• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135418
+
-

گزارش همشهری از تعطیلی 4 سینما در غرب پایتخت

در غرب خبری نیست

در غرب خبری نیست

ندا زندی- روزنامه نگار

از 30بهمن1398که به‌طور رسمی ورود کرونا به ایران اعلام شد تا امروز، تهران به رنگ قرمز خو کرده است. خو کردن به رنگ قرمز ـ که رنگ خطر و هشدار است ـ نه از سر استقامت و استواری که از روی ناچاری است، وگرنه کیست که نخواهد سرخی این روزگار سیاه به سرآید و ترس از بیماری و مرگ و کرونا به آخر برسد. هرگاه که کرونا خیز می‌گیرد و تهران رخت سرخ هول به تن می‌کند، آدم‌ها بیشتر به جدی گرفتن تهدید و مخاطره ویروسی که دیگر با زندگی‌شان عجین شده ـ اما هنوز غریبه است ـ تمایل نشان می‌دهند؛ کمتر به اماکن عمومی می‌روند و بیشتر به رعایت فاصله با دیگران اهمیت می‌دهند. این سرخ شدن تهران و دور شدن آدم‌ها از هم و سفت‌وسخت‌تر شدن پروتکل‌ها، خیلی مشاغل را کباب کرده و سینماها نیز یکی از قربانیان این وضع هستند. با اینکه سینماها می‌توانند در رنگ قرمز کرونایی باز باشند و فعالیت کنند، اما تجربه این یک سال و 5ماه و 18روز نشان داده که مردم علاقه‌ای به سینما رفتن در وضعیت قرمز ندارند حتی اگر کمدی جدیدی مثل «دینامیت» با بازی پژمان جمشیدی و احمد مهران‌فر هم اکران شده باشد. سینماهای تهران بازند، اما از تماشاگر خبری نیست. در این گزارش وضع و حال سینماهای غرب پایتخت را بررسی کرده‌ایم و نتایج ناخوشایند آن حاکی از تعطیلی حداقل 4سینما در این محدوده است.

«زندگی» در حضور کرونا و آفتاب سوزان
«پردیس سینمایی زندگی» واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی و بلوار اباذر یکی از سینماهایی است که فیلم کمدی «دینامیت» را در 2سالن و در مجموع در 8سانس اکران می‌کند. اگر کرونا نبود، آنهایی که اهل سینما رفتن هستند بدشان نمی‌آمد که برای فرار از آفتاب تفته تهران و 2ساعت سرگرمی، این سینما را جان‌پناه کنند. ولی هنوز کرونا هست و خیال کوتاه آمدن هم ندارد. با اینکه ساعت از 6عصر گذشته، اما آسفالت جلوی سینما هنوز مشتعل است. پرنده جلوی در سینما پر نمی‌زند. با تشدید محدودیت‌ها در روزهای گذشته، شهر خلوت‌تر شده و گرمای هوا هم بر خلوتی افزوده است. خنکای داخل مجتمعی که سینما زندگی در طبقه آخر آن قرار دارد، مرهمی بر شعله زخمی است. چند تایی از فروشگاه‌های داخل مجتمع هنوز تعطیل‌اند و آنهایی هم که باز هستند مشتری چندانی ندارند. در طبقه رستوران و فست فود هم خبری نیست. طبقه سینما از طبقات پایین خلوت‌تر است. به یکی از سایت‌های فروش اینترنتی بلیت سینما سر می‌زنم تا ببینم چند بلیت برای سانس‌های بعد رزرو شده است. 4بلیت برای سانس 7عصر و 5بلیت برای سانس 8شب. مدتی جلوی گیشه بلیت فروشی پا به پا می‌کنم تا شاید کسی از راه برسد و درباره آمدنش به سینما گپ بزنیم. کسی نمی‌آید. مردم حق دارند که در این وضعیت از رفتن به زیر یک سقف با آدم‌های غریبه بترسند و آنهایی هم که ترسی از این بابت ندارند، شاید بی‌خبرند که سینماها بازند. پردیس سینمایی زندگی جز دینامیت، «خورشید» مجید مجیدی و فیلم‌های خارجی «احضار 3»، انیمیشن «اژدهاسوار» و «گودزیلا در برابر کونگ» را هم نشان می‌دهد. بعید است که حتی اتحاد گودزیلا و کونگ و تجهیزشان به دینامیت هم برای شکست کرونا کافی باشد.

کرونا «مگامال» را به تعطیلی کشاند
در سایت سینماتیکت درباره «پردیس سینمایی مگامال» نوشته شده: «این سینما یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین سینماهای کشور به شمار می‌رود. از مهم‌ترین مزیت‌های سینما مگامال، می‌توان به 10سالن اختصاصی و نوساز این مجموعه و ظرفیت 1400نفری آن اشاره کرد.» اما اگر به سایت‌های خرید اینترنتی بلیت سینما سری بزنید، خواهید دید که کرونا و بی‌تدبیری‌ها این سینمای مدرن و تازه‌ساز را به زانو درآورده و 10سالن این سینما هیچ فیلمی برای اکران ندارند. پردیس سینمایی مگامال واقع در فاز دوم شهرک اکباتان این روزها هیچ فیلمی نشان نمی‌دهد. محمد قنبری، مدیر این پردیس سینمایی در گفت‌وگویی در اردیبهشت امسال درباره فعالیت سینماها در شرایط کرونایی گفته بود: «از اسفند۹۸ که سینماها تعطیل شد وقتی دوباره سینماها را باز کردیم با یک سوم نیرو بود. مجبور شدیم مابقی را به اداره بیمه، برای بیمه بیکاری معرفی کنیم و با یک سوم، آن یکی دو‌ماه را آغاز کردیم. بعد دوباره 4‌ماه تعطیل شدیم. از جشنواره فیلم فجر مجدد سینماها بازگشایی شد. حالا جشنواره با رعایت پروتکل‌ها و ظرفیت 30درصد برگزار شد. بعد دوباره رسیدیم به اینکه اکران عید چه فیلم‌هایی باشد که متأسفانه باز سر اینکه وضعیت مشخص نبود که اوضاع کلی به چه شکلی پیش می‌رود، خیلی‌ها حاضر نبودند فیلم‌هایشان را برای اکران بدهند... عملا از اسفند۹۸ تا الان، هیچ اتفاق خاصی در سینماها نیفتاده و هیچ حمایتی که واقعا باید بشود، به‌نظرم نشده از سینماها.» از این گفته‌های مدیر پردیس سینمایی مگامال می‌توان دریافت حتی سینمایی مدرن با 1400صندلی هم در شرایط بی‌تدبیری مدیران و بی‌میلی مردم به سینما رفتن نمی‌تواند روی پای خودش بایستد و برای کاهش خرج و مخارجش ترجیح می‌دهد که کلا تعطیل کند.

آسوده نخواب «کورش»!
در میان سینماهای غرب تهران وضعیت «پردیس سینمایی کورش» از همه بهتر است. این سینما که از زمان افتتاحش در سال1393 به یکی از پاتوق‌های اصلی سینماروهای پایتخت تبدیل شده، در پیش از کرونا معمولا بهترین آمار تماشاگر و فروش را در میان سینماهای سراسر کشور داشت. هم‌اکنون هم بیشترین تعداد فیلم ایرانی و خارجی و هنر و تجربه در این سینما به روی پرده می‌رود. فیلم‌های «دینامیت» (در 5سالن و 11سانس)، «هفته‌ای یک‌بار آدم‌ باش» (3سانس)، «خورشید» (3سانس)، «تکخال» (2سانس)، «خون شد» (2 سانس)، «آن شب» (یک سانس)، «شنای پروانه» (یک سانس)، «پسر» (یک سانس)، «آبجی» (یک سانس)، «احضار2» (یک سانس) و «احضار3» (2سانس) در این سینما نمایش داده می‌شود. این سینما 12سالن و 2هزار و 800صندلی دارد که همین موضوع باعث می‌شود بهتر بتواند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند و کسانی که تمایل به فیلم دیدن در ایام کرونا دارند، با خیال راحت‌تری بتوانند به این سینما سر بزنند. هرچند این سینما با روزهای خوش و پرشکوه گذشته‌اش فاصله زیادی دارد اما آمار بلیت‌فروشی آن نه فقط با دیگر سینماهای غرب تهران بلکه با تمام سینماهای پایتخت و حتی کشور متفاوت است و مردم استقبال بیشتری از آن می‌کنند. اگر واکسیناسیون عمومی هرچه زودتر انجام شود و کرونا سر به نزول بگذارد، کورش احتمالا نخستین سینمای کشور خواهد بود که سریع‌تر از سایرین به روزهای خوشش برمی‌گردد.

تعطیلی 3سینمای غرب پایتخت از «سمرقند» تا «المپیک»
«پردیس سینمایی سمرقند» واقع در جنت‌آباد جنوبی که دارای 3سالن و در مجموع 420صندلی است، برنامه اکرانش خالی است. «سینما اریکه ایرانیان» نیز با یک سالن اصلی به گنجایش 806نفر و 3سالن کوچک‌تر که در مجموع 483صندلی دارند، فیلمی برای اکران ندارد و این سینما را هم باید جزو سینماهای تعطیل شده غرب تهران به‌حساب آورد. «سینمای دهکده المپیک» که به‌عنوان قدیمی‌ترین سینمای غرب تهران شناخته می‌شود و در سال1342 راه‌اندازی شده، فیلمی نمایش نمی‌دهد و آن را هم می‌توان به فهرست سینماهای تعطیل‌شده غرب پایتخت افزود.

این خبر را به اشتراک بگذارید