• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135309
+
-

گره اصلی رسیدن به شهر هوشمند در فضای نوآوری است

شهردار تهران: باید فضا را برای افرادی که ایده‌های نوآورانه دارند‌ فراهم کنیم، این گروه‌ها عمدتا جوانان و استارت‌آپ‌ها هستند

«در شهرداری سیاست بر محدود نکردن اطلاعات است و با در اختیار گذاشتن داده‌ها می‌توان در جهت هوشمندی حرکت کرد، اینکه حجم عظیمی از اطلاعات در دسترس ما باشد اما پردازش نشود به نفع هیچ‌کس نیست»؛ این مطلب را پیروز حناچی در حاشیه چهارمین همایش تهران هوشمند اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری شهر، شهردار تهران گفت: «شعار شهر هوشمند را گفته‌ایم اما به اندازه اهمیت آن در دوره‌های مختلف تلاش نکرده‌ایم و در این دوره اهتمام داریم تا تهران هوشمند را در 2محور اصلی به ثمر برسانیم. محور اول شهرداری هوشمند با رویکرد حداقل مراجعه به ساختمان شهرداری‌ها و محور دوم تهران هوشمند براساس اثرگذاری بر زندگی روزمره است که راه‌اندازی اپلیکیشن دوچرخه یکی از این رویکردهاست. توسعه اینگونه خدمات و سرویس‌ها بر کیفیت و هزینه زندگی مردم، همچنین آلودگی و ترافیک شهر مؤثر است؛ به‌عنوان مثال زمانی آژانس‌های کرایه خودرو محلی را داشتیم اما در شرایط کنونی سرویس و خدمات تاکسی‌های اینترنتی را شاهد هستیم که گستردگی قابل توجهی در جامعه دارد.»
حناچی افزود: «مقاومت در برابر اشتراک‌گذاری داده‌ها در همه‌ دنیا وجود دارد اما وقتی شیرینی کار در زندگی روزمره خودش را نشان می‌دهد همکاری‌ها بیشتر می‌شود.»
او درباره دغدغه‌های تهران برای رسیدن به شهر هوشمند گفت: «گره اصلی در فضای نوآوری است، یعنی باید فضا را برای افرادی که ایده‌های نوآورانه دارند، فراهم کنیم، این گروه‌ها عمدتا جوانان و استارت‌آپ‌ها هستند. شهرداری قبلا به استارت‌آپ‌ها نگاه تجاری داشت اما اگر به این شرکت‌ها اجازه رشد ندهیم به‌دلیل مشکلات اقتصادی به تجاری بودن نخواهند رسید. بر این اساس تلاش کردیم تا با همکاری‌ دستگاه‌هایی چون معاونت علمی و فناوری به این شرکت‌ها کمک کنیم.»
شهردار تهران اصلی‌ترین موانع برای شهر هوشمند را انتصاب مدیرانی دانست که به این طرح اعتقادی ندارند و توضیح داد: «باید افراد را متناسب با محیط کارشان انتخاب کنیم و تحصیلات آکادمیک باکیفیت در این مورد اثرگذار است. همچنین مدیران خوب باید اجازه فعالیت داشته باشند، ما هم در شهرداری نیروهایی از درون شهرداری را به‌کار گرفتیم. هر چه که به‌عنوان خدمات در شهر ارائه می‌شود، می‌تواند به‌عنوان سرویس‌های شهر هوشمند مطرح شود. با رویکردهای قدیم نمی‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم اما در فضای مجازی و فضاهای نوآوری کارهای اشتغال‌زایی ایجاد شده است.»
چهارمین همایش تهران هوشمند دیروز به‌کار خود پایان داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید