• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135209
+
-

خبرهای کوتاه/ بارش باران و رعد و برق در برخی استان‌های کشور

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به وقوع رعد و برق و بارش باران در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل، از وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور خبر داد. صادق ضیاییان با اعلام اینکه تا جمعه ۱۸تیر به سبب جریانات شمالی در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما ‌پیش‌بینی می‌شود، به ایسنا گفت: در این مدت دریای خزر نیز مواج خواهد بود. همچنین امروز ۱۶تیر رگبار و رعد و برق ‌پراکنده در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ‌جنوب کرمان و شمال و شرق هرمزگان ‌پیش‌بینی می‌شود. به‌گفته مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، طی 2روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود؛ همچنین از بعدازظهر امروز تا جمعه در نیمه شرقی کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد. آسمان تهران نیز امروز صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۴۰درجه سانتی‌گراد و طی روز ‌پنجشنبه(۱۷تیرماه) صاف و گاهی همراه با وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۹درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

  هورالعظیم هنوز تشنه است
آب رهاسازی شده برای هورالعظیم کافی نیست. کرامت حافظی، فعال زیست‌محیطی خوزستان به مهر گفت: رهاسازی قطره چکانی یا موجی و نه پایدار و مداوم آب برای جریان زیستی کرخه و تأمین حقابه زیستی هورالعظیم کافی نیست. وی افزود: هورالعظیم گنج تالاب‌های خاورمیانه و زیستگاه گونه‌های فراوان با تنوع زیستی مانند انواع آبزیان و گونه‌های کنار آبزی است که زندگی همه آنها وابسته به آب باکیفیت و کمیت مناسب است. فعال زیست‌محیطی خوزستان تصریح کرد: متأسفانه برای تأمین آب هورالعظیم- این زیستگاه پویا که در هر مترمربع آن انواع میکرو ارگانیسم‌ها و حیات زیست دارد- نه در مطالبه علمی و نه در گزارش‌دهی‌ها پیگیری نمی‌شود. حافظی با اشاره به لزوم مطالبه صحیح در حوزه آب ادامه داد: مطالبه حقابه زیستی هورالعظیم یعنی آب با کیفیت و در کمیت مناسب به‌گونه‌ای که حیات تالاب و زیستمندان، پویا و سرشار از طراوت باشد.

  کاهش۵۰۰هکتاری تالاب آلاگل
مساحت تالاب بین‌المللی آلاگل ۵۰۰هکتار کاهش یافت. احمد احمدی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست گنبدکاووس در این‌باره به ایرنا گفت: به سبب افزایش دمای بی‌سابقه هوا و تبخیر آب، کاهش نزولات آسمانی و رهاسازی بخشی از آب تالاب بین‌المللی آلاگل برای مزارع پرورش ماهی و اراضی کشاورزی، مساحت این پهنه آبی واقع در شمال این شهرستان، ۵۰۰هکتار کاهش یافت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید