• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136567
+
-

توفان در 9 استان ادامه دارد

آب و هوا
توفان در 9 استان ادامه دارد

روزهای پایانی تیر و ابتدای مرداد امسال با بارندگی‌های شدید و سیل‌های تابستانی همراه بود. بعد از هشدار سیل در 11استان طی هفته گذشته، در روزهای اخیر هم در برخی مناطق شاهد بروز سیل و آب‌گرفتگی و وقوع توفان‌های شدید بودیم و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که توفان در روزهای آینده هم ادامه دارد.
به‌گزارش همشهری، در روزهای گذشته سیلاب تابستانی در ۷شهرستان گراش، زرین‌دشت، مهر، خنج، نی‌ریز، فیروزآباد و فسا در استان فارس جاری شد که در نتیجه آن، ۱۱تیم امدادی از این جمعیت روز شنبه (2مرداد) به مناطق درگیر سیل، آب‌گرفتگی و توفان اعزام شدند. هرچند رحیم آزادی، مدیرکل مدیریت بحران فارس در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که سیل به جز سقوط چند تیر برق خسارتی نداشت، اما گزارش جمعیت هلال‌احمر نشان می‌دهد که امدادگران در شهرستان‌های نی‌ریز و زرین‌دشت، اقدام به تخلیه آب منازل کردند و همچنین 50خانوار گرفتار در سیل را نجات دادند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان لارستان فارس هم تأکید می‌کند؛ بارش‌های سیل‌آسا، توفان و صاعقه طی۱۰روز گذشته بیش از ۶۳میلیارد ریال به بخش‌های مختلف زراعت، باغ‌ها و دام و طیور خسارت وارد کرده است.
به‌گفته مهدی مظفری، بارش‌های سیل‌آسا در این مدت ۳۰ تا ۵۰درصد محصولات زراعی ازجمله پنبه و کنجد در این شهرستان را از بین برد، حدود ۲۰ درصد شامل ۶کیلومتر از جاده‌های بین مزارع این شهرستان تخریب شد و ۱۲دام سبک (بز و گوسفند) نیز به‌دلیل بروز صاعقه و رعد و برق تلف شدند. توفان شدید در منطقه پارسیان در غرب استان هرمزگان هم خسارت‌هایی بر جای گذاشت و در نتیجه آن، یک جوان در یک منطقه روستایی و در اثر ریزش دیوار جان خود را از دست داد.
باد شدید در پارسیان همچنین خسارات زیادی به شبکه‌های برق، تأسیسات شهری، درختان و مبلمان شهری وارد کرد و بسیاری از منازل مردم نیز در اثر توفان دچار خسارت شدند. در بخش مرکزی بندرعباس نیز توفان و باران شدید، سبب تلف شدن بیش از ۴۰دام شد. خسارت‌های دقیق سیل، آب‌گرفتگی و توفان روزهای گذشته هنوز برآورد نشده است. با این حال هشدارهای هواشناسی ادامه دارد و براساس آن، امروز (دوشنبه 4مرداد) هم در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، قم، شرق و شمال اصفهان، شرق یزد، شرق کرمان، سیستان و بلوچستان هشدارهایی مبنی بر وقوع توفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تأخیر در پرواز احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید