• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135824
+
-

دفاع منابع طبیعی گلستان از احداث تله‌کابین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان: برنامه‌ریزی شده تا هیچ درختی قطع نشود

در پی بالاگرفتن اعتراض‌ها به مجوزی که به‌تازگی برای احداث تله‌کابین‌ناهارخوران صادر شده، این اقدام علیه جنگل‌های هیرکانی همچنان از سوی برخی مسئولان با حمایت روبه‌رو می‌شود. هفته پیش بود که شورای‌عالی شهرسازی پس از 7سال اعتراض دلسوزان محیط‌زیست، طرح احداث تله‌کابین ناهارخوران گرگان را تأیید کرد.
پس از این مهر تأیید، احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و هادی حق‌شناس، استاندار گلستان نیز احداث تله‌کابین را فرصتی برای ایجاد گردشگری استان دانستند. این در حالی است که اطلاعات اعلامی از سوی پیمانکار نشان می‌دهد طرح تله‌کابین پارک جنگلی ناهارخوران در مساحتی به وسعت ۶۰۲هکتار جانمایی شده است. ایستگاه مقصد ۵۹۶مترمربع، ایستگاه میانی ۲۵۸مترمربع، ایستگاه مبدأ ۹۶۹مترمربع و در کل، ‌۱۷دکل برای مسیر تله کابین جانمایی و طراحی شده که هرکدام ۳۲مترمربع فضا اشغال می‌کنند. همچنین نباید فراموش کرد که برای ساخت این ایستگاه‌ها و دکل‌ها، به محلی برای تردد وسایل نقلیه سنگین و جنگل‌تراشی در محدوده عملیات اجرایی نیاز است که ممکن است صدها درخت را در مسیر خود تخریب کند.
اما دیروز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به مخالفت‌ها با احداث تله‌کابین در ناهارخوران واکنش نشان داد. عبدالرحیم لطفی در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه از نظر شرایط خاک و خطر زلزله، ناهارخوران گرگان جای مناسبی برای احداث تله‌کابین نیست و در پاسخ به مخالفت‌ها با احداث این تله‌کابین به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط‌زیست گفت: باید بدانیم که تله‌کابین فقط برای اینکه افراد خوشگذرانی و تفریح کنند نیست، تله‌کابین در گرگان با این هدف که یک مقدار در بحث گردشگری باعث جذب و ساماندهی شود، ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: اینکه تله‌کابین در کجا و به چه شکل ساخته شود، جزو موضوعات فنی است که مشاوره‌های خاصی برای این موضوع گرفته شده و چند واریانت برای این موضوع طراحی شده بود که واریانت‌های قبلی پایداری نداشتند و این مسائل که در مورد زلزله و شرایط خاک مطرح شده بود، درست است، اما نه برای این واریانت که الان در دست داریم. بررسی‌های ژئوتکنیکی انجام شده و تمام موارد آن پیش‌بینی شده است. لطفی افزود: بنابراین مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. اگر این مطالعه صورت نمی‌گرفت، این طرح در اداره کل سازمان جنگل‌ها و شورای‌عالی شهرداری اصلا رسیدگی نمی‌شد، اما این اتفاق افتاده و در این محدوده کارهای مختلف و مطالعات دیگر هم انجام شده است. وی گفت: توجه کنید که اجازه قطع درخت برای ساخت این تله‌کابین داده نشده است؛ چون تمام تمهیدات به شکلی چیده شده تا از ۲۵متر بالاتر از درخت، یعنی از روی تاج درخت تله‌کابین باید رد شود و این برخلاف تله‌کابین‌هایی است که تا الان ساخته شده است که یک حریمی از آن محدوده را پاک‌تراشی می‌کردند. وی در رابطه با زمین‌های اطراف تله‌کابین که گفته می‌شد قیمت آنها افزایش چشمگیری پیدا کرده است، گفت: آن اطراف زمین شخصی وجود ندارد و در مسیر و بالادست همه جنگل است و قابل ذکر است که ما از طرف منابع طبیعی اصراری بر اجرای این طرح نداریم، ولی برای شهروندان و به درخواست آنها از شورای شهر و شهرداری گرگان این کار انجام می‌شود. لطفی افزود: شاید ۱۵سال درخواست مردم بوده است. نکته دیگر این است که در ابتدا یک زمین خالی از درخت که متعلق به شهرداری گرگان بوده است برای احداث تله‌کابین درنظر گرفته شده و در بخش بالادست هم به فرض اینکه درخت داشته باشد، برنامه‌ریزی شده تا همانطور که گفتم هیچ درختی قطع نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید