• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135965
+
-

ابقای آیت‌الله جنتی در صدر شورای نگهبان

کدخدایی بعد از ۱۳ سال سخنگویی را به طحان نظیف واگذار کرد

شورای نگهبان
ابقای آیت‌الله جنتی در صدر شورای نگهبان


آیت‌الله احمد جنتی برای سی‌امین سال، دبیر شورای نگهبان شد. او از سال ۷۱ مسئولیت دبیری شورای نگهبان را بر عهده دارد و براساس رأی دیروز شورایی‌ها او تا سال ۱۴۰۱ همچنان در صدر شورای نگهبان باقی خواهد ماند.
براساس آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، انتخابات هیأت‌رئیسه این شورا هر سال برگزار می‌شود و طی آن هیأت رئیسه جدید برای فعالیت یکساله انتخاب می‌شوند. این فقیه شورای نگهبان به همراه عباسعلی کدخدایی حقوقدان عضو شورای نگهبان، اسامی ثابت ادوار متعدد فعالیت این شورا بوده‌اند.
  کدخدایی، معتمد اصلی آیت‌الله جنتی در همه این سال‌ها همکاری مشترک بود  و 13سال سخنگویی شورای نگهبان را در همراهی کامل با دبیر شورا رقم زد. این دانش‌آموخته انگلیس جای خود را به فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) داد. 

جایگاه متزلزل سخنگویی شورا 
در فاصله سال‌های 1392تا 1395 کدخدایی نتوانست از مجلس برای شورای نگهبان رأی اعتماد بگیرد. در آن 3سال نجات‌الله ابراهیمیان به‌مدت کوتاهی سخنگو بود و در جریان اعلام بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم در دی‌ماه1394استعفا داد؛ تقریبا نیمی از آن مدت نیز شورای نگهبان بدون سخنگو بود.
کدخدایی بلافاصله پس از بازگشت دوباره به شورای نگهبان در تیرماه1395سخنگوی شورای نگهبان شد. او در مجموع 13سال سمت سخنگویی شورا را در کارنامه کاری خود در این شورا ثبت کرد. او از سال1380به‌عنوان حقوقدان به جمع اعضای شورای نگهبان اضافه شده بود و تنها همان 3سال 1392تا 1395را نتوانست از مجلس وقت، رأی اعتماد بگیرد. استعفای کدخدایی یک ‌ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری1400و یک سال مانده به پایان دوره هفتم شورای نگهبان صورت گرفت. او طی 2سال اخیر تأکید کرده بود قصد کناره‌گیری از این جایگاه را دارد. کدخدایی در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در پاسخ به ابراز نگرانی‌ها نسبت به ردصلاحیت‌ها گفته بود: «فرایند بررسی صلاحیت‌ها تنها 4درصد بر میزان تمایل به مشارکت در انتخابات تأثیر می‌گذارد.»
فعال شدن طحان نظیف عضو دیگر حقوقدان شورای نگهبان در فضای مجازی طی ماه‌های اخیر و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه انتخاب او به‌عنوان سخنگوی بعدی شورای نگهبان را تقویت کرده بود. نظیف اردیبهشت‌ماه امسال قبل از شروع ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در توییتی درباره ملاک‌های تأیید صلاحیت‌ها نوشته بود: «رهبر انقلاب امروز تأکید کردند برنامه باید واقعی و به دور از شعارهای فریبنده باشد. شورای نگهبان نیز در مصوبه شفاف‌سازی تعاریف، معیار‌ها و شرایط نامزد‌های ریاست‌جمهوری، ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی توسط کاندیداها را ضروری برشمرده است. البته برنامه با کارنامه سنجیده می‌شود.»
روز چهارشنبه 23تیرماه در جریان انتخابات هیأت رئیسه شورای نگهبان او به‌عنوان سخنگو، جای کدخدایی را گرفت؛ آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورا ابقا شد و سیامک ره‌پیک نیز قائم‌مقام دبیر باقی ماند.

دفاع ویژه از کدخدایی
آیت‌الله جنتی در این نشست با اشاره به پایان کار عباسعلی کدخدایی در مقام سخنگویی شورای نگهبان و امتناع وی از ادامه این مسئولیت گفت: بنده به دکتر کدخدایی خیلی اصرار کردم که شما همچنان سخنگو باقی بمانید، اما ایشان نپذیرفتند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دبیر شورای نگهبان درباره کدخدایی گفت: ایشان سخنگوی خوبی برای شورای نگهبان بودند و در این مدت مسئولیت با متانت، استدلال و منطق، به خوبی از شورای نگهبان دفاع کردند و ارتباط خوبی با رسانه‌ها و خبرنگاران داشتند و آبروی این شورا را حفظ کردند و بنده قدردان زحمات ایشان بوده و هستم. کدخدایی برای بنده همواره مشاوری امین بوده‌ و هستند و الان نیز مسئولیت مهم پژوهشکده شورای نگهبان را بر عهده‌ دارند؛ حُسن‌ ایشان جوان‌شناسی و جوان پروری است و در پژوهشکده شورای نگهبان توانسته‌اند حقوقدانان جوان  را پرورش دهند و این کار جزو افتخارات ایشان است. او با اشاره به فعالیت پژوهشگران و نظرات مشورتی آنها به اعضای شورای نگهبان گفت: بحمدالله در پژوهشکده شورا جوانان متدین، به روز، مطلع و با اخلاص کار می‌کنند و برای آینده شورای نگهبان و کشور مفید هستند. من از دکتر کدخدایی قدردانی می‌کنم؛ هم نسبت به خدمات ایشان به کل شورا و هم نسبت به شخص خودم و ان شاءالله اجر آخرت نصیب ایشان شود.

سخنگوی جدید شورای نگهبان کیست؟
 هادی طحان نظیف متولد سال۱۳۶۱ شهر دزفول است و دارای دکترای حقوق عمومی است. وی از سال۱۳۹۸ با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عضویت شورای نگهبان درآمده، اما پیش از آن نیز دبیر جلسات شورای نگهبان بوده است. عضویت هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، دبیر جلسات شورای نگهبان، ‌مشاور معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، مدیر گروه حقوق اجتماعی- فرهنگی مرکز تحقیقات شورای نگهبان، دبیر هیأت رئیسه و شورای دانشگاه امام صادق(ع)، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی، دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ازجمله مسئولیت ها و سوابق سخنگوی جدید شورای نگهبان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید