• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135891
+
-

داستان یک جشنواره‌ی دانش‌آموزی

همتا، همراه تابستان نوجوانان

همتا، همراه تابستان نوجوانان

  مهدیه اسمعیلی

وقتی سختی باشد، راه حلش هم پیدا می‌شود. در شرایط سخت اختراعات و اکتشافات رخ می دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که به‌واسطه‌ی شیوع ویروس بدجنس کرونا برای دانش‌آموزان و کادر آموزش کشور ایجاد شد، تعطیلی کلاس‌های حضوری و مجازی‌شدن آموزش و یادگیری بود و تأسیس مدرسه‌ی مجازی «همراه»، یکی از آن ایده‌های خلاقانه و کاربردی در شرایط سخت است.
خبر خوب این است که این مدرسه برای تابستان دانش‌آموزان، جشنواره‌ا‌ی فوق‌العاده ترتیب داده است به نام «همتا»... جشنواره‌ای که می‌تواند فرصت مناسبی برای شکوفایی، رشد و پرورش استعداد‌های دانش‌آموزان باشد.
  مدرسه‌ی همراه (که در اوایل سال تحصیلی 1400، رسماً از آن رونمایی می‌شود)، به‌تازگی با هدف عدالت آموزشی و ایجاد فرصت یادگیری و فراگیری عادلانه در بستر فضای مجازی راه‌اندازی شده است.
همراه که می‌دانید یعنی چه؟ یعنی اگر مهرماه مدرسه‌ها حضوری شد، مدرسه‌ای مجازی هم‌چنان ادامه داشته باشد! چون یکی از مهم‌ترین هدف‌های راه‌اندازی مدرسه‌ی مجازی همراه این است که بستری مناسب برای آموزش مجازی دانش‌آموزان در کنار آموزش حضوری فراهم شود.
این مدرسه در دو حوزه‌ی ایجاد زیرساخت مناسب و در دسترس و تولید محتوای غنی و جامع مورد نیاز دانش‌آموزان فعالیت می‌کند. جالب است بدانید در این مدرسه‌ی مجازی، علاوه بر محتواهای کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان، فیلم‌های آموزشی برای مدیران، معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان هم ارائه می‌شود.
 
همراه تابستان
 مدرسه‌ی مجازی همراه، در حال برگزاری جشنواره‌ا‌ی تابستانی با عنوان جشنواره‌ی دانش‌آموزی همتا (همراه تابستان) برای همه‌ی دانش‌آموزان و مدرسه‌هاست.
«الناز فطیرخورانی»، دبیر جشنواره‌ی همتا، به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «جشنواره‌ی دانش‌آموزی همتا، برای دانش‌آموزان همه‌ی مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه‌ی اول و دوم و همه‌ی مدرسه‌های کشور برنامه‌ریزی شده است.»
به گفته‌ی او این جشنواره دارای پنج محور اصلی «سمینارهای علمی»، «دستاوردها و اختراعات»، «کسب‌و‌کارهای دانش‌آموزی»، «کامپیوتر و تولید محتوای دیجیتال» و «سخنرانی علمی» است.
فطیرخورانی درباره‌ی محورهای گوناگون این جشنواره می‌گوید: «محور سمینارهای علمی، با رشته‌های گوناگون فنی‌مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، محیط‌زیست، علوم فیزیک و نجوم، علوم ‌زیستی، علوم ریاضی، هنر، معماری و شهرسازی، نانوتکنولوژی، علوم دینی و معارف اسلامی، ادبیات و آفرینش ادبی برگزار می‌شود.
محور دستاوردها و اختراعات، مربوط به آن‌دسته از دانش‌آموزانی است که دستاوردهای علمی و اختراعات و نوآوری‌های خاص دارند.
محور کسب‌و‌کار با گرایش‌های کارآفرینی، بازاریابی، مسئولیت اجتماعی، مهارت‌های نوین کسب‌و‌کار و استارت‌آپ برنامه‌ریزی شده است. دانش‌آموزانی که ایده های کسب و کاری و کارآفرینی دارند، می‌توانند ایده‌های خود را در این قسمت به جشنواره ارایه دهند.
محور محتوای دیجیتال، شامل گرایش‌های کامپیوتر و برنامه‌نویسی، شبیه‌سازی، بازی‌سازی، حل مسئله، محتواسازی رسانه، تولید فیلم و انیمیشن، موشن‌گرافیک، طراحی گرافیکی و اینفوگرافیک است.
در محور سخنرانی نیز دانش‌آموزان باید مباحث گوناگون علمی را با بیانی خلاقانه و جذاب ارائه دهند.»
جالب است بدانید دانش آموزان می‌توانند در هر محور و گرایشی که به آن علاقه‌مند هستند به‌صورت انفرادی یا گروه حداکثر پنج نفره شرکت کنند.
جشنواره‌ی دانش‌آموزی همتا، با هدف گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش و افزایش مهارت‌های علمی و عملی دانش‌آموزان برگزار می‌شود و وزارت آموزش و پرورش، نهادها و مؤسسات گوناگونی چون جامعه‌ی تعلیمات اسلامی، شرکت برق منطقه‌ای تهران، مدرسه‌ی پرس، اداره‌ی کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌ی کل حفاظت از محیط‌زیست، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه آموزشی ایتا، جشنواره‌ی فرهیختگان جوان واحد علوم و تحقیقات، سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی، کانون مدارس اسلامی، امور کل ورزش و جوانان استان تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران و نهادهای علمی و فرهنگی دیگر، از حامیان این جشنواره‌ی دانش‌آموزی هستند.

داوری جشنواره
در این جشنواره، پروژه‌های ارائه‌شده توسط دانش‌آموزان در تاریخ‌های ۲۴، ۲۵ و ۲۶ شهریور توسط جمعی از استادان برتر دانشگاه‌ها، مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد و به مدارس و دانش‌آموزان منتخب در روز اختتامیه که در اوایل مهرماه به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، هدایای نقدی به‌همراه لوح و تندیس جشنواره اهدا می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیش‌تر تا پایان شهریور‌ به نشانی hamrahschool.ir مراجعه کنند یا با شماره‌ی 88863912 تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید