• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135941
+
-

بخش شمالی باغ حکیم با مساحت 4200مترمربع در محله بریانک افتتاح شد

یک باغ دیگر برای تهران

شهردار تهران: تعداد باغ‌های به بهره‌برداری رسیده تا انتهای دوره پنجم مدیریت شهری به 21 می‌رسد

گزارش
یک باغ دیگر برای تهران

محمد سرابی- خبرنگار

باغ ایرانی حکیم پس از احیا و بازسازی به‌عنوان بوستان محلی در اختیار اهالی بلوار بریانک قرار گرفت. شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از بخش شمالی این باغ که بیش از 4هزار متر مساحت دارد، گفت: منطقه ۱۰ شهرداری تهران از نظر سرانه فضای سبز و زیرساخت‌های محلی جزو مناطق کم‌برخوردار محسوب می‌شود. زیرساخت‌ها و خدمات باید در مناطق و کل شهر عادلانه تقسیم شود و ما از طریق مذاکره با نهاد‌های دولتی و مالکان خصوصی توسعه فضای عمومی را دنبال می‌کنیم و اگر ممکن نشد از ظرفیت‌های قانونی هم استفاده می‌کنیم.
پیروز حناچی افزود: منطقه ۱۰ از مناطق قدیمی و باسابقه تهران است که شکل‌گیری آن به حدود سال ۱۳۰۴ برمی‌گردد و جزو نخستین مناطق شکل گرفته در بیرون از حصار ناصری است. این منطقه ۲۰هکتار مساحت و ۳۵۰هزار نفر جمعیت دارد که نشان می‌دهد تراکم نفر در هکتار در آن بالاست و باید با توسعه کمی و نوسازی بافت فرسوده خدمات مناسب با توسعه جمعیتی آن ارائه شود. این منطقه به‌شدت از فقدان فضای عمومی رنج می‌برد. فضاهایی مانند باغ ایرانی در شرایط بحران نیز به شهر کمک خواهند کرد.
او ادامه داد: در این دوره با پیگیری‌های انجام شده و سیاستگذاری شورای پنجم توسعه فضای سبز در مناطقی که سرانه فضای سبز پایینی دارند، در دستور کار قرار گرفت. در نتیجه اتفاق خوبی که در شورای پنجم رقم خورد، جرایم قطع درختان صرفا برای توسعه فضای سبز اختصاص داده شده تا در مناطقی که ظرفیت بالا و سرانه کمتری داشتند، سرانه فضای سبز ارتقا پیدا کند. باغ حکیم نیز از آموزش و پرورش و از همان محل اعتبار در نظر گرفته شده از سوی شورا، تملک شد. مردم محله می‌توانند با احساس حس تعلق در نگهداری این باغ مؤثر باشند و تردد خانواده‌ها امنیت را برای آن به ارمغان می‌آورد.
شهردار تهران با بیان اینکه در این منطقه چند باغ دیگر نیز تملک خواهد شد، عنوان کرد: سرانه فضای سبز این منطقه هم‌اکنون ۴۸.۲مترمربع است و با تمام تلاش‌ها و تملک و ایجاد باغ‌ها و بوستان‌هایی مانند نظر، استانبولی، تهرانی، رعیت، جعفریان و چند باغ دیگر سرانه فضای سبز به ۲.۷متر می‌رسد که با این حال نیز تا حد استاندارد 12- 10مترمربع به ازای هر نفر راه زیادی داریم.
او با بیان اینکه پروژه باغ حکیم از نوع پروژه‌های توسعه محلی است، یادآوری کرد: پروژه‌های محله‌ای از سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت و ۲ هزار میلیارد اعتبار برای آن درنظر گرفته شد که تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی در محلات خواهد داشت. امیدواریم شورای شهر بعد نیز به این نکته توجه کند.
حناچی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ ، 2هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس تخصیص داده شد. این رقم در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ هم در بودجه پیش‌بینی شده است. تعداد این پروژه‌ها بسیار است و مقیاس کوچک‌تری نسبت به دیگر پروژه‌ها دارند؛ در جایی که ظرفیت و نیاز وجود داشته باشد، متناسب با آن تعریف می‌شود.
او با بیان اینکه تا انتهای دوره پنجم مدیریت شهری تعداد باغ‌های  به بهره‌برداری رسیده به  ۲۱ می‌رسد، گفت: مساحت این باغ‌ها از 2هکتار شروع می‌شود و باغ‌های محلی چند هزار متری هم جزو آن هستند. البته باغ‌راه‌ها جزو این پروژه‌ها محسوب نمی‌شوند.

اختلاف‌نظر حقوقی درباره شورایاری‌ها
خانه پدری شهردار تهران که در محله بریانک و در انتهای کوچه عارف در خیابان غفوری قرار داشت، اکنون تبدیل به آپارتمان شده است. حناچی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از بخش پارک حکیم که با حضور خانواده شهدا «محمدیان» و «بهروز» برگزار شد، درباره جایگاه شورایاری‌ها گفت: یک اختلاف‌نظر حقوقی در این زمینه وجود دارد. در قانون اساسی اجازه داده شده که شوراها، انجمن‌هایی را در مقیاس محلی تشکیل دهند. هربار که به انتخابات شورایاری‌ها نزدیک می‌شویم این بحث مطرح می‌شود.
حناچی گفت: همکاران شورای ششم این موضوع را تعقیب خواهند کرد و البته ما هم قبل از آخرین انتخابات شورایاری‌ها موضوع را در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مطرح و با جمع‌بندی آنها انتخابات را برگزار کردیم. باید قانون محکمی راجع به این نهاد داشته باشیم یا به یک اجماع نظر با مجلس و دستگاه قضایی برسیم.
او درباره شایعاتی مبنی بر مخارج تبلیغاتی، به هزینه‌کرد سالانه     60-50هزار میلیارد تومانی در شهرداری اشاره کرد و توضیح داد: بازرسان را برای بررسی مسئله فرستادیم و بررسی کردیم و مشخص شد تخلفی رخ نداده است، اما مهم این است که اطلاعات منتشر شده از سامانه شفافیت برداشته شده است؛ اطلاعاتی که شهرداری روی سایت گذاشته است. کسی که می‌خواهد کار غیرقانونی انجام دهد، اطلاعات خود را روی سایت نمی‌گذارد. ترک تشریفات هم بخشی از تشریفات است و در قانون دیده شده است. در جایی به‌صرفه و صلاح عمومی است که ترک تشریفات انجام شود و خدماتی را انجام دهید، اما ممکن است همه خدمات در آن عنوان ذکر نشود.
شهردار تهران ادامه داد: قصد داشتیم همه اتفاقات خوب را به تهران 1400مرتبط کنیم. برای رسیدن به لوگوی تهران ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ گروه طراحی با هم رقابت کردند و برای آن هزینه هم شده است. شهرداری تلاش کرد تا بهترین استعداد و خلاقیت را کشف کند. تخلفی صورت نگرفته و بازرسی هم همین گزارش را به بنده ارائه داده است.
حناچی درباره شایعاتی مبنی بر استخدام‌ها در پایان دوره، گفت: در ابتدای دوره نزدیک به ۶۷ هزار و ۷۰۰ پرسنل داشتیم که الان این عدد به ۵۷ هزارو 200تا 300پرسنل رسیده است. در این میان تعدادی از پرسنل بازنشسته  یا به‌صورت داوطلب از مجموعه جدا شده‌اند با وجود اینکه تعدیل گسترده نداشته‌ایم.
او گفت: شورا به ما اجازه داده بود که ۶ درصد از تعداد پرسنل را کم و نصف آن را جذب کنیم. چیزی که ما جذب کردیم ۱0درصد بوده، نه ۵۰ درصد. اینکه یک نفر از دفتر شهردار به جای دیگری برای خدمت برود، تخلف نیست. در تمام این دوره حدود ۶۰۰ نفر در شهرداری به‌کار گرفته شده‌اند که در مقابل ۱۳هزار نفر عددی نیست.
شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح باغ ایرانی حکیم، توضیحاتی درباره علت مسدود شدن خیابان ۳۵ متری افتخاری‌ هم داد.
 این بزرگراه برای ایجاد دسترسی محله دارآباد به بزرگراه امام علی ساخته شده، اما یک روز بعد از افتتاح با ریختن چندین کامیون خاک مسدود شد. این اقدام ناشی از اختلافات میان شهرداری و ارتش ارزیابی می‌شود.
حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این‌باره گفت: یک کج‌سلیقگی صورت گرفته است. ساخت این بزرگراه 35متری که یک‌شبه اتفاق نیفتاده، بلکه توافقات مقدماتی برای آن انجام شده است. زمانی که یک بزرگراه آماده بهره‌برداری است و ساکنان دارآباد و اتوبان ارتش از نظر شبکه‌های ارتباطی گرفتار هستند، ما باید تلاش کنیم تا هرچه سریع‌تر پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و در جایی که تعهداتی داریم هم به آن عمل خواهیم کرد.
شهردار تهران درباره  توده‌های خاکی که روی سطح این خیابان ریخته شده است، گفت: این کار غیرقابل بازگشت نیست و به حالت عادی برمی‌گردد، اما هیچ‌چیزی نباید مانع خدمت به مردم و بهره‌برداری مناسب از فضاهای طراحی شده، شود.
حناچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ممکن است تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری تعدادی از پروژه‌ها نیمه‌تمام بماند، توضیح داد: بسیاری از پروژه‌ها به دوره بعدی واگذار خواهد شد. همانطور که مدیریت شهری پنجم تعدادی از پروژه‌های ناتمام دوره چهارم را به اتمام رساند، طبیعتا ما هم پروژه‌هایی را که در اولویت قرار نداده بودیم یا پیشرفت فیزیکی کمی دارد به دوره بعد انتقال می‌دهیم.

باغ حکیم 40روزه ساخته شد
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در مراسم بهره‌برداری از بوستان حکیم که با حضور مجید رباطی، شهردار منطقه 10و جمعی از مسئولان شهری برگزار شد، گفت: ما سعی کرده‌ایم در محله‌ها یا مناطقی که کم‌برخوردار هستند و سرانه فضای سبز در آنها پایین است،  بتوانیم باغ‌ها را از محل اخذ عوارض، تملک کنیم.
وی افزود: براساس طرح جامع شهر تهران، باید توزیع عادلانه حداقل ۱۰ مترمربع فضای سبز برای هر شهروند تهرانی داشته باشیم. حدود ۲۱ باغ در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۸ و ۱۲ تملک شد تا اینها به‌عنوان بوستان محلی طراحی و ساخته شوند و در نهایت مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.
مختاری درباره بوستان حکیم ادامه داد: این باغ در مدت ۴۰ روز با هزینه 5/6 میلیارد تومان ساخته شده است؛ طراحی ایرانی- اسلامی دارد و سعی شده برای معلولان، جانبازان و نابینایان مناسب‌سازی‌ شود. این پارک، 2هزار و سیصد و دومین پارکی است که در تهران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی گفت: بنابراین برنامه این است که بتوانیم حداقل در این ۶منطقه‌ای که زیر ۱۰ مترمربع فضای سبز دارند، توزیع عادلانه فضای سبز داشته باشیم. البته سرانه برون‌شهری ما حدود ۲۵ مترمربع برای هر نفر است. ما سرانه برون‌شهری را جزو سرانه فضای سبز به‌حساب نمی‌آوریم، بلکه جاهایی که مردم مستقیما استفاده می‌کنند را جزو سرانه فضای سبز حساب می‌کنیم.
او همچنین از آماده بهره‌برداری شدن بخشی از باغ‌راه حضرت زهرا خبر داد و گفت تا 2‌ماه آینده فاز اول بوستان بزرگ ایرانیان با ۱۶هکتار مساحت آماده بهره‌برداری
خواهد شد.

حفظ درختان توت باغ قدیمی
باغ ایرانی حکیم که قبلا مخروبه و رها‌شده بود، اکنون به شکل یک پارک محله‌ای به بخش قدیمی بوستان خیابان محمدیان پیوسته است و بخشی از فضای سبز و درختان توت موجود در آن نیز حفظ شده است. این زمین 4200متری که در مالکیت آموزش و پرورش قرار داشت، اکنون به شهرداری واگذار شده و برای اهالی محدوده بریانک قابل استفاده است. ساخت این بوستان در مدت زمان کوتاهی انجام شد و اصول مناسب‌سازی برای توان‌یابان نیز در کف‌سازی مسطح آن با آجر‌فرش قرمز رنگ، رعایت شده است. بخش قبلی این بوستان که 3886مترمربع مساحت دارد در سال 1389به بهره‌برداری رسیده بود. در سمت شمالی بخش جدید باغ‌ حکیم، یک حسینیه قرار دارد که در گفت‌وگو میان متولیان آن و شهردار تهران، مقرر شد همچنان به‌کار خود و برگزاری مراسم مذهبی ادامه دهد و پذیرای عموم شهروندان و ساکنان محله باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید