• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135297
+
-

بازگشت ایتالیا به اصل خویش

از میان ایتالیایی‌ها و اسپانیایی‌ها درحالی‌که مثل همیشه و ذات فوتبال‌شان بازی کردند، لاجوردی‌ها به فینال رفتند

بازگشت ایتالیا به اصل خویش

ایتالیا که در این تورنمنت دل خیلی‌ها را برده بود، در تقابل با اسپانیا به اصل و ریشه خودش برگشت و تبدیل شد به همان تیم دفاعی قبل که علاقه‌ای به توپ و بازی زیبا ندارد. اسپانیای لوییس انریکه با وجود آنکه بهترین بازی جام خود را به نمایش گذاشت، نتوانست راهی به فینال پیدا کند. این برای سومین بار پیاپی بود که لاروخا در این تورنمنت و در همه بازی‌های حذفی جام امسال بازی را به وقت اضافه می‌برد. بار اول مقابل کرواسی 3بر یک جلو بودند و در آخرین ثانیه‌ها بازی 3-3شد اما اسپانیا 2‌گل در وقت اضافه زد. بار دوم در یک‌چهارم بود که حریف سوئیس در وقت‌های قانونی و اضافه نشدند اما در ضربات پنالتی توانستند صعود کنند و این‌بار مقابل ایتالیا که مثل بازی با سوئیس در پنالتی‌ها خوش‌شانس نبودند. اسپانیایی‌ها با کمترین ستاره اما با همان تیکی‌تاکای معروف‌شان که گاهی روی اعصاب است و خسته‌کننده می‌شود، می‌توانستند با 65درصد مالکیت بازی به فینال صعود کنند اما هم در روز پر اشتباه مدافعان عالی ایتالیا و دوناروما بدشانس بودند و هم اسیر سبک بازی حریف شدند. ایتالیا در بازی با بلژیک هم چنین فوتبالی را تمرین کرده و برای رویارویی با اسپانیا آماده شده بود. آنها در 21دقیقه پایانی بازی با بلژیک 9دقیقه از طریق بحرین‌بازی و خوابیدن روی زمین وقت تلف کرده بودند. از گل مساوی اسپانیا به بعد هم همان سبک اجرا شد. مانچینی یک بازیکن خشن به نام تولوی را برای زدن دنی اولمو و دیگر بازیکنان حریف به زمین فرستاد.

   ایتالیا برای چهارمین بار به فینال رقابت‌های یورو صعود کرد، تنها آلمان صعود به فینال بیشتری در تاریخ یورو را تجربه کرده است. این دهمین صعود آتزوری به فینال یک رقابت مهم (یورو وجام جهانی) بود. تنها آلمان با 14تجربه فینال رکورد بهتری از لاجوردی پوشان در اختیار دارد.
    رکورد بردهای پیاپی ایتالیا در این تورنمنت خراب و به‌عبارت بهتر متوقف شد. این تیم با رکورد 5برد پشت‌سرهم فرانسه در جام ملت‌های 1984برابر شد با این تفاوت که فرانسه در آن دوره همه بازی‌هایش را برد و ایتالیا فقط تا نیمه‌نهایی برنده بود. تعداد بازی‌های بدون باخت ایتالیا به عدد 33رسیده که تنها 2‌بازی دیگر تا رکورد 35بازی بدون باخت اسپانیا از سال 2007تا 2009و تیم ملی برزیل از سال 1993تا 1996فاصله دارد. روند بردهای پیاپی ایتالیا در عدد 13‌پیروزی متوقف شد.
    این ششمین باری‌بود که ایتالیایی‌ها دیدار حذفی خود در یورو را به پنالتی می‌کشاندند. آنها دقیقا یکی در میان در ضربات پنالتی برنده و بازنده می‌شوند. دفعه قبلی در یک‌چهارم یورو2016در پنالتی‌ها 6بر5به آلمان باخته بودند، در یورو2000که تا فینال هم رفتند 3بریک بر هلند در پنالتی‌ها پیروز شدند و قبلش در جام ملت‌های1980نوبت شکست 9بر8 به چکسلواکی بود. طبق این فرمول اگر در فینال بازی به پنالتی کشیده شود، نوبت باخت ایتالیا خواهد بود.
    ایتالیا در یورو 2020موفق به ثبت 12گل شده است. این تعداد گل، برابری با رکورد بیشترین گل تاریخ آتزوری در جریان یک‌دوره از یورو یا جام جهانی است. ایتالیا با 12‌گل به قهرمانی جام جهانی 2006، جام جهانی 1982و جام جهانی 1934رسیده است. اسپانیا در این دوره 13گل زد و حذف شد.
    این بیستمین حضور ایتالیا در ادوار یورو و جام جهانی در وقت‌های اضافه بود که حداقل 4بار از هر تیم اروپایی دیگری بیشتر است.
    اسپانیا برای نخستین بار در ادوار یورو و جام جهانی نتوانست مرحله نیمه‌نهایی را با پیروزی پشت سر بگذارد. اسپانیایی‌ها هر 5بار قبلی از این مرحله به سلامت عبور کرده بودند که حاصل آن 4‌قهرمانی؛ 3‌تا در یورو 1968، 2008و 2012و یکی در جام جهانی2010و یک‌نایب‌قهرمانی در جام ملت‌های1984بود.
    بیشترین میانگین درصد مالکیت توپ هم با 8/66 درصد به اسپانیا رسید. آلمان، هلند، دانمارک، پرتغال و انگلیس دیگر تیم‌هایی هستند که بالای 50درصد میانگین مالکیت توپ دارند. اسپانیایی‌ها در دقت پاس هم با آلمان در درصد 3/89 و بالاتر از فرانسه 89درصدی در صدر جای گرفتند.
    اسپانیا 111موقعیت گل در این تورنمنت داشت که از همه بیشتر بود و بالاتر از ایتالیا با 90و سوئیس با 69موقعیت و یک بازی کمتر.
    جورجینیو هم که ایتالیایی‌ها متعصبانه و جانبدارانه معتقدند باید توپ طلا بگیرد، از سال2018به‌این‌سو که پیراهن چلسی را بر تن کرده، به همه فینال‌های تورنمنت‌هایی که در آنها حضور داشته راه یافته؛ لیگ قهرمانان، لیگ اروپا، جام حذفی انگلیس، جام اتحادیه انگلیس و یورو.
    موراتا با 6گل زده بالاتر از فرناندو تورس به بهترین گلزن تاریخ اسپانیا در رقابت‌های یورو تبدیل شد. او که در نیمه دوم به بازی رفت، گل تساوی اسپانیا را به ایتالیا زد و یک ملت را خوشحال کرد اما سپس با خودش گفت چه کار کند که دوباره از هواداران فحش بخورد و پنالتی آخر بازی را خراب کرد! موراتا نخستین بازیکن اسپانیایی لقب گرفت که هم در رده باشگاهی و هم در رده ملی موفق به گلزنی در ورزشگاه ومبلی می‌شود. کیه‌زا هم که جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کرد، برای دومین بار در ومبلی موفق به گلزنی شد. او به اسپانیا و اتریش گل زده، پدرش هم 25سال پیش در انگلیس گل زده بود اما در آنفیلد.
    جوردی آلبا به رکورد آندرس اینیستا و سسک فابرگاس رسید. او 16بار در یورو به میدان رفته و در کنار این دو بازیکن در تاریخ اسپانیا رکورددار است. لئوناردو بونوچی هم به رکورد بوفون رسید؛ او 17بار در ادوار مختلف یورو بازی کرده و از این نظر همراه با بوفون در تاریخ ایتالیا رکورددار است.


 اسپیناتزولای مصدوم همچنان با ثبت سرعت 33.8و هم‌امتیاز با نگو از مجارستان و بالاتر از کینگزلی کومان از فرانسه نام خود را به‌عنوان سریع‌ترین بازیکن جام ثبت کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید