• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 2 مرداد 1400
کد مطلب : 136450
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o2BPj
+
-

بر و برگ/ 2برابر قد بلند در دوران پاندمی

بر و برگ/ 2برابر قد بلند در دوران پاندمی

شهنام صفاجو

دامینی ابونولووآ اُوگولو معروف به بورنا بوی(Burna Boy) یکی از مشهور‌ترین ترانه‌سرایان و خوانندگان امروزی قاره سیاه است که از کشور نیجریه برخاسته و با سبک امضای Afrobeats به اوج رسیده است.
نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت قاره سیاه است؛ با وجود این، فقر ملموس‌ترین واژه زندگی مردمان سیاهپوست این کشور آفریقایی است. پیشگام هنر نیجریه در عرصه جهانی، «وُله سوینکا» شاعر و نمایشنامه‌نویس 87ساله‌ای است که در مقام نخستین آفریقایی، برنده جایزه ادبی نوبل شده است. صنعت فیلمسازی این کشور هم با عنوان «نالیوود» فعالیت قابل توجهی دارد اما موسیقی در نیجریه نقشی متفاوت در توسعه زندگی بلندپروازانه مردمان آفریقای غربی داشته است. خوانندگان نیجریه‌ای به زبان‌های بومی آواز می‌خوانند، تجربه و تسلط کافی در سبک‌های محلی و فولکلوریک دارند و طی سال‌های اخیر این اصوات را با جریان مدرن موسیقایی تلفیق کرده‌اند. بعد از ویزکید Wizkid که با آلبوم «ساخت لاگوس» نامی برای خود دست و پا کرد، نوبت به «بورنا بوی» رسیده تا پرچمدار موسیقی نیجریه در جهان باشد. او هرگز فراموش نکرده که از کجا برخاسته و بعد از موفقیت آلبوم غول آفریقایی (African Giant) هدف بزرگ دیگری را نشانه رفته تا به‌عنوان یک سیاهپوست آفریقایی در جهان موسیقی قد علم کند.
آلبوم «2برابر قد بلند» (Twice as Tall) بورنا بوی که در بحران پاندمی کرونا تولید و منتشر شد، به‌معنای همان قد علم کردن در برابر همه ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها نسبت به سیاهپوستان آفریقایی است؛ آلبومی که نام او را در فهرست برترین‌های بیلبورد و رولینگ استون، پرآوازه ساخت و برنده بهترین آلبوم موسیقی جهانی (Best Global Music) جوایز سالانه گرمی 2020Grammy نیز شد.
این آلبوم در مورد زندگی واقعی و روزهای خوب و بد زندگی است؛ آلبومی که متعلق به یک دوره از زندگی بورنا بوی بوده و ماهیت آن مبارزه برای آزادی و علیه تبعیض نژادی، به‌خصوص روی قطعه «هیولاهایی که ساخته‌اید» است. او در قطعه سطح بالا (Level Up) بیانیه خود را می‌دهد: «آه پسر! من باید 2برابر قد بلند باشم تا حداقل احساس بهتری نسبت به‌ خودم داشته باشم؛ چون درست وقتی که احساس می‌کنید نمی‌توانید سطح خود را بالا ببرید، همه شما را متوقف می‌کنند...»
بورنا بوی به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «من در زندگی خود هرگز قلم و کاغذ برنداشتم و آهنگی ننوشتم. همه‌چیز درست مثل این است که کسی آنجا ایستاده باشد و به من بگوید چه بگویم. بعضی از ما صرفا برای کاری که انجام می‌دهیم، به جهان آمده‌ایم. من با این آلبوم در پی ساختن پلی هستم که هر سیاهپوست را در جهان امروز، به گردهم‌آمدن سوق می‌دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید