• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135204
+
-

تکمیل کارخانه پسماند بهشهر با 8 میلیارد تومان اعتبار

پیگیری
تکمیل کارخانه پسماند بهشهر با 8 میلیارد تومان اعتبار

ستاره حجتی- خبرنگار

 مدیریت پسماند در استان مازندران یکی از مشکلاتی است که سال‌ها برای آن راه‌حل اجرایی درنظر گرفته نشده. به‌عبارت دیگر با وجود تجربه موفق بسیاری از شهرها و استان‌های کشور در مدیریت پسماند، مازندران با تولید بیش از 3هزار تن زباله در روز هنوز بر این مشکل فائق نیامده است. شرق مازندران نیز طبیعتا از این قاعده مستثنی نبود.

افتتاح بی‌برنامه
سال‌ها در ورودی بهشهر و در آستانه جاده ورودی به منطقه تاریخی، گردشگری و سایت جهانی عباس‌آباد، تپه‌ای قرار داشت که می‌توانست تپه‌ای سبز، خرم و زیبا مانند همه مناظر پیرامونش باشد. اما حجم بالای دپوی زباله در این منطقه آن را به «آشغال تپه» معروف کرد.
بوی زهم و ناخوشایند این منطقه، همراه با منظره‌ای نازیبا در مجاورت یکی از زیباترین مناطق کشور، همچنین آلودگی ناشی از انباشت زباله‌ها پس از سال‌ها مسئولان و مدیران محیط‌زیست و سازمان پسماند کشور را برآن داشت تا با تصویب ساخت کارخانه کمپوست در شرق مازندران، فضا را به نفع حفظ بهداشت عمومی شهروندان این منطقه تغییر دهد. اگرچه کلنگ ساخت کارخانه در سال1387 به زمین خورد، اما کمبود منابع مالی مانند همیشه افتتاح و بهره‌برداری از آن را تا سال94، همزمان با سفر هیأت دولت به استان مازندران به تأخیر انداخت.
این کارخانه در حالی با ظرفیت اسمی 250تن زباله در روز افتتاح شد که نداشتن جاده دسترسی، نبود دستگاه ریجکت، پرس و خردکن زباله و مکنده پلاستیک عملا بسیاری از بخش‌های آن را غیرفعال کرد. به این ترتیب کارخانه‌ای که قرار بود بار تبدیل زباله به کود در شهرهای شرق استان را به دوش بکشد، عملا کارایی نداشت.
 بهمن سال1399 اما، معاون عمرانی استانداری مازندران از تخصیص 4میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بخش‌های کارخانه خبر داد. این کارخانه اکنون با ظرفیت 90تن زباله در روز فعالیت می‌کند.

درخواست از وزارت کشور
حالا اما شهردار بهشهر از آمادگی شهرداری برای تکمیل و توسعه کارخانه و ساخت سالن تخمیر برای آن خبر می‌دهد. پوریا میرزنجانی با اعلام اینکه هزینه توسعه این طرح برآورد شده است به همشهری می‌گوید: این موضوع به‌عنوان یکی از مطالبات شهرداری و شهروندان بهشهر در سفر معاون عمرانی وزیر کشور اعلام و نظر موافق ایشان هم گرفته شد.
وی با بیان اینکه تامین دستگاه زباله‌سوز و ساخت سالن تخمیر برای کارخانه کمپوست شهرداری ضروری است، ادامه می‌دهد: این اقدام نه فقط به نفع شهر بلکه یکی از نیازهای ضروری شرق مازندران است.
 اگر وزارت کشور درباره اعتبار به ما کمک کند، شهرداری آمادگی اقدام عاجل در این حوزه را اعلام کرده است. البته مسائل دیگری هم مانند ضرورت تملک و تعریض خیابان امام خمینی(ره) به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی و حیاتی شهر، همچنین موضوع جابه‌‎جایی ساختمان شهرداری و احیای دوباره ساختمان فعلی این نهاد به‌عنوان باغ موزه با معاون وزیر کشور مطرح شده است.

کارخانه پسماند؛ مطالبه مردم
نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز تکمیل و توسعه این کارخانه را یکی از ضرورت‌های شهر و یکی از مطالبات مهم مردم از دولت می‌داند.
غلامرضا شریعتی به همشهری می‌گوید: مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این کارخانه تا رسیدن به فعالیت با همه ظرفیت 11میلیارد تومان است. دولت در سال گذشته حدود 3میلیارد آن را تخصیص داد و نیاز به تخصیص 8میلیارد  دیگر است.
او با بیان این موضوع که در شهرستان‌های شرقی مازندران دچار مشکل جدی مدیریت پسماند هستیم، ادامه می‌دهد: باید با تمام توان برای تکمیل این طرح تلاش کنیم. انتظار ما این است که دولت نیز به این مطالبه به‌حق شهروندان شرق استان توجه ویژه کند.

***
هر روز حدود 3هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود که این رقم در تعطیلات تا 3برابر افزایش می‌یابد.
نبود زیرساخت‌های دفع بهداشتی زباله و کمبود فضا برای دپو در همه شهرستان‌های مازندران سال‌هاست محیط‌زیست و سلامت همه مردم این استان را به‌شدت تهدید می‌کند و زباله را به زخم عفونی این استان تبدیل کرده است. حدود 30سایت دپوی زباله بدون زیرساخت‌های اصولی نزدیک مناطق مسکونی یا در جنگل‌های مازندران وجود دارد که روزانه‌ هزاران لیتر شیرابه از آنها وارد طبیعت می‌شود.
سایت‌های عمارت آمل، انجیل‌سی بابل، پرده‌سر تنکابن، گویچاله ساری، اندرگلی شیرگاه، الیمالات نور و بسیاری از نقاط دیگر نمونه‌های بحرانی دفع زباله در مازندران هستند. برای مدیریت پسماند تولیدی استان ساخت 2نیروگاه زباله‌سوز از یک دهه پیش در دستور کار قرار گرفت. آذر پارسال نیروگاه نوشهر افتتاح شد، اما نیروگاه ساری هنوز ساخته  نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید