• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 135007
+
-

تحویل مدیریت شهری در شرایط باثبات، شفاف و با‌آرامش

یادداشت
تحویل مدیریت شهری در شرایط باثبات، شفاف و با‌آرامش

محسن هاشمی رفسنجانی‌- رئیس شورای شهر تهران

متأسفانه طی روزهای اخیر ارائه اطلاعات غلط به منتخبان شورای ششم شهر تهران سبب شده تا جای تفاهم، همکاری و همدلی بین 2 نهاد مردمی (شورای فعلی و بعدی) با جوی که نشان از اختلافات دارد، عوض شود. این درصورتی است که با همدلی و تعامل می‌توان بسیاری از انتظارات شهروندی را جامه عمل پوشاند.
نکته اینجاست که دستاوردهای مهم مدیریت شهری در این دوره، منطبق با منویات بر زمین مانده رهبر انقلاب در مورد صیانت از باغات و جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر، شفافیت و مبارزه با رانت و مفاسد و همچنین حفظ سنت‌ها و سیمای اصیل تهران بوده است. بنابراین خوب نیست که برخی با سیاه‌نمایی بخواهند به عملکرد مدیریت پنجم شهر، با نگاه منفی بنگرند و با ایجاد اختلاف، مردم را نسبت به نهادهای انتخابی بدبین کنند.
درباره مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت پنجم هم می‌توان به‌طور نمونه گفت که برای نخستین بار در تاریخ شهرداری تهران، تعداد پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری نه‌تنها افزایش نیافت بلکه شاهد کاهش ۲۰درصدی و چابک‌سازی‌ ساختاری نیز بوده‌ایم. مدیریت شهری برای این منظور ابتدا در برنامه پنج‌ساله سوم، مصوبه‌ای برای کاهش نیروی انسانی از پیش‌رو گذراند که براساس آن، سالانه باید 6درصد از نیروها کاسته شده و 3درصد نیرو، آن هم با داشتن تخصص برای حوزه مورد نیاز جذب شود. نکته بااهمیت دیگر در این رابطه هم به عدم‌جذب دوستان، آشنایان و فعالان سیاسی مدیران و اعضای شورای شهر در شهرداری تهران برمی‌گردد که در عوض، برای نخستین بار آزمونی علمی و شفاف و مبتنی بر رقابت جهت جذب نیروی جوان و متخصص در شهرداری برگزار شد.
مدیریت شهری همچنین طی 4سال گذشته تلاش کرده از یک‌سو بخش دیگری از املاک و اموال شهرداری، در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی، عمومی یا خصوصی قرار نگیرد و از سوی دیگر، وضعیت چندهزار ملکی که در گذشته بدون انجام فرایندی شفاف و قانونی واگذار شده بود، مشخص شود؛ نتیجه چنین روندی هم بازپس‌گیری چندصد ملک تاکنون به نفع شهر بوده است. اقدام مؤثر دیگر در راستای مطالبه‌گری شهروندان، توقف شهرفروشی بوده است؛ آنچنان که نه‌تنها شهرفروشی و واگذاری بی‌رویه تراکم خارج از طرح تفصیلی متوقف شد، بلکه مصوبه بارگذاری‌های منفی مانند مصوبه برج باغ‌ها نیز ابطال شد تا باغات، زیر انبوهی از توده‌های سنگین ساخت‌وساز نرود و نفس شهر بیش از پیش گرفته نشود.
دستاورد دیگر را می‌توان گامی در راستای احقاق حقوق شهر با پیگیری جدی درباره توافقات گذشته و به نتیجه رساندن آن دانست. در این مسیر توافقات نوشته و نانوشته جدیدی هم با سایر دستگاه‌ها و نهادها جهت واگذاری منابع مدیریت شهری منعقد نشد. ناگفته نماند که مدیریت شهری پنجم، بخش زیادی از راه سخت خود را در دوران دشوار شیوع کرونا پشت‌سر گذاشت. البته با وجود تحریم و همه بحران‌های مالی پیش آمده، نه‌تنها بدهی جدیدی برای شهرداری ایجاد نشد بلکه بخشی از بدهی‌های گذشته نیز بازپرداخت شد و حوزه اقتصادی شهر تنها با بهره و جریمه‌های مربوط به بدهی دوره گذشته به تعهدات شهرداری روبه‌رو بوده است.
بنابراین، حال که یک‌ماه تا آغاز کار شورای ششم، زمان باقی مانده است، با وجود تخریب‌های رسانه‌ای و بی‌مهری رسانه ملی، شورای پنجم مفتخر است که مدیریت شهری را در شرایطی با ثبات، شفاف و با آرامش به شورای بعد تحویل می‌دهد. پس از رسانه‌های حاکمیتی و مدیریت شهری آینده انتظار می‌رود که به نقاط مثبت گذشته نیز اشاره و ازسیاه‌نمایی خودداری کنند که بر فضای منفی و یأسی که در بخش قابل‌توجهی از جامعه نسبت به مؤثر‌بودن نهادهای انتخابی وجود دارد و موجب عدم‌مشارکت در انتخابات اخیر شده، افزوده نشود و امید جای یأس، مشارکت جای قهر و هم‌افزایی جای تخریب را بگیرد. جامعه هم‌اکنون بیش از همه نیاز به نشاط دارد و این مهم، از راه تعامل و تقویت نقاط مثبت و رفع مشکلات با همدلی و تعامل می‌گذرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید