنی «فراتر از آسمان‌ها» به کارگردانی لیو ژی های‌، فیلم‌‌های چینی حاضر در این دوره از جشنواره فیلم پکن هستند. به‌دلیل مصادف‌شدن این جشنواره با یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین به‌احتمال زیاد تعداد زیادی فیلم‌های تبلیغاتی قدیمی و جدید متعلق به جریان اصلی فرهنگی در چین در جشنواره فیلم پکن به نمایش در خواهند آمد. در این جشنواره همچنین یاد و خاطره چارلی چاپلین گرامی داشته خواهد شد و تعدادی از فیلم‌های قدیمی بازسازی‌شده نظیر «قرمز» و «مرکز نمایش» از آثار استانلی کووان نیز به نمایش در خواهند آمد.

سابقه درخشان بازیگران زن ایرانی در جشنواره پکن
سینمای ایران سابقه‌ای درخشان از حضور در جشنواره فیلم بین‌المللی پکن دارد به‌طوری‌که تا‌کنون بازیگران زن فیلم‌هایی که به نمایندگی از این کشور در جشنواره فیلم پکن حضور داشتند، توانسته‌اند برای 3دوره متوالی جایزه «تیان تان» را به‌خود اختصاص دهند. ‌گلاب آدینه در سال۲۰۱۷ در هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پکن برای نقش‌آفرینی در فیلم «آبجی» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. مینا ساداتی نیز برای بازی در فیلم «تابستان داغ» در سال۲۰۱۸ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن به‌خود اختصاص داد. فروغ قجابگلی بازیگر فیلم «تهران، شهر عشق» نیز عنوان بهترین بازیگر زن نهمین دوره جشنوار بین‌المللی فیلم پکن در سال۲۰۱۹ را کسب کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید