• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135412
+
-

پیگیری/ ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حاشیه تبریز

سیدمرتضی احمدپور- خبرنگار

در روزهای گذشته فیلم‌هایی از تخریب گسترده چند ساختمان در کوی لاله تبریز از سوی مأموران شهرداری در فضای مجازی منتشر شد. در این فیلم‌ها چند لودر و ده‌ها مأمور شهرداری با لباس فرم دیده می‌شوند که دیوارهای ساخته شده از بلوک‌های سیمانی را خراب می‌کنند. پیگیری‌های خبرنگار همشهری در تبریز نشان می‌دهد این ماجرا از چند هفته قبل شروع شده و به بسیاری از مالکان این زمین‌ها که در منطقه آخماقیه قرار دارد، تذکر داده شده بود. 2هفته قبل تعدادی از افرادی که اخطار تخریب دریافت کرده بودند با حضور در محل برگزاری جلسات شورای شهر تبریز به این اخطارها اعتراض کردند.یکی از شهروندان حاضر در این اعتراض به همشهری می‌گوید: ساخت‌وسازها در محروم‌ترین نقطه آخماقیه انجام شده و فقط در حد حصارکشی است.
سلیم اباذری ادامه می‌دهد: داخل این حصارکشی‌ها خانه‌ای ساخته نشده است. مردم این منطقه فقیر و محروم هستند، اما شهرداری تبریز برایشان تخلف ساختمانی منظور کرده و حکم قانونی برای تخریب هم گرفته است. این شهروند تأکید می‌کند: خواست ما از شورای شهر تبریز جلوگیری از این تخریب و احترام به حق قانونی‌مان است.
اما شهردار تبریز در این زمینه از ساخت‌وسازهای افسارگریخته در حاشیه تبریز گله می‌کند و می‌گوید: از شورای شهر خواستار اختیار بیشتر در برخورد با این تخلفات هستیم. متأسفانه عده‌ای از خلأهای قانونی در این زمینه سوءاستفاده می‌کنند.
ایرج شهین‌باهر ادامه می‌دهد: خلأ زمانی که یکی، ‌دوماهه گذشته در جریان تبلیغات و انتخابات شورای شهر رخ داد، موجب سوءاستفاده عده‌ای متخلف شده است. وی تأکید می‌کند: شهرداری تبریز جز با دریافت حکم قانونی نمی‌خواهد و نمی‌تواند اقدام به تخریب کند و درخواست ما از شهروندان همراهی با تصمیمات قانونی است که در مجموع به نفع بافت شهر و مدیریت شهری است. یکی از مشاوران املاک خیابان ابوذر منطقه آخماقیه تبریز از افزایش قیمت زمین منطقه در پی حصارکشی مالکان خبر می‎دهد و می‌گوید: با افزایش ویلا‌سازی‌ در جاده منتهی به امامزاده سیدمحمد اندیشه، برخی افراد اقدام به حصارکشی زمین‌های این منطقه می‌کنند و به‌تدریج بدون دریافت پروانه از شهرداری داخل حصارها خانه‎ می‌سازند. همین موضوع موجب افزایش تصاعدی قیمت زمین در این منطقه شده است.
عباس نظری ادامه می‌دهد: این زمین‌ها اغلب آب و برق و گاز ندارند، ولی با چند متر حفاری می‌توان در این منطقه به آب رسید و همین دسترسی آسان به آب موجب شده زمینه ویلاسازی برای این افراد فراهم شود.  وی می‌افزاید: افراد با حصارکشی در متراژهای ۵۰۰تا۷۰۰ متری اقدام به فروش قولنامه‌ای زمین می‌کنند و هیچ سند رسمی برای این املاک وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید