• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 تیر 1400
کد مطلب : 134771
+
-

فدراسیون بسکتبال، حلقه را گم کرده است

مشکل بسکتبال فقط جنجال فرودگاه نیست. در کنار مدیریت پرایراد فدراسیون که حتی در انتشار نتایج یک تورنمنت هم ناتوان است کیفیت پایین بازی‌های تیم ملی هم با انتقاد روبه‌روست

فدراسیون بسکتبال، حلقه را گم کرده است

قرار بود نقدها از بازی‌های ضعیف تیم ملی بسکتبال در بازی‌های دوستانه با ژاپن باشد؛ چرا تیم یک‌ماه قبل از شروع بازی‌های المپیک با اختلاف بالای 20امتیاز به ژاپنی باخت که همه بازیکنان اصلی‌اش را در ترکیب نداشت؟ چرا حتی نتایج این بازی‌ها در سایت فدراسیون منتشر نشد؟ چرا سرمربی تیم هیچ توضیحی درباره وضعیت بازیکنانش نمی‌دهد؟ و...
اما اتفاقاتی که در فرودگاه افتاد، مسیر انتقادات را تغییر داد. حالا بیشتر از مدیریت فدراسیون ایراد گرفته می‌شود؛ چرا در هر سفری، تیم ملی درگیر موضوعی می‌شود که مسابقه و نتیجه از یاد می‌رود؟ تقریبا همه می‌دانند موقع بازگشت تیم از ژاپن، در فرودگاه امام (ره) چه اتفاقی افتاده است. در اخباری که از چهارشنبه تا به امروز منتشر شده، جزئیات سانسور شده‌اند اما اصل خبر این است: بازیکنان اجناس غیرمجاز به همراه داشتند، 3 نفر از آنها چند ساعتی بازداشت بودند و درنهایت با وثیقه آزاد شدند. گفته می‌شود بعد از بازی‌های المپیک به پرونده این 3 نفر رسیدگی خواهد شد.
بعد از این اتفاق، همه نگران وضعیت صمد نیکخواه‌بهرامی بودند؛ آیا پرچمدار کاروان ایران در توکیو تغییر می‌کند؟ مهدی علی‌نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش، همان چهارشنبه که جنجال به پا شد، خیال همه را راحت کرد: «پرچمدار کاروان، جزو گروهی که این اقدام متخلفانه را انجام دادند، نبوده است.» حرف او به این معنا بود که پرچمدار جدیدی معرفی نمی‌شود.
اتفاقی که در فرودگاه افتاد، شاید بدترین اتفاق دوره 4ساله ریاست رامین طباطبایی در فدراسیون باشد اما این
 نخستین بار نیست که تیم ملی و فدراسیون درگیر مسایل غیرورزشی می‌شوند. سال 1397سفر تیم به ژاپن با جنجال همراه شد. در پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی، تیم با اتوبوس شهری توکیو رفت‌وآمد کرد و اتوبوس اختصاصی برای بازیکنان گرفته نشده بود. در اردوی تیم ملی هم دعوا سر این بود که چرا غذا کم است و چرا ماست و دوغ به بازیکنان داده نمی‌شود. چندی بعد هم حذف حامد حدادی و ارسلان کاظمی از تیم ملی خبرساز شد. گفته می‌شد دلایل کنار گذاشتن آنها هم ورزشی نیست.
امسال در پنجره‌های انتخابی کاپ آسیا، بسکتبال 2 بار سوژه طنز شد؛ در قطر رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی پروتکل‌‌های بهداشتی را رعایت نکردند، برای عکس یادگاری از حباب خارج شدند و به دردسر افتادند. در آخرین پنجره انتخابی هم شماره 6 روی پیراهن حامد حسین‌زاده را برعکس چسبانده بودند.
خیلی‌ها این اتفاقات را کنار هم گذاشته‌اند و می‌گویند باید با مسئولان فدراسیون برخورد شود. بعضی‌ها گفته‌اند حداقل باید مسعود قاسمی، سرپرست تیم ملی برکنار شود اما به‌نظر نمی‌رسد فعلا تغییری ایجاد شود. فدراسیون درگیر مسابقات جهانی جوانان است و تیم ملی هم باید به المپیک برود.
با جنجالی که به پا شد، کمتر کسی به نتایج تیم در بازی‌های دوستانه در ژاپن توجه کرد. فدراسیون اطلاعات زیادی از این بازی‌ها منتشر نکرده است. در سایت فدراسیون، بیشتر از اینکه از تیم ملی خبر باشد، آگهی تسلیت و اخبار لیگ دسته 2 دیده می‌شود. حتی مشخص نیست که تیم چند بازی در ژاپن انجام داده است. خبرگزاری‌ها و سایت‌ها گفته‌اند تیم 3 بازی داشته، 2 بازی را با اختلاف 25و 28امتیاز باخته و در یک بازی با اختلاف 5امتیاز برنده بوده. در سایت فدراسیون 4 خبر از حضور تیم ملی در ژاپن دیده می‌شود. خبر اول درباره سفر تیم به ژاپن است، خبر دوم می‌گوید تیم بعد از 2 بازی در میاگی به ایواته می‌رود، حتی در این خبر هم نتایج 2 بازی اول نوشته نشده است. خبر سوم درباره بازی سوم و پیروزی تیم ایران است. در خبر چهارم هم آمده که ایران در بازی چهارم به ژاپن باخته است.
در این مدت هیچ نقل‌قولی از سرمربی تیم مهران شاهین‌طبع هم روی خروجی سایت فدراسیون نرفته است. برای کارشناسان بسکتبال سؤال است که چرا در بازی‌های دوستانه سرمربی به بازیکنان جوان مثل سینا واحدی خیلی بازی نداده است؟ یا اینکه چرا در شرایطی که 3 بازیکن لژیونر ژاپن؛ 2 بازیکن در NBA و یک بازیکن در لیگ استرالیا غایب بوده‌اند، تیم با اختلاف بالا 2 شکست داشته است؟
چهارشنبه‌گفته ‌شد فدراسیون بسکتبال درباره اتفاقات اخیر بیانیه می‌دهد، این اتفاق نیفتاد. انتظار این بود که طباطبایی، رئیس فدراسیون در چند جمله توضیح دهد که چه شده است اما او همان چهارشنبه با تیم جوانان به لیتوانی رفت. طباطبایی دیروز به سایت فدراسیون گفت فدراسیون با خاطیان برخورد جدی می‌کند و از رسانه‌ها خواست به حواشی دامن نزنند و قبل از المپیک آرامش را از تیم نگیرند. جام جهانی جوانان از امشب آغاز می‌شود و ایران ساعت 30: 22با صربستان بازی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید