• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135844
+
-

احتمال افزایش شمار فوتی‌های کرونا در روزهای آینده

وضعیت ناآرام تهران تا 2 هفته دیگر ادامه دارد

احتمال افزایش شمار فوتی‌های کرونا در روزهای آینده

تعداد مبتلایان کرونا همچنان روند صعودی دارد و با اینکه در روزهای گذشته، شمار فوتی‌ها افزایش زیادی نداشته، اما روز گذشته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده شمار فوتی‌های کرونا افزایش پیدا می‌کند:
« احتمالا افزایش شمار مبتلایان از همین هفته شروع می‌شود، چرا که تعداد بیماران بدحال و بستری در آی‌سی‌یو، بالاست. هم‌اکنون در اوج بیماری هستیم و هنوز هم وضعیت ادامه‌دار است چرا که ویروس‌های جهش‌ یافته، احتمال سرایت و بیمار‌زایی بالاتری دارند؛ بنابراین هر پیک جدید، نسبت به پیک قبلی سنگین‌تر است. تعداد زیادی از افراد به کرونا مبتلا شده‌اند، اما میزان ابتلا در ایمن شدن جامعه تعیین‌کننده نیست، چرا که ابتلای مجدد وجود دارد.» براساس اعلام دیروز وزارت بهداشت، در یک شبانه‌روز اخیر، 166نفر جانشان را از دست داده و 22هزار و 750نفر هم مبتلای جدید ثبت شده است. در این شرایط، روند واکسیناسیون همچنان مانند گذشته است و جمعیت قابل توجهی به تعداد واکسینه‌ها اضافه نشده‌اند. اینها بخشی از انتقادات داوود پیام‌طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری است.
 او به ایسنا می‌گوید که نه واکسیناسیون به سرعت در حال انجام است و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی صورت می‌گیرد. همه مکان‌ها باز است و محدودیت‌های کرونایی تنها روی کاغذ نوشته شده، اما در عمل محدودیتی دیده نمی‌شود. به‌گفته او هم‌اکنون تعداد مراجعات سرپایی و بستری بسیار زیاد و حتی نسبت به پیک‌های قبلی هم بیشتر شده است.
همه اینها در شرایطی است که ویروس در گردش، کرونای دلتاست:« بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبتلایان به این نوع از ویروس، بیشتر به بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و احتیاج‌شان به بستری شدن بیشتر است. البته درباره میزان مرگ‌ومیر هنوز نمی‌توان اطلاعات دقیقی داد. چرا که ما واکسیناسیون را به حد کافی نرسانده‌ایم.» این متخصص عفونی به نکته دیگری اشاره می‌کند و آن هم، واکسن‌گریز بودن ویروس دلتاست:
« برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که واکسینه شده بودند هم به بیماری مبتلا شدند. هرچند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی که واکسن به میزان زیاد تزریق شده، ابتلایشان به این ویروس تاکنون باعث افزایش بستری و مرگ نشده است؛ یعنی درصورت ابتلا هم، بیماری‌شان وخیم نبوده و در بیمارستان بستری نشده‌اند. به هر حال در ایران می‌بینیم بسیاری از افرادی که واکسن زده‌اند، باز هم مبتلا شده اند. این موضوع نشان می‌دهد که حتی اگر واکسن هم تزریق کرده باشید، باید رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک را جدی بگیرد.» او به نشانه‌های ابتلا به کرونای دلتا اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر مردم حالت تنگی نفس، سرفه و تب طولانی داشتند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مورد بررسی قرار بگیرند و به‌طور جدی از خوددرمانی خودداری کنند. زیرا این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ بنابراین زودتر مراجعه کنند تا درصورت امکان اقدامات درمانی مناسب انجام شود.» در کنار طبرسی، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران هم به روند افزایشی شیوع این بیماری در استان تهران اشاره و پیش‌بینی می‌کند تا پایان هفته، بار دیگر آمار مراجعه‌های سرپایی و میزان بستری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. براساس اعلام زالی، هم‌اکنون، شاخص مراجعه سرپایی و بستری بیماران کرونایی افزایشی بوده است، اما شاخص مرگ‌ومیر تهران هنوز چندان متناسب با میزان مراجعه سرپایی افزایش نداشته است. این موضوع می‌تواند به‌علت تأثیر تأخیر در آمار مرگ نسبت به شمار بستری و مراجعه سرپایی باشد و یا اینکه شاید در خیز پنجم کرونا چون سوش دلتا غالب است، فقط سرایت پذیری افزایش یافته باشد. زیرا برخی منابع علمی می‌گویند ممکن است ویروس منجر به افزایش مرگ‌ومیر نشود و تنها مبتلایان را افزایش دهد. فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران می‌گوید که وضعیت تهران تا 2 هفته آینده بهتر نمی‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید