• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135148
+
-

بازار سیاه علوفه در کرمانشاه

بازار سیاه علوفه در کرمانشاه


دادستان کرمانشاه از ممنوعیت خروج محموله‌های کاه و کلش به خارج از استان تا پایان تابستان خبر می‌دهد
کاهش میزان بارندگی‌ها در کشور، این روزها کشاورزان و دامداران کرمانشاهی را نیز درگیر کرده و مشکلات بسیاری را برای آنان به‌وجود آورده و این درحالی‌است که این استان از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه که زمینه‌ساز نگرانی بیش‌ازپیش کشاورزان شده، کمبود علوفه است؛ موضوعی که بعضا ادامه فعالیت دامداری‌های استان را با مشکل مواجه کرده و علاوه براین صدای کشاورزان و حتی عشایر را  نیز درآورده است.
اما نکته مهم دراین میان این است که دلیل اصلی کمبود علوفه در استان تنها کم‌آبی و کاهش نزولات جوی نیست، بلکه براساس برخی اخبار منتشر شده، عده‌ای  بخش قابل‌توجهی از کاه گندم موجود دراستان را با قیمت‌های نامتعارف می‌خرند و از استان خارج می‌کنند؛ موضوعی که علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده برای دامداران، درنهایت سبب افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌شود.

ممنوعیت خروج کاه و کلش
برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از ممنوعیت خروج کاه و کلش از استان خبر داد؛ ممنوعیتی که می‌تواند بخشی از مشکلات دامداران کرمانشاهی در زمینه تهیه علوفه موردنیاز برای دام‌هایشان را رفع کند و مرهمی باشد بر زخم کم‌آبی. به‌گزارش همشهری، شهرام کرمی با بیان اینکه امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های یک دهه اخیر است، گفت: با توجه به شیوه زندگی کوچ‌نشینی، دامپروری و نوع معیشت بخشی از جمعیت استان که تحت تاثیر شرایط اقلیمی است، کاهش بارندگی‌ها پیامدهای منفی بسیاری برای زندگی آنان به همراه داشته است.
وی افزود: کمبود بارندگی‌ها به‌شدت میزان پوشش گیاهی و مرتعی مناطق استقرار این جمعیت را کاهش داده‌است؛ تا جایی که براساس آمارهای موجود، حداقل ۱۲۰هزارتن تولید علوفه در مراتع و جنگل‌های استان کاهش پیدا کرده که درنهایت می‌تواند به ازبین رفتن دامداری و افزایش بی‌رویه قیمت دام در استان نیز منتهی شود.

پای دلالان درمیان است
دادستان کرمانشاه عنوان کرد: دراین زمینه براساس برخی گزارش‌های رسیده، کاه و کلش در سطح کرمانشاه با قیمت‌های نامتعارف خریداری شده و از استان خارج می‌شود که این موضوع موجب بروز مشکلات متعددی برای دامداران شده است.
کرمی اظهارکرد: بنابراین تعدادی از افراد غیربومی از استان‌های دیگر با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و تجهیزات پیشرفته، کاه و کلش پس‌چر مزارع کشاورزی استان را در سطح گسترده و با قیمت‌های نامتعارف خریداری و برداشت می‌کنند و پس از بسته‌بندی، به مقاصد خارج از استان و گاهی خارج از کشور منتقل می‌کنند.
وی تصریح کرد: این موضوع سبب شده دامداران استان برای تعلیف دام‌های خود با کمبود علوفه مواجه شوند. ازسوی دیگر این اقدام بالا رفتن قیمت کاه و کاهش تولیدات دامی و افزایش قیمت این محصول و در نهایت نارضایتی عشایر و دامداران استان را به‌دنبال دارد؛ این درحالی است که کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری در سطح کشور به‌شمار می‌رود. این مسئول ادامه داد: با توجه به موارد گفته شده و با درنظر گرفتن شیوع ویروس کرونا که منجر به کاهش نیرو در بخش کشاورزی و دامداری و همچنین تغییرات در سیاست‌های صادراتی بسیاری از کشورهای جهان شده که در کوتاه مدت منجر به برنامه‌ریزی و هشدار بسیاری از کشورهای منطقه در زمینه امنیت غذایی می‌شود، موضوع قاچاق دام و همچنین علوفه بیش از پیش باید مورد توجه قرارگیرد.
کرمی عنوان کرد: ازسوی دیگر با در نظرگرفتن وضعیت کنونی قیمت ارز که منجر به افزایش چند برابری قیمت محصولات مختلف کشاورزی در کشورهای همسایه شده‌است، احتمال قاچاق این نوع محصولات ازسوی دلالان و افراد سودجو چند برابر می‌شود که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.

دستوری برای صیانت از حقوق عمومی
دادستان کرمانشاه همچنین اعلام کرد: بنابراین با توجه به تاکیدهای مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر لزوم حمایت از عشایر به‌ویژه در مناطق محروم و همچنین دستورهای رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم حمایت ویژه از عشایر و همچنین به‌منظور صیانت از حقوق عمومی، مقرر شده است تا پایان تابستان سال‌جاری فرماندهی پلیس راه استان از خروج محموله‌های کاه و کلش به خارج از استان جلوگیری کند. کرمی افزود: همچنین فرماندهی انتظامی کرمانشاه به پاسگاه‌های پلیس‌راه درسطح استان ابلاغ می‌کند که انجام اقدام‌های پیشگیرانه را دراین زمینه مدنظر قرار دهند. وی اضافه کرد: تعاونی‌های عشایری آمادگی دارند تا نسبت به خرید و ذخیره‌سازی کاه و کلش کشف شده با قیمت‌های مصوب اقدام کنند و آن را در اختیار عشایر قرار دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید