• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135420
+
-

اولین نمایش جاده خاکی از ایران

مت دیمون همه نگاه‌ها را جذب «مرداب» کرده است

اولین نمایش جاده خاکی از ایران

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

اولین فیلم ایرانی حاضر در کن، امروز نخستین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کند. فیلم «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی، فرزند جعفر پناهی امروز در کن به‌عنوان نامزد بخش «دوربین طلای کن» 2نوبت در ساعت‌های 8:30صبح و 20:30شب‌ به نمایش درمی‌آید. نوبت دیگر نمایش این فیلم روز 25تیر ساعت19:30 است. پناه پناهی پیش از این، تدوین فیلم «۳ رخ» ساخته پدرش را بر‌عهده داشت. او با فیلمش در بخش غیررسمی دو هفته کارگردانان جشنواره کن حضور دارد. «جاده خاکی» فیلمی جاده‌ای است که داستان سفر یک خانواده در یک چشم‌انداز ناهموار را روایت می‌کند. حسن معجونی، پانته‌آ پناهی‌ها، رایان سرلک، امین سیمیار و بهرام ارک در آن بازی کرده‌اند.

جعفر پناهی با توفان ابدی
جعفر پناهی با فیلم مشترک «سال توفان ابدی» نیز در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره کن حضور دارد. «سال توفان ابدی» را 7کارگردان مطرح از سراسر دنیا ساخته‌اند. این فیلم با مشارکت جعفر پناهی‌ سینماگر ایرانی، آنتونی چِن‌ کارگردان سنگاپوری، مالیک ویتال‌ فیلمساز آمریکایی، لورا پویتراس‌کارگردان زن آمریکایی، دومینگا سوتومایور‌فیلمساز اهل شیلی، دیوید لاوری‌کارگردان آمریکایی و اپیچاتپونگ ویراستاکول‌کارگردان تایلندی ساخته شده است. موضوع «سال توفان ابدی» نامه‌ای عاشقانه به سینماست.

 رقابت ارتودنسی برای نخل طلای فیلم کوتاه

فیلم کوتاه «ارتودنسی» دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن است.
 «ارتودنسی» به کارگردانی محمد میقانی در روز 25تیر در سالن نمایش فیلم دبوسی شهر کن همراه 9فیلم دیگر این بخش به نمایش درخواهد آمد.
فیلم «ارتودنسی» به رابطه دوستی 2دختر نوجوان ورزشکار می‌پردازد.

مت دیمون با مرداب در کن

 مت دیمون 50ساله با نقش‌آفرینی در فیلم «مرداب»(Stillwater) سر و صدای زیادی به پا کرده است. این فیلم در بخش غیررقابتی جشنواره کن به نمایش درآمده است. فیلم «مرداب» به کارگردانی تام مک کارتی پس از نمایش در کن به‌مدت 4دقیقه مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در این فیلم مت دیمون در نقش یک کارگر ساختمانی بخش صنعت نفت آمریکا در اوکلاهما با نام بیل بیکر ظاهر شده که دخترش آلیسیون (آبیگیل برسلین) را به اتهام قتل هم اتاقی‌اش، لینا در مارسی بازداشت کرده‌اند. او از کار بیکار شده و به‌رغم داشتن یک گذشته بد، قصد دارد دخترش را آزاد کند. فیلم از سوی منتقدان ازجمله فیلم‌های موفقی که روابط بین فرهنگی در آنها به تصویر کشیده شده، ارزیابی شده است. برخی از منتقدان نیز داستان فیلم را به‌دلیل قابل پیش‌بینی بودن سرانجام کار، ضعیف ارزیابی کرده‌اند، اما به باور منتقدان بازی درخشان مت دیمون در این فیلم می‌تواند برای نخستین‌بار و پس از چندبار نامزدی، یک جایزه اسکار نصیب او کند.
فیلم‌های «بندتا» ساخته پل ورهوفن، «شکست» به کارگردانی کاترین کارسینی، «روز پرچم» ساخته شان پن نیز از مهم‌ترین فیلم‌های به نمایش درآمده در روزهای جمعه و شنبه در بخش رقابتی جشنواره کن بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید