• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135718
+
-

رنگ شادی‌به حاشیه‌تبریز

شهری
رنگ شادی‌به حاشیه‌تبریز

مریم سرخوش- خبرنگار

محله محروم ملازینال در حاشیه شهر تبریز با مشارکت اهالی و با محوریت ایجاد «حس تعلق به مکان» بهسازی و رنگی شد؛ اتفاقی که به‌گفته مسئولان خدمات شهری این منطقه از شهرداری تبریز، برای نخستین با رخ داده و طی آن، مردم ساکن در یک محله حاشیه‌ای با وجود بضاعت کم مالی در اجرای طرح‌های شهری مشارکت اقتصادی داشتند و بخشی از هزینه‌های بهسازی ملک خودشان را تقبل کردند.

حال بهتر اهالی
خیابان ملازینال از مسیرهای مهم شهرداری منطقه یک است که در اولویت طرح‌های محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات بهتر شهرداری تبریز به ساکنان این محله قرار دارد؛ محله‌ای محروم که فضای سبزش صفر بود و پله‌های پرتعداد کوچه‌هایش به‌عنوان یکی از نقاط ضعف‌ مطرح می‌شد، اما حالا پله‌های رنگی طرح نشاط را برای نخستین کوچه رنگی شده یعنی «یاشئل کوچه» رقم زده و اهالی چند روزی است از دیدن آن به‌وجد آمده‌اند.  اهالی معتقدند این روزها حال دلشان از باز شدن در خانه‌ها به پلکان رنگی و گلدان‌های سبز، بهتر از روزهایی است که چهره خاکستری کوچه چیزی جز اضطراب و فقر به نمایش نمی‌گذاشت.
ساکنان کوچه‌های اطراف هم سرذوق آمده‌اند و خواهان اجرای همین طرح‌ها در محل سکونتشان هستند. قرار است به‌زودی کوچه‌های رنگی یاشئل از یک به 10افزایش پیدا کند و شاید در آینده‌ای نزدیک محروم‌ترین محله حاشیه‌ای تبریز لقب رنگین‌ترین محله را به‌خود بگیرد و پای توریست‌ها را هم به آنجا باز کند.

زیبایی‌های بصری در یاشئل کوچه
هزینه‌های بهسازی نمای خانه‌های یاشئل کوچه را اهالی داده‌اند و این، نخستین باری است که ساکنان یک محله حاشیه‌‌ای خودشان برای بهسازی و نوسازی محله پیش‌قدم شده‌اند. اینها را مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی ملازینال می‌گوید و به همشهری توضیح می‌دهد:«هر یک از اهالی 3میلیون تومان برای گچ‌کاری سیاه و سفید خانه‌هایشان هزینه کردند و این اتفاق بسیار خوبی بود. اما هزینه دیگر خدمات را شهرداری پرداخت کرد.»
 به‌گفته سمیرا پورکریم، یاشئل‌کوچه مانند دیگر کوچه‌های ملازینال 175پله دارد و تمام این پله‌ها رنگ‌آمیزی شده‌اند.
وی از درخواست مردم دیگر کوچه‌ها برای اجرای طرح خبر می‌دهد و می‌گوید:«ملازینال یکی از خطرناک‌ترین و آسیب‌خیزترین محله‌های تبریز و پوشش فضای سبز آن صفر است. با توجه به موقعیت پلکانی کوچه‌ امکان کاشت گیاه وجود نداشت و این خلأ را با گلدان‌های بزرگ گل حل کردیم. این هفته اقدامات در یاشئل تمام شد و به‌زودی پس از جلسه با مردم طرح در 10کوچه دیگر هم اجرا می‌شود. البته با هدف ایجاد دغدغه در مردم برای حفاظت از کوچه‌ها قرار است هزینه‌ها از سوی مردم تامین شود.»
پورکریم در پاسخ به این سؤال که خانه‌های محله ایمنی و استحکام خوبی ندارند و آیا بهتر نبود به مقاوم‌سازی خانه‌ها اقدام می‌شد، می‌گوید:«نه تنها ملازینال که برخی از شهرک‌ها هم در نزدیک گسل تبریز از نظر استحکام در خطر هستند. از سوی دیگر پلکانی بودن این منطقه هم همیشه مورد نقد بود اما در استانبول محله‌ای وجود دارد که با پله‌هایش معروف است و طبقه متوسط به بالا هم در آنجا زندگی می‌کنند. بنابراین اقدامی که اکنون در این محله انجام شده، کاملا منطقی و موجب نشاط شهری اهالی شده است.»

بهسازی ملازینال با مشارکت مردم
شهردار منطقه یک تبریز هم درباره اجرای این طرح در محله ملازینال به همشهری می‌گوید: به‌دنبال ارتقای حس تعلق به زندگی، شادی‌بخشی به مردم، ایجاد حس امید و اعتماد به مجموعه شهرداری، مشارکت در بهسازی محل زندگی و افزایش اعتماد به نفس در میان ساکنان مناطق کمتر برخوردار از امکانات هستیم و به‌نظرم با اجرای این طرح در یکی از کوچه‌های ملازینال به این مهم دست پیدا کرده‌ایم.
علی‌اکبر پورخردمند می‌افزاید: قبل از اجرای طرح با اهالی ملازینال مذاکراتی داشتیم تا موافقت آنها را برای مشارکت در بهسازی و زیباسازی منطقه جلب کنیم و در نهایت یاشئل کوچه، انتهایی‌ترین کوچه محله با نظر خود مردم انتخاب شد. ساکنان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و این احتمال وجود داشت که نتوانند برای بهبود نمای ملک خود هزینه‌ کنند، اما مردم به ما اعتماد کردند و این طرح بلافاصله کلید خورد. دفتر تسهیل‌گری محله هم به کمک آمد.
پورخردمند با تأکید بر اینکه این طرح بهسازی در محله با همکاری مستقیم خود مردم منطقه صورت گرفته است، می‌گوید: مدیریت مطلوب شهر و اداره بهتر آن در کنار کاهش هزینه‌ نگهداری و افزایش طول عمر تاسیسات سخت، اما با ارتقای فرهنگ شهروندی و جلب مشارکت و همکاری مردم انجام شدنی است. این هنر مدیریت است که مردم را در عمران و آبادانی شهر به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد همراه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید