• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136073
+
-

تهران همچنان در انتظار خودروهای برقی

پیروز حناچی: راهی جز حرکت به‌سمت استفاده از خودروهای برقی نداریم

گزارش
تهران همچنان در انتظار خودروهای برقی


«آینده حمل‌ونقل تهران در استفاده از خودروهای برقی است»؛ این جمله را طی چند‌ماه اخیر شهردار پایتخت بارها اعلام کرده است. به گزارش همشهری، پس از آنکه شهرداری تهران از نسل جدید اتوبوس‌های برقی رونمایی کرد، پیروز حناچی آینده حمل‌ونقل پایتخت را منوط به استفاده از خودروهای برقی دانست. آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای سال‌هاست به معضل جدی در پایتخت تبدیل شده و با وجود راهکارهای متعدد برای رهایی از معضلات آلودگی هوا همچنان تهران، شهری آلوده است. اکنون اتوبوس‌های برقی بعد از سال‌ها قرار است به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شوند، ولی به‌نظر نمی‌رسد تنها اتوبوس‌های برقی بتوانند مشکلات سوخت‌های فسیلی را برطرف کنند؛ برای همین تردد خودروهای برقی در شهر تهران ضروری به‌نظر می‌رسد. هفته گذشته شهردار تهران در دیدار با سفیر هلند از اهمیت تردد خودروهای برقی در تهران صحبت کرد و گفت که از تجربیات هلند در این زمینه استفاده خواهد کرد. حناچی گفت:‌ «استفاده از تجربیات هلند در موضوع دوچرخه و انرژی‌های پاک را با استفاده از فضای مجازی تعقیب خواهیم کرد.» 
این موضوع در حالی است که پیش‌تر در سال93 از یک‌خودروی برقی تولید داخل به‌نام غدیر110 در حضور برخی از اعضای شورای چهارم شهر تهران رونمایی شده بود. خودروی برقی غدیر110 در حضور آنها آزمایش شد و رضایت اعضا را برای ورود به چرخه حمل‌ونقل شهر تهران به‌دست آورد. این خودرو با سوخت پاک که تولید آن کاملا ایرانی بود، به‌صورت نمادین از میدان حسن‌آباد تا ساختمان شورای شهر تهران را طی کرد. پس از آن قرار شد بررسی‌های بیشتری روی خودرو صورت بگیرد تا به تولید انبوه برسد، اما هیچ‌گاه خودروی غدیر110 به تولید انبوه نرسید تا وارد خیابان‌های شهر شود. البته تولید خودروهای برقی تاکنون مصوبه‌ای در شورای شهر تهران نداشته و هیچ‌گاه رویکرد جدی برای این موضوع از لحاظ بسته‌شدن قرارداد و تفاهم همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان وجود نداشته است. این درحالی‌که بسیاری از کشورهای آسیا، اقیانوسیه و اروپا برای استفاده و تولید انبوه خودروهای برقی اقداماتی انجام داده‌اند و در میان این کشورها، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هلند، اتریش و هند پیشتاز هستند؛ چراکه کاهش ذخایر نفتی در جهان و افزایش بهای انرژی، دولت‌ها و خودروسازان را در کشورهای مختلف بر آن داشته است تا با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، به سمت تولید خودروهای برقی پیش روند. 
بنابراین به نظر می‌رسد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای چهارم شهر تهران که در مراسم 7سال پیش رونمایی از خودروی غدیر حضور داشت و چندی دیگر به‌عنوان منتخب شواری ششم به پارلمان شهری باز‌می‌گردد، ازنظر حقوقی قرارداد و تفاهم‌نامه‌های مربوط به تولید خودروهای برقی را جدی‌تر پیگیر شود.

کاهش قیمت با تعویض باتری
به‌هر ترتیب، مدیران شهرداری تهران طی سال‌های اخیر درباره اهمیت حضور خودرو و موتورسیکلت برقی در شهر صحبت کرده‌اند. حتی در بهار سال98 نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی به مساحت بیشتر از 700مترمربع توسط گروه مپنا در برج میلاد افتتاح شد تا بستر لازم برای تردد خودروها و موتورسیلکت‌های برقی فراهم شود. ‌اما همچنان الزامات و تسهیلات مناسبی برای بحث تولید یا واردات خودرو و موتورسیلکت برقی وجود ندارد تا ایستگاه‌های شارژ هم مفهوم پیدا کنند و توسعه یابند. اما حناچی، شهردار تهران اعتقاد دارد که مدیریت شهری بعدی باید با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری کند. او در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست‌جمهوری با موضوع موتور برقی گفت: «راهی به جز حرکت به سمت خودروی برقی نداریم.» او روش سوآپ باتری را در شرایط فعلی یک‌راهکار اقتصادی مفید اعلام کرده است: «روش سوآپ (تعویض) باتری موتورسیکلت برقی در شرایط فعلی به توسعه استفاده از خودروهای برقی در شهر کمک می‌کند؛ چراکه سرویس باتری‌های لیتیومی توسط بخش خصوصی قابل انجام است. بی‌تردید چنین کاری یعنی برداشتن وزن سنگین قیمت باتری از روی موتورها و افزایش میزان استقبال برای خرید موتورسیکلت‌های برقی؛ به همین منظور تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به امضا رسیده و مدیریت شهری بعدی باید پیگیرش باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید