بایسیکلران/ پنچر نشی...
مهسا جزینی
اگر بلد نیستید تایر پنچر ماشینتان را عوض کنید خیلی بابت پنچر شدن دوچرخهتان هم نگران نباشید قطعا عوض کردن تیوپ دوچرخه خیلی راحتتر از تایر ماشین است. حتی اگر کمی مهارت هم داشته باشید میتوانید خودتان همان تیوپ سوراخ را پنچرگیری کنید. تیوپهای دوچرخهها معمولا از چند جا وصل و پینه شده که نشان میدهد بارها و بارها پنچرگیری شده اند. گرچه اگر ادواتش همراهتان باشد خیلی کار سختی نیست. یک سمباده، یک چسب و یک برچست مخصوص نیاز دارد. من خودم اعتراف میکنم که بلد نیستم. نه تیوپ عوض کردهام نه پنچرگیری. چون عموما هم داخل شهر رکاب میزنم خیلی نگران پنچر شدن نیستم. معمولا در هر محله و منطقهای از شهری که من زندگی میکنم و به شهر دوچرخهسواران معروف است یک تعمیرگاه دوچرخه پیدا میشود. البته باید خودم هم حواسم به باد تایر باشد. وقتی کم باد شود خطر پنچری بالا میرود. هر بار قبل از رکاب باید با دست باد دو تایر عقب و جلو را چک کرد. اصولا هم تایر جلو باید کمی کم بادتر از تایر عقب باشد. به مرور دستان میآید که اوضاع باد تایر چگونه است. من همیشه توی خورجینم یک تلمبه دستی کوچک و تیوپ زاپاس دارم اما معمولا میروم سراغ دوچرخهسازها که پمپ بادی دارند و راحت و سریعتر تایر را باد میکنند. از مزایای دیگرش هم این است که همزمان اگر دوچرخه عیب و ایراد فنی داشته باشند بررسی میکنند و متوجه میشوند. اما ماجرا همیشه اینطور نیست که شما متوجه کم بادی تایر شوید. گاهی یک میخ یا تیغ به راحتی وارد تایر میشود و سوراخ کوچکی درون تیوپ ایجاد میکند و تا سرحساب شوید میبینید که پنچرید.آن وقت باید دوچرخه را دست بگیرید تا نزدیکترین تعمیرگاه دوچرخه و خب میشود حالتان را درک کرد. خوشبختانه من از این نظر شانس دارم و 2تعمیرگاه به فاصله کمی از خانه ما وجود دارد. 2روز پیش متوجه کم بادی تایر جلو شدم و بعد از ماهها رفتم سراغ آنکه نزدیکتر بود. تا من را دید گفت بهنظرم دوچرخهات مدتهاست خراب نشده، خیلی وقت است این طرفها پیدایت نمیشود! گفتم بزن به تخته و دیگر بیشتر توضیح ندادم که سر آن زین نامرغوبی که به من انداختی، آن یکی را که انصافش هم از تو بهتر است ترجیح دادم و این مدت هرکاری داشتهام سراغ او رفتهام! داشت برایم از یک محصول جدید (چراغ شارژی با نور زیاد و بوق بلند سرخود) رونمایی میکرد که گفتم بگذار فکرهایم را بکنم خبر میدهم. ...