• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 12 تیر 1400
کد مطلب : 134752
+
-

از سرویس‌های بهداشتی تا شارژ موبایل در واگن

پاسخ اختصاصی برای پرسش بحث‌برانگیز هفته

متروبین/ واگن ویژه
از سرویس‌های بهداشتی تا شارژ موبایل در واگن

در شماره قبلی یکی از مسافران مترو چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت مسافران در شهرزیرزمینی تهران داشتند که پاسخ به آنها را باید از مسئولان مترو پیگیری می‌کردیم. ایشان پیشنهاد داده بودند: 1-تعداد آبخوری‌های ایستگاه‌ها بیشتر شود. 2- سرویس بهداشتی برای ایستگاه‌ها ساخته شود. 3- پریز برق برای شارژ گوشی در محوطه ایستگاه‌ها و قطارها تعبیه شود. براساس وعده‌ای که به ایشان داده بودیم، موضوع را با مدیریت ارتباطات و اموربین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در میان گذاشتیم و این پاسخ‌ها را دریافت کردیم:

1‌- سرویس بهداشتی برای ایستگاه‌ها ساخته شود
شرکت مترو از ابتدای راه‌اندازی ایستگاه‌ها اقدام به احداث سرویس‌های بهداشتی در ایستگاه‌هایی کرده که دارای فضای باز و محوطه بیرونی، غیر از فضای اصلی ایستگاه بوده‌اند مانند ایستگاه‌های تهران (صادقیه)، اکباتان، چیتگر، ایران‌خودرو و...؛ ضمن اینکه در کنار ایستگاه‌های شهیدبهشتی، شهدای هفتم تیر، حرم مطهر امام‌خمینی(ره)، شهرداری‌های مناطق هم سرویس‌های بهداشتی عمومی احداث کرده‌اند که در حال بهره‌برداری هستند. در سایر ایستگاه‌ها به دلایل مشکلات بهداشتی و امنیتی امکان استفاده عمومی از سرویس‌های بهداشتی موجود که برای پرسنل پیش‌بینی شده است، وجود ندارد، مگر در شرایط اضطرار برای افراد سالمند و کودکان که می‌توانند پس از هماهنگی با مسئولان ایستگاه‌ها از سرویس‌های مخصوص پرسنل استفاده کنند.

‌‌2‌-تعداد آبخوری‌های ایستگاه‌ها بیشتر شود
با توجه به شیوع ویروس کرونا و براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از اسفند‌ماه ۱۳۹۸ تمامی آبخوری‌های ایستگاه‌های مترو تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری شده‌اند.

3‌-پریز برق برای شارژ گوشی در محوطه ایستگاه‌ها و قطارها تعبیه شود
در ایستگاه‌های قدیمی پریزهای برق روی سکو و تیکت‌هال دیگر وجود ندارد ولی در فضای (سکو و تیکت‌هال) ایستگاه‌های جدید برای کارهای اجرایی و عملیات تعمیر و نگهداری، پریز برق تعبیه شده و امکان شارژ موبایل نیز در این قسمت وجود دارد. البته صرفا برای شارژ موبایل، فضایی تعیین نشده است. به‌دلیل اینکه زمان انتظار مسافر روی سکو بسیار کوتاه بوده (چند دقیقه) و در این زمان کوتاه امکان شارژ موبایل وجود ندارد.
در ایستگاه تهران(صادقیه) که انتظار مسافر برای قطارهای کرج طولانی‌تر است کنسول شارژ گوشی روی سکو تعبیه شده است. در قطارهای برون‌شهری(خط۵)، به‌دلیل مسافت زیاد و مدت زمان طولانی حضور مسافر در قطار پریز برق با شرایط استاندارد مهیا بود اما به‌دلیل حفظ ایمنی مسافران از مدار خارج شد. این پریزها در طبقه‌های میانی قطارها وجود داشت و دارای محافظ برق‌گرفتگی مسافران بود (بدین صورت که اگر بخواهند قطعه‌ای داخل یکی از سوراخ‌های پریز وارد کنند، امکان ندارد و فقط این کار باید همزمان انجام شود مانند دوشاخه) اما بعضی از شارژرها استاندارد نبوده و هنگام خارج‌کردن شارژر از پریز به‌دلیل فاصله بین میله ارتباطی سر دوشاخه با عایق بین آن، از خارج‌شدن شارژر جلوگیری کرده و به‌دلیل فشاری که جهت بیرون‌آوردن شارژر انجام می‌گرفت، شارژر از بدنه خود خارج شده و هر دو میله ارتباطی شارژر داخل پریز باقی می‌ماند که این امر باعث ایجاد خطر برق‌گرفتگی مسافران می‌شد. لذا با توجه به ایمنی و حفظ جان مسافران پریزهای فوق از مدار خارج شده است. در قطارهای درون‌شهری هم به‌دلیل مسافت‌های کوتاه بین دو ایستگاه، ازدحام مسافر و جلوگیری از اختلالات ناشی از تجهیزات برقی غیراستاندارد روی شبکه و سیستم‌های کامپیوتری، نصب پریز در طراحی داخلی ناوگان حذف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید