• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135746
+
-

ترامپ؛ ‌حی و حاضر در سیاست آمریکا

جهان‌نما
ترامپ؛ ‌حی و حاضر در سیاست آمریکا

تقریبا کسی در این مسئله تردید نداشت که نمی‌توان دونالد ترامپ را از چشم هوادارانش انداخت، اما اتفاقاتی که در روزهای گذشته افتاد، بار دیگر و قویا این مسئله را ثابت کرد که ترامپ در دنیایی خودساخته، قدرتمندترین چهره حزب جمهوریخواه است و بسیاری همچنان او را رئیس‌جمهور می‌دانند.
به گزارش سی‌ان‌ان، او ثابت کرد که شکست بعد از یک دوره ریاست‌جمهوری، تحریک و تشویق به شورش علیه دمکراسی در آمریکا و مرگ 400هزار نفر از شهروندان این کشور در دوران ریاست‌جمهوری به خاطر کرونا هم باعث نشده که جایگاهش را در میان جمهوریخواهان از دست بدهد. در واقع، محبوبیت و توجه رهبران جمهوریخواه به او نشان داده که ترامپ، همچنان نقشی تعیین‌کننده در حزب دارد.
رئیس‌جمهور سابق‌ آمریکا، در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در دالاس که یکشنبه برگزا رشد، ستاره محبوب نمایش بود.
او در این کنفرانس که روزگاری نماد حمایت از دمکراسی جهانی بود و ستاره‌هایی مثل دونالد ریگان داشت، دروغ‌های گذشته‌اش را درباره انتخابات تکرار کرد و ثابت کرد که رویکرد سمی‌اش نسبت به انتخابات را حفظ کرده و از همان تاکتیک‌ها و استراتژی‌های پیشین برای انتخابات سال 2022استفاده خواهد کرد. او در این کنفرانس گفته است: «ما خیلی خوب کار می‌کردیم تا اینکه این انتخابات دستکاری شده (انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020) پیش آمد.»
خیلی‌ها این بحث را پیش می‌کشند که یک رئیس‌جمهور سابق را که تشنه توجه است، فقط باید نادیده گرفت. سخنرانی سراسر از تهمت، دروغ، نژادپرستی و حملات شخصی به دیگران که او ایراد کرد، چیزی جز بازتاب ذات او نبوده است. این کاری است که او همیشه انجام می‌داده و البته با همین روش در انتخابات سال2016 به پیروزی رسید. محتوای حرف‌های او در این سخنرانی همان‌ها بود - از حمله به مهاجران گرفته تا انتقاد از رسانه‌ها و دیگران- اما مسئله دیگر این است که او نشان داد همچنان ظرفیت بی‌نظیری برای فروش سیاست‌های خشمگینانه خود دارد. او همچنین توانایی خود  را برای عرضه یک سیستم اعتقادی جایگرین را که کاملا از واقعیت منفک است، اما سریعا مورد قبول هوادارانش قرار می‌گیرد، خود نشان داد.
ترامپ در این صحبت‌ها همچنین به‌شدت به ویلیام بار، دادستان سابق آمریکا که در بیشتر دوران حضورش در دولت ترامپ، به‌عنوان سپر سیاسی برای رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد، اما در نهایت با دروغ‌های انتخاباتی ترامپ همراهی نکرد، حمله کرد.
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صحبت‌هایش درباره ویلیام بار عملا تأکید کرد که دمکراسی آمریکا در خطر است، اما در عین حال از این ناراحت بود که چرا بار اجازه نداده است درباره تقلب‌های انتخاباتی در پنسلیوانیا که هواداران ترامپ مدعی بودند روی داده، تحقیقات شود. او عملا با این صحبت‌هایش بار دیگر ثابت کرد که حتی معتمدترین و فداکارترین نزدیکان ترامپ، دیر یا زود از سوی او مورد غضب واقع خواهند شد.

رشد ترامپیسم
ترامپ تنها در کنفرانس‌ها و به‌خاطر سخنرانی‌های آتشینش محبوب نیست. افراط گرایی پوپولیستی او توسط فرمانداران جمهوریخواه در سراسر ایالات‌هایی که او برنده آنها بوده اعمال می‌شود و نشانه‌ای از قدرت او در این مناطق است. در همین راستا، قانونگذاران جمهوریخواه در ایالات‌ها‌ در تلاش هستند تا براساس دروغ‌هایی که ترامپ مدام تکرار می‌کند، رأی‌گیری را محدود کنند و اینگونه عملا انتخابات بعدی را در آینده تحت کنترل خود درآورند. همین هم نشانه‌ای از نفوذ ترامپ در ایالات هاست. ظرفیت او برای هماهنگ‌سازی تلاش‌های جمهوریخواهان در سراسر کشور، عملا با زمانی که او در دفترش در کاخ سفید‌ می‌نشست هیچ فرقی نکرده و او همچنان همان میزان نفوذ را در میان آنها دارد. یک نشانه دیگر نفوذش، حمله او به تحقیقات فراحزبی درباره حملات ششم ژانویه به کنگره توسط هواداران افراطی‌اش است. همه اینها ثابت می‌کند که او همچنان یکی از تأثیرگذارترین افراد حزب جمهوریخواه است.
6 ‌ماه بعد از آنکه هواداران ترامپ به کنگره حمله کردند، او همچنان خطری بزرگ برای دمکراسی آمریکایی به شمار می‌رود و حتی اگر ترامپ هرگز دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند -‌که اینطور به‌نظر نمی‌رسد و او عملا طوری رفتار می‌کند که انگار در کارزار انتخاباتی است- سیاست طلبکارانه‌ای که او اختراع کرده همچنان حی و حاضر خواهد بود و قطعا کسی جانشین او خواهد شد که به اندازه خود ترامپ از این دیدگاه و رویکرد، حمایت و استفاده کند.
بنابراین درحالی‌که بیشتر سخنرانی‌های ترامپ عملا بازگشت به گذشته و تکرار صحبت‌های پیشین او بوده و تصویری نادرست از میراثی که او به جا گذاشته ارائه داده، سیستم اعتقادی نادرستی که او ارائه کرده و قلب و ذهن میلیون‌ها رأی‌دهنده را تسخیر کرده، کاملا واقعی و زنده است.
سؤال حیاتی این است که آیا این دیدگاه که توسط هواداران متعصب ترامپ روی سرشان گذاشته می‌شود، می‌تواند مانند گذشته در میان رأی‌دهندگان آمریکایی که در مناطق غیرشهری زندگی می‌کنند و همینطور رأی‌دهندگان محافظه‌کار میانه‌روتر همان اثر را بگذارد یا نه؟
و اینکه آیا تکرار صحبت‌های ترامپ و تمسک به دیدگاه او توسط جانشینان احتمالی او می‌تواند برایشان به اندازه ترامپ موفقیت به همراه داشته باشد یا نه؟
رئیس‌جمهور سابق به‌صورت خستگی‌ناپذیری به مسائلی مانند مهاجران بدون مدرک، درخواست برخی لیبرال‌ها برای کاهش بودجه پلیس، اوج‌گیری جرم و جنایت تا حدی که نظم در کشور از دست برود و خطر افتادن کشور به‌دست چپ‌های افراطی می‌پردازد و از این طریق راهی برای ترویج دیدگاه خود در میان افراد بیشتری می‌گردد.
اما این تلاش خستگی‌ناپذیر درست در زمانی انجام می‌شود که جو بایدن، جانشین ترامپ، او را نادیده می‌گیرد و تلاش می‌کند خود را یک میانه‌رو نشان دهد. ‌هرچه‌بایدن تلاش کند که خود را رئیس‌جمهوری برای تمام آمریکا نشان دهد که البته با وجود نگاه فراحزبی‌اش به مسائل، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت اما همچنان قدرت ترامپ در برابر بایدن قرار دارد. بسیاری از هواداران ترامپ، در دنیایی جایگزین زندگی می‌کنند که ترامپ در آن برنده انتخابات شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید