• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135149
+
-

پایان یک طرح ۲۰ساله

با بهره‌برداری از جاده جدید سنندج - مریوان در کردستان این مسیر ۲۵کیلومتر کوتاه‌تر شده است

پایان یک طرح ۲۰ساله

فرحناز چراغی-خبرنگار

کردستان ازجمله استان‌هایی است که در زمینه برخورداری از بزرگراه‌ها و همچنین آزادراه‌های باکیفیت و دارای ایمنی مناسب، با کمبودهای قابل‌توجهی مواجه است و انتشار روزانه اخبار تصادف‌های مرگبار در جاده‌های استان، شاهدی براین مدعاست. برهمین اساس رفع مشکلات اساسی موجود دراین زمینه، همواره از مطالبات به‌حق کردستانی‌ها بوده‌ که تاکنون آنچنان که باید جامه عمل نپوشیده است. این‌درحالی‌است که وضعیت نامناسب جاده‌ها و راه‌های استان سبب شده که این موضوع بارها مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد و البته طرح‌هایی نیز برای رفع این مشکل کلید خورده است؛ هرچند گاه این طرح‌ها بسیار کند پیش می‌رود و مردم استان همچنان چشم انتظار راه‌اندازی طرح‌های موثر برای کاهش خطرات موجود در جاده‌های کردستان هستند.  یکی از این طرح‌ها، که کردستانی‌ها مدت‌ها در انتطار افتتاح آن بودند، پروژه جدید جاده سنندج - مریوان به طول ۵۲کیلومتر بود که بالاخره پس از ۲دهه چشم انتظاری، در روزهای اخیر به پایان رسید. این پروژه ۳تونل به طول ۳هزار و ۶۳۰متر و عرض ۱۰متر دارد و درمجموع با اعتبار حدود ۷۰۰میلیارد تومان تکمیل شده است. این طرح همان پروژه‌ای است که در جریان سفر مقام‌معظم‌رهبری به کردستان در سال ۱۳۸۸به تصویب رسید. 

این مسیر حادثه‌خیز
جاده قدیم سنندج - مریوان به دلیل پیچ‌های زیاد و شرایط نامناسب، همواره یکی از حادثه خیزترین مسیرهای کردستان به‌شمار می‌رفته‌است. این جاده که به عنوان جاده  ای پرحادثه معروف است، طی سال‌های متمادی، تلفات انسانی و مادی زیادی برجا گذاشته است و به همین دلیل هم بهبود وضعیت این جاده در کانون توجه قرار گرفت. با این که سال‌ها پیش اجرای این طرح کلید خورد، اما روند اجرای آن بسیار کند پیش رفت و این موضوع انتقادهای بسیاری را نیز به دنبال داشت.  طول جاده قدیم که انتهای آن به مرز باشماق می‌رسد، ۱۲۵کیلومتر است. این جاده در سال‌های اخیر به جاده ترانزیت کامیون‌های سنگین تبدیل شده و جان بسیاری از ساکنان و روستاییان منطقه را به خطر انداخته بود؛ موضوعی که چشم‌انتظاری مردم کردستان و به‌ویژه اهالی این منطقه را دوچندان می‌کرد.هرچند این جاده به دلیل پیچ در پیچ بودن و نداشتن ایمنی لازم، از گذشته جاده‌ای خطرناک بود، اما افزایش تعداد کشته‌ها و تصادف های شدید این جاده در سال‌های اخیر، با افزایش تردد کامیون‌های سنگین حمل سوخت که معروف به ارابه‌های مرگ هستند، ارتباط مستقیم داشته و دارد. بارها در این جاده کامیون‌های حمل سوخت  در آتش سوخته و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده‌اند و حالا اجرای کامل این طرح لبخند را بر لب ساکنان این خطه نشانده است. کوتاه‌تر شدن زمان و طول مسیر نیز یکی دیگر از مزیت‌های احداث جاده جدید سنندج - مریوان است. از طرفی با توجه به در دستورکار قرار داشتن ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، شبکه راه‌ها و محورهای ارتباطی غرب استان کردستان تحت تاثیر فعالیت‌ها و مراودات این منطقه قرار خواهد گرفت.

افزایش ایمنی و کاهش فاصله
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان محور تیژتیژ - گاران ۵۲کیلومتر و عرض جاده ۱۰متر است، می‌گوید: این پروژه در ۶قطعه اجرا شده است و ۳تونل نیز به طول ۳هزار و ۶۳۰متر دارد. عرفان مرادی می‌افزاید:  اجرای پروژه جاده مریوان - سنندج از سال ۱۳۸۲ کلید خورده و آغاز شده است. وی در ادامه با بیان اینکه برای اجرای این پروژه ۶۵۰میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، می‌گوید: با بهره‌برداری از این پروژه مسیر سنندج - مریوان ۲۵کیلومتر کوتاه‌تر شده و ایمنی جاده نیز بسیار بالاتر می‌رود. مسیر قدیمی جاده ۱۲۵کیلومتر بود که حالا با اجرای این طرح، این مسیر به ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. به گفته وی، کاهش مدت زمان سفر، افزایش ظرفیت ترافیکی محور، افزایش ایمنی، کاهش میزان مصرف سوخت و همچنین میزان استهلاک وسایل نقلیه از مهم‌ترین مزایای بهره‌برداری از این جاده جدید به‌شمار می‌رود. 

کاهش تصادف‌های جاده‌ای
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان همچنین احداث مسیر جدید سنندج - مریوان را در کاهش تصادف‌های جاده‌ای استان موثر می‌داند و می‌گوید: این جاده نقش اساسی در توسعه اقتصادی استان، توسعه گردشگری و تجارت مرزی آن دارد. وی عنوان می‌کند: این پروژه  ۴سازه مهم دارد و شامل ۳دستگاه تونل و یک دستگاه پل به طول ۲۵۰متر است. مرادی می‌افزاید: پروژه جاده جدید سنندج - مریوان از ابتدای آغاز به‌کار تا سال ۱۳۹۵، تنها ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما از سال ۱۳۹۵ به بعد با پیگیری‌های وزارتخانه و حمایت‌های دفتر مقام‌معظم‌رهبری و افزایش میزان اعتبارات تزریقی به پروژه، روند جهشی به‌خود گرفت. وی همچنین درباره میزان اعتبارات هزینه شده برای پروژه سنندج - مریوان ادامه می‌دهد: تاکنون ۶۵۰میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده‌ که لازم به ذکر است ۴۰۰میلیارد تومان آن از سال ۱۳۹۵ به بعد، به این پروژه اختصاص یافته است. مرادی اضافه می‌کند: ارزش روز پروژه جاده جدید سنندج - مریوان، هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :