• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 2 مرداد 1400
کد مطلب : 136453
+
-

دستگیری ناشران کتاب بزبزقندی

دستگیری ناشران کتاب بزبزقندی

سامان رضایی

پلیس هنگ‌کنگ 5نفر از نویسنده‌ها و ناشران یک کتاب کودک را با دستبند و درحالی‌که مانند قاتلان سریالی سرشان را پوشانده بودند دستگیر کرد.
2مرد و 3زن دستگیر شده چندی پیش کتابی را به نام «نگهبان دهکده گوسفند‌ها» نوشته و منتشر کرده بودند که در آن خواننده داستان زندگی حیوانات 2دهکده را می‌خواند.  در یکی از دهکده‌ها ساکنان آن که گوسفند‌ هستند مجبور می‌شوند به واسطه مشکلاتی که دارند توسط یک واسطه با دهکده گرگ‌ها گفت‌وگو کنند و آنها را در دهکده خود بپذیرند.
در این کتاب که برای کودکان 5تا8سال نوشته شده است چند گوسفند پیش از ورود گرگ‌ها به دهکده تلاش می‌کنند به‌وسیله یک قایق از محل سکونت خود فرار کنند؛ موردی که به‌گفته مقامات امنیتی هنگ‌کنگ به فرار 12نفر از اهالی هنگ‌کنگ در سال2019 میلادی و زمان اعتراض‌های سراسری این کشور اشاره می‌کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، قاضی این پرونده که قرار وثیقه را برای آزادی موقت ناشران این کتاب نپذیرفته پیش‌بینی می‌کند 2سال زندان و 5هزار دلار جریمه در انتظار هر یک از این ناشران و یک نفر روزنامه‌نگار هنگ‌کنگی باشد. کتاب نگهبان دهکده گوسفند‌ها شباهت بسیاری به داستان بزبز‌قندی، شنگول‌، منگول‌ و حبه‌انگور دارد.
داستانی که بن‌مایه‌های مفهوم نفوذ موجودات خونخوار به سرزمین مادری را برای کودکان بازگو می‌کند. در ادبیات جهان پیشینه این داستان به سال1812 میلادی و به قلم جیکوب‌ و ویلهلم‌گریم بازمی‌گردد، عنوان داستان هم
The Wolf and the Seven Young Goats است. اما برخی کارشناسان ادبیات این داستان را یک سرقت ادبی از ایرانیان می‌دانند. در کتاب کوچه شاملو هم 3روایت از این داستان وجود دارد یکی روایت خود شاملو، دیگری از صادق هدایت و بالاخره یک نسخه به زبان تاجیک.  در نسخه شاملو اینگونه می‌خوانیم: «کوچولو‌های خوشگلم! بعد از این دانا باشید، دشمن‌رو از دوست بشناسید و دررو به‌روی نامرد وا نکنید!»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :