• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136569
+
-

قزوین، مقصد بیماران سرریز تهران و البرز نیست

حمیده پازوکی- خبرنگار

ابتلا به کرونا این روزها چنان سرعت گرفته که بستری و درمان به موضوعاتی چالش‌برانگیز تبدیل شده است‌. این موضوع در همه استان‌ها با شدت و ضعف وجود دارد و بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند با ارائه درمان‌های سرپایی به بیمارانی که وضعیت وخیمی ندارند، دست‌کم بخشی از تخت‌های خود را برای بیماران بدحال کووید-19 و همینطور بیماران غیرکوویدی نگه دارند.
وقتی شنبه 2مرداد خبری از سوی رئیس علوم‌پزشکی قزوین مبنی بر سرریز بیماران بستری کووید-19 تهران و البرز به قزوین منتشر شد، این نگرانی پیش آمد که در شرایط نگران‌کننده کنونی که بیماری هر روز ابعاد جدیدتر پیدا می‌کند، اوضاع در این استان بحرانی شود. با این حال، پیمان نامدار، رئیس علوم‌پزشکی قزوین با اشتباه دانستن آنچه از قول او نقل شده است به همشهری می‌گوید: باوجود همه پیگیری‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در همه استان‌ها، کاهش‌یافتن رعایت پروتکل‎های بهداشتی و حضور شهروندان در مراسم مختلف موجب شده است کرونا به شکل انفجاری شهروندان را مبتلا کند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون این استان روزانه حدود 120بیمار بستری جدید دارد، اضافه می‌کند: 529بیمار مبتلا به کووید-19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند. قزوین در مجموع در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی 2100تخت بیمارستانی دارد که 1300تخت در اختیار علوم‌پزشکی است و باتوجه به وضعیت کرونا و همینطور مراجعه بیماران غیرکوویدی باید برای بهره‌گیری درست از آنها برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس علوم‌پزشکی قزوین درباره مراجعه بیماران از تهران و البرز به بیمارستان‌های این استان توضیح می‌دهد: قزوین به‌دلیل همجواری با البرز، تهران و همینطور گیلان، مراودات بسیاری با این استان‌ها دارد. این مراودات موجب شده است هم خطر نشر بیشتر بیماری در استان افزایش یابد و هم بیمارانی از این استان‌ها به قزوین بیایند.
نامدار ادامه می‌دهد: ما از هیچ بیماری نمی‌پرسیم از کجا آمده؛ زیرا وظیفه ما درمان است. باتوجه به اینکه بیماران کرونایی از استان‌های همجوار به قزوین آمده‌اند، اما دلیل این موضوع سرریز بیماران این استان‌ها به‌دلیل کمبود تخت نیست. بیشتر این بیماران کسانی هستند که مثلا در قزوین کار می‎کنند و خارج از استان سکونت دارند یا اهل قزوین هستند و در تهران یا کرج زندگی می‌‎کنند و با توجه به شناختی که دارند بیمارستان‌های استان را برای درمان انتخاب می‎کنند. وی با بیان اینکه همه استان‌ها معین هم هستند، می‌افزاید: البته در شرایط خاص و بحرانی به باقی استان‌ها کمک می‌کنیم، اما مسئله این است که شرایط موجود به معنای حضور توریست‌های درمانی در قزوین و خطر کمبود تخت در استان نیست.
با وجود آنچه از سوی رئیس علوم‌پزشکی قزوین اعلام می‌شود، وضعیت تخت‌های بیمارستانی در تهران و البرز چندان خوب نیست؛ به‌عنوان مثال خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام‌خمینی در روزهای قبل به همشهری گفته بود که این بیمارستان به‌دلیل ارجاع تعداد زیادی از بیماران از شهرهای دیگر، همواره با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه است و برای خروج از این وضعیت، خواستار اضافه کردن تخت‌های آی‌سی‌یو بود.
مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد کرونای البرز هم گفته است، این استان همین وضعیت را دارد و روزانه تعدادی از تخت‌های غیرکرونایی استان به بیماران جدید اختصاص پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید