• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 2 مرداد 1400
کد مطلب : 136429
+
-

7 فرمان اژه‌ای در گوهردشت

رئیس قوه قضاییه در بازدید 3ساعته از زندان رجایی‌شهر با جمعی از زندانیان جرائم مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد

قضایی
7 فرمان اژه‌ای در گوهردشت

رئیس قوه قضاییه به‌صورت سرزده از زندان رجایی‌شهر در مرکز استان البرز بازدید‌ کرد. این دومین بازدید سرزده او از زمان انتصاب به ریاست دستگاه قضا محسوب می‌شود. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نخستین روز کاری اش در مقام رئیس قوه قضاییه از دادگستری شهرستان قدس بازدید و با مراجعه‌کنندگان به این واحد قضایی و همچنین قضات و کارکنان  آنجا گفت‌وگو کرد. گرچه چنین بازدیدهایی در دوره سیدابراهیم رئیسی هم انجام می‌شد، اما انجام 2بازدید در کمتر از یک‌ماه آن هم در آغاز انتصاب به‌عنوان رئیس دستگاه قضا به‌نظر می‌رسد که او تأکیدی خاص بر این امر دارد و با توجه به اهمیت این بازدید‌های سرزده و نیز وضعیت زندان و دادسرا‌های کشور باید ببینیم که آیا شاهد تحولی خاص در این حوزه خواهیم بود یا خیر. اژه‌ای در این بازدید برای بهبود وضعیت زندان‌ها 7 دستور صادر کرد؛ از مواردی که در این بازدید بر آن تأکید داشت تفکیک زندانیان بود؛ موضوعی که بارها مورد انتقاد کارشناسان حوزه‌های آسیب اجتماعی بوده است. رئیس دستگاه قضا همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف زندان از جمله بند زندانیان امنیتی و نیز بند جرائم خشن ضمن گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با زندانیان، از نزدیک در جریان وضعیت، کمبود‌ها و خواسته‌های آنها قرار گرفت. رئیس قوه قضاییه در این بازدید به بیان توصیه‌هایی برای کاهش جمعیت کیفری و بهبود وضعیت ندامتگاه‌ها پرداخت و از مسئولان دادسرا‌ها و قضات خواست که تا حد امکان از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند. «استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس» دومین توصیه محسنی‌اژه‌ای بود که تصریح کرد: هرچقدر امکانات زندان‌ها افزایش یابد، باز هم پاسخگوی افزایش جمعیت کیفری نخواهد بود و برای کاهش جمعیت کیفری باید تا جایی که امکان دارد مجازات حبس ندهیم.
 رئیس قوه قضاییه به صدور آرای خلاف شرع و قانون هم اشاره کرد و گفت: اگر براساس ماده۴۷۷ به حکمی برخوردیم که خلاف بَین شرع و قانون بود، باید ضمن بررسی علت اینکه چرا بازپرس و قاضی چنین رأیی داده‌اند، به‌صورت ریشه‌ای از صدور آرای خلاف شرع و قانون جلوگیری کنیم. محسنی‌اژه‌ای بر جداسازی محل نگهداری افراد بازداشت موقت از زندانیان نیز تأکید کرد و گفت: در برخی زندان‌ها افرادی که برایشان قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، از زندانیان جدا نگهداری می‌شوند، اما این رویه باید در همه زندان‌ها اجرا شود. رئیس دستگاه قضا با اشاره به تنوع زندانیان براساس نوع جرم و روحیاتی که دارند، «تفکیک زندانیان» را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید زندانیان دسته‌بندی و تفکیک‌شده نگهداری شوند تا در ایام حبس نه امکان آموزش خلاف به همدیگر را داشته باشند و نه آنکه برخی از آنها به‌صورت باندی به دیگران ظلم کنند.
 به‌گزارش میزان، محسنی‌اژه‌ای برای حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها نیز پیشنهاد داد برای بررسی مسائل زندان از ظرفیت حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق و قضا استفاده شود و برای نمونه، 4حقوقدان همراه با یک قاضی بر یک زندان نظارت کنند. رئیس قوه قضاییه به مشمولان قصاص در ندامتگاه‌های استان تهران هم اشاره کرد و از مسئولان سازمان زندان‌ها خواست با کمک دادستانی تیمی را برای جلب رضایت اولیای دم تعیین کنند و تأکید کرد هر چند نفر از منتظران قصاص مشمول عفو و بخشودگی قرار گیرند، این اقدام ارزشمند خواهد بود.
در جریان بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان رجایی‌شهر ۲۰۰درخواست از سوی زندانیان به محسنی‌اژه‌ای رسید که به دستور قاضی‌القضات مقرر شد ضمن استخراج سریع پرونده‌های این زندانیان بلافاصله تیمی قضایی به‌صورت فوری و در ایام تعطیلات همه موارد را بررسی کنند.

برخورد با عوامل خاطی اعزام بکتاش آبتین
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: باعوامل خاطی اعزام بکتاش آبتین برخورد شد. محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در این‌باره در توییتی نوشت: «در خصوص کیفیت اعزام آقای بکتاش آبتین به بیمارستان، با عوامل خاطی برخورد شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد...» نحوه انتقال بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان از زندان به بیمارستان و تصویری که این نویسنده را با پابند روی تخت بیمارستان نشان می‌داد، خبرساز شده بود و انتقاداتی را در پی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید