• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136026
+
-

شوک سیل تابستانی

بارش باران و برخورد صاعقه در 3استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و مازندران 3کشته برجای گذاشت

آب‌وهوا
شوک سیل تابستانی

حمیده پازوکی- خبرنگار

سازمان هواشناسی اواخر هفته گذشته با اعلام هشدار برای 11استان، توجه مردم و مسئولان اجرایی را به خطر بروز بارش‌های شدید و سیل جلب کرد. گرچه سازمان‌های امدادی از آماده‌باش نیروهایشان برای این وضعیت خبر داده بودند اما شدت بارش‌ها موجب جاری‌شدن سیل و بروز خسارت در چند استان ازجمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مازندران شد. در جریان این سیل تابستانی و صاعقه، 3نفر هم در این 3استان جان خود را از دست دادند. سازمان هواشناسی کشور برای روزهای آینده همچنان هشدار داده است و نیروهای امداد و نجات آماده‌باش هستند تا ابعاد فاجعه، مانند آنچه در اروپا رخ داده است فاجعه‌بار نشود؛ باران‌های تابستانی از ترکیه تا بلژیک، هلند و آلمان را درنوردیده است. در آلمان بیش از 81نفر براثر سیل جان خود را از دست داده‌اند. در این کشورها همچنین افراد زیادی مفقود شده‌اند، مردم خانه‌ها را تخلیه‌کرده‌اند و زندگی جریان عادی‌اش را از دست داده است.

آماده‌باش 11استان تا 27تیر
با اینکه در بسیاری از نقاط کشور بارش‌ها به اتمام رسیده اما به‌دلیل ناپایداربودن اوضاع جوی، هشدارهای آماده‌باش تا یکشنبه، 27تیر تمدید شده است و نیروهای امدادی همچنان گوش‌‎به‌زنگ هستند. رئیس سازمان امداد و نجات کشور به همشهری می‌گوید: از چهارشنبه گذشته برای 11استان سیستان‌و‎بلوچستان، کرمان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه‌وبویراحمد، البرز، فارس، گلستان و هرمزگان هشدار نارنجی صادر شد که در این میان 3استان سیستان‌و‎بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیشتر از نقاط دیگر دچار آسیب شدند. مهدی ولی‌پور ادامه می‌دهد: هلال احمر در این 3استان و درمجموع در 46روستا و 6شهر شامل خوی، سلماس، اسکو، سرباز، چابهار و قصرقند خدمات ارائه دادند. البته به‌دلیل اجرای طرح تابستانی هلال احمر همه پایگاه‌های ما آماده‌باش هستند و درصورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

خسارت 5میلیاردتومانی سیل به آذربایجان غربی
در میان استان‌هایی که در روزهای اخیر دچار سیل شدند، خسارت در آذربایجان غربی بیشتر بود. 17روستای این استان درگیر سیل و تگرگ شدند و زیرساخت‌ها هم تاحدودی آسیب دیدند. مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی به همشهری می‌گوید: از 17روستای درگیر سیل، 5روستای بخش صفائیه خوی دچار خسارت شدند. 12روستا هم در بخش انزل شهرستان ارومیه بر اثر سیل، تگرگ و توفان آسیب دیدند. امیرعباس جعفری ادامه می‌دهد: در بخش انزل 550هکتار از باغ‌ها و 450هکتار از زمین‌های زراعی آسیب دیدند که این آسیب‌ها در بعضی باغ‌ها تا 90درصد بوده است. وی با بیان اینکه بخش کوهسار سلماس هم بر اثر تگرگ آسیب دیده است، می‌گوید: متأسفانه براثر برخورد صاعقه، یک نفر در روستای خورخورای سلماس جان خود را از دست داد. مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان این نکته که درمجموع به این استان 5میلیارد تومان خسارت وارد شده است، می‌افزاید: در مناطق روستایی سلماس 300راس گوسفند بر اثر بارش باران، سیل و تگرگ تلف شدند. در مناطق روستایی این شهرستان و دیگر شهرستان‌هایی که از آنها نام برده‌ام، راه‌های روستایی و تاسیسات و پل‌ها هم آسیب دیده‌اند که کار بازسازی آنها به‌زودی انجام می‌شود.

محاصره روستاهای سیستان‌وبلوچستان
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: طغیان رودخانه‌های فصلی در جنوب این استان، بعضی مسیرهای منتهی به روستاها را مسدود کرده اما با فروکش‌کردن سیلاب این مسیرها بازگشایی می‌شود. علیرضا شهرکی با بیان اینکه بر اثر بارندگی برق ۵۰روستا هم قطع شده است، می‌افزاید: خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌شده برق ۴۱روستا اکنون وصل شده اما ۹روستا همچنان برق ندارند.

مرگ یک روستایی بر اثر سیل
بارش باران‎های سیل‌آسا در روستاهای آذربایجان شرقی و مرگ یک باغدار بر اثر گرفتاری در سیل آخرین اخبار آب‌وهوای چند روز اخیر در این استان است.مدیرکل بحران آذربایجان‌شرقی به همشهری می‌گوید: بیشترین آسیب‌ها در استان مربوط به روستاهای شهرستان اسکو است. در روستای کردآباد این شهرستان بخش‌های کشاورزی و زیرساخت‌هایی ازجمله لوله‌های گاز و آب و فاضلاب آسیب‌ دیده است. محمدباقر هنربر با بیان اینکه گزارشی درباره خسارت به منازل مسکونی داده نشده است، می‌افزاید: همچنین هنوز برآوردی از عدد ریالی خسارت‎ها نداریم اما بنیاد مسکن، آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی استان مشغول برآورد هستند.
وی با بیان اینکه در شهر چاروی‌ماغ هم آبگرفتگی رخ داده است، می‌گوید: تا پایان امروز(شنبه) به فرمانداران و بخشداران کل استان آماده‌باش داده‌ایم تا درصورت بروز حادثه در محل حاضر شوند.

آسیب به بندهای انحرافی در کردآباد
روستای کردآباد اسکو آسیب بسیاری را از سیل اخیر متحمل شده است. دهیار این روستا به همشهری می‌گوید: وضعیت روستا عادی است اما 5پل خسارت دیده و راه‌های روستایی نیز به‌دلیل ریختن شن‌وماسه دچار اختلال شده‌اند. بشیر برزگر با بیان اینکه هیچ واحد مسکونی‌ای تخریب نشده اما خانه‌ها دچار آبگرفتگی شده بود، ادامه می‌دهد: همچنین در بخش‌های کشاورزی مزارع نخود، گندم و جو و باغات حاشیه رودخانه آسیب دیده‌اند.
وی درباره مرگ یکی از اهالی روستا بر اثر سیل نیز می‌گوید: این پیرمرد 85ساله از باغداران روستا بود که هنگام بازگشت از باغ و در راه روستا با سیل غافلگیر شده بود و متأسفانه درگذشت. دهیار کردآباد بیشترین آسیب واردشده به این روستا را مربوط به بندهای انحرافی رودخانه‌ها می‌داند و می‌گوید: حدود 40بند انحرافی آب رودخانه را به باغ‌های روستا انتقال می‌داد که همه آنها بر اثر سیل از بین رفته‌اند و این بیشترین خسارتی است که به روستا وارد شده. هم‌اکنون ارزیابی خسارت روستا آغاز شده است و مبلغ خسارت به‌زودی مشخص خواهد شد.

مرگ براثر صاعقه در نور
مازندران هم از سیل اخیر آسیب دید و بخش میان‌بند شهرستان نور در روزهای گذشته دچار سیل شد. فرماندار نور به همشهری می‌گوید: به‌دلیل رانش کوه در منطقه میان‎بند، یکی از جاده‌ها بسته شد که در کمترین زمان برای عبور و مرور اهالی بازگشایی شد.
علی شادمان می‌افزاید: متأسفانه برخورد صاعقه به شرکت‌کنندگان در یک مراسم عزاداری در منطقه جوربند هم یک کشته و چند زخمی به‌دنبال داشت. یکی از حادثه‌دیدگان اکنون در بیمارستان بستری است. وی با بیان اینکه در زمینه کشاورزی و دامداری تاکنون خسارتی گزارش نشده است، می‌افزاید: خوشبختانه به‌دلیل لایروبی مناسب رودخانه‌های منطقه، شهر نور در این بارندگی دچار آبگرفتگی و خسارت نشد.

خسارت باران و تندباد به 5روستای بیجار
بارش پراکنده و پرحجم باران و وزش تندباد شامگاه پنجشنبه در بیجار موجب ایجاد خسارت به 5روستای این شهرستان شد. سیلاب که به‌علت خشکی راه‌آب‌ها رخ داده است، با خارج شدن از مسیر خود، خسارت‌هایی به باغات، اراضی کشاورزی و بخش دامداری منطقه وارد آورده. به‌علت وزش باد و توفان شدید با تخریب دیوار یک منزل مسکونی روستای آغچه گنبد، مسیر لوله‌کشی گاز به داخل منزل و کنتور گاز دچار آسیب شد. همچنین بر اثر توفان و بلندکردن سقف فلزی یک واحد مسکونی در روستای ینگی ارخ، تیرک توزیع برق نصب‌شده در منطقه شکست.

مکث
آمادگی ۲۱۵ پایگاه زمینی و اورژانس هوایی فارس

در فارس هنوز  بارش‌ها  خسارتی نداشته است. با این حال مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس پیرو هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی از آمادگی اورژانس ۱۱۵ این استان برای مقابله با حوادث ناشی از وقوع بارندگی و سیلاب خبر می‎دهد و می‌گوید: ۲۱۰پایگاه زمینی، ۵واحد عملیاتی اورژانس هوایی و 3اتوبوس آمبولانس در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.محمدجواد مرادیان با تأکید بر تامین تجهیزات، دارو و سوخت برای قطع احتمالی راه و برق می‌افزاید: تمام پیش‌بینی‌های لازم برای کنترل ورود آب، به‌ویژه برای بیمارستان‌هایی که در مسیل هستند، شده است.رئیس اورژانس فارس اضافه می‌کند: بیش از ۴۰آمبولانس اورژانس در مناطق جنوب و جنوب شرقی استان، به‌ویژه شهرستان‌های لار، لامرد، اوز، خنج، داراب، زرین‌دشت، جهرم، قیروکارزین و فیروزآباد که در خطر سیلابی‌شدن قرار دارند، پیش‌بینی شده و برای پوشش حوادث احتمالی آماده خدمات‌رسانی هستند.او به مردم توصیه کرد از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جداً خودداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید