• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 تیر 1400
کد مطلب : 135122
+
-

مارین لوپن؛ باز هم رهبر راست‌های افراطی فرانسه

اروپا
مارین لوپن؛ باز هم رهبر راست‌های افراطی فرانسه

«مارین لوپن» بار دیگر در نشست کنگره حزب راست افراطی «اتحاد ملی فرانسه» به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد. اعضای حزب اتحاد ملی فرانسه علی‌رغم شکست در انتخابات محلی 2 هفته قبل، به لوپن اعتماد کرده‌اند.
مارین لوپن طی 10 سال گذشته رهبری حزب اتحاد ملی فرانسه را در دست داشته و توانسته جایگاه این حزب را صدر معادلات سیاسی فرانسه تثبیت کند. او در سال 2017 موفق شد در انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه امانوئل مکرون به دور دوم برود. هرچند، در نهایت اتحاد احزاب چپ و راست میانه باعث شد تا او از مکرون شکست بخورد. مردم فرانسه نسبت به قدرت گرفتن احزاب راست افراطی نگاه بسیار منفی دارد و هر زمان این احزاب توانسته‌اند در فضای سیاسی جایگاهی برای خود دست و پا کنند، علیه آنها متحد شده‌اند.
در انتخابات محلی اخیر نیز اتفاق مشابهی رخ داد. احزاب چپ و جمهوریخواهان در مقابل نامزدهای معرفی شده از سوی حزب اتحاد ملی فرانسه متحد شدند و توانستند آن‌ها را شکست دهند.
مارین لوپن اما بیش از دو دهه است که در صحنه سیاسی فرانسه حضور دارد و تجربه بسیار کسب کرده است. بر اساس نظرسنجی‌ها او همچنان شانس اصلی رقابت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده در برابر امانوئل مکرون یا نامزد جمهوریخواهان خواهد بود. در انتخابات اخیر، فقط 35 درصد از واجدان شرایط رأی دهی در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.
به نوشته روزنامه فرانسوی لوپریزین، میزان مشارکت در انتخابات محلی امسال در 32 دوره برگزاری آن سابقه نداشته است. راست‌های افراطی امیدوارند در سایه بی‌اعتنایی مردم به صندوق رای، بتوانند هواداران خود را برای شرکت در انتخابات بسیج کنند و ریاست‌جمهوری را برای نخستین‌بار به چنگ بیاورند.
98 درصد اعضای حزب اتحاد ملی فرانسه به رهبری مجدد لوپن رأی داده‌اند و امیدوارند این بار کرسی ریاست‌جمهوری را از آن خود کنند. نارضایتی مردم از سیاست‌های معیشتی و مهاجرتی دولت مکرون باعث شده تا بخشی از جامعه در جبهه راست‌گرایان افراطی قرار گیرند. لوپن در سخنان خود پس از انتخاب مجدد در هفدهمین کنگره حزب گفت که رأی مجدد به خودش را تأییدیه میلیون‌ها فرانسوی برای ادامه راه اما با استراتژی جدید می‌داند.
حزب اتحاد ملی فرانسه تا سال 2018 با نام جبهه ملی فعالیت می‌کرد. جبهه ملی را پدرش «ژان ماری لوپن» در سال 1972 تأسیس کرده بود. این حزب راستگرای افراطی، تفکرات یهودی ستیز داشت. ژان ماری لوپن اولین بار در انتخابات سال ۲۰۰۲ فرانسه موفق شد در عین شگفتی راستگرایان افراطی را به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برساند.
ژان ماری لوپن در مرحله دوم در مقابل ژاک شیراک قرار گرفت و بازهم به دلیل اتحاد گروه‌های راست میانه و چپ، شیراک با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا در مرحله دوم پیروز انتخابات شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید