• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 10 تیر 1400
کد مطلب : 134702
+
-

مرکز آمار ایران رونمایی کرد

تورم در 20 استان ایران بالاتر از میانگین کشور

تورم
تورم در 20 استان ایران بالاتر از میانگین کشور


تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد 20استان، نرخ تورمی بالاتر از نرخ تورم میانگین کشوری را در خرداد 1400تجربه کرده‌اند.
به گزارش همشهری، در خرداد امسال فاصله بین نرخ تورم استان قم که کمترین میزان فشار افزایش قیمت‌ها را به میزان 39.2درصد تجربه می‌کند با استان کردستان که با بالاترین نرخ تورم به میزان 48.6درصد مواجه شده به 9.2درصد رسید.
مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در خرداد امسال را 43درصد برآورد کرده است. استان‌های کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و ایلام با نرخ تورم بالای 47درصد مواجه شده‌اند و نرخ تورم سالانه در 2استان آذربایجان شرقی و همدان در محدوده 46درصد قرار دارد. پس از آن 3استان زنجان، فارس و گلستان نرخ تورم بالای 45درصد و 4استان لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و اردبیل نرخ تورم فراتر از 44درصد را تجربه کرده‌اند. دیگر استان‌هایی که با نرخ تورم در کانال 43درصد مواجه شده‌اند شامل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان، بوشهر و قزوین هستند.
طبق این گزارش پس از استان قم که در سال‌های اخیر همواره پایین‌ترین نرخ تورم را شاهد بوده، استان‌های خراسان‌جنوبی، آذربایجان‌غربی، یزد، گیلان، تهران، اصفهان، مرکزی، البرز، مازندران و سمنان نرخ تورم کمتر از نرخ تورم کل کشور را نظاره‌گر بوده‌اند.
در خرداد‌ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارها مربوط به استان قزوین با ٤.١درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با ١، ٢درصد افزایش بوده و درحالی‌که نرخ تورم نقطه به نقطه در‌ماه گذشته به 47.6درصد رسیده است، شهروندان استان ایلام با نرخ تورم نقطه به نقطه 56.1درصد و شهروندان استان تهران با نرخ تورم 43.1درصد به‌ترتیب بالاترین و پایین‌تری نرخ تورم نقطه‌ای را شاهد بوده‌اند.
مرکز آمار ایران در روایت خود از نبض سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق شهری ایران به تفکیک استان‌ها می‌گوید: بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به قزوین با ٤.٢درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با ١.٣درصد افزایش است. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٦.٩درصد بوده که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به زنجان (٥٦.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (٤٣.٠درصد) است.
نبض تورم در نقاط روستایی ایران اما متفاوت از نقاط شهری می‌زند؛ به‌نحوی که بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گیلان با ٤.٤درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با ٠.٨درصد افزایش به ثبت رسیده است؛ درحالی‌که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٥٩.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٤٥.٢درصد) بوده است.

   شکاف تورم بین مردم

مرکز آمار می‌گوید: نرخ تورم کل کشور در خرداد‌ماه ١٤٠٠  برابر ٤٣، ٠ درصد بوده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٢.٣درصد برای دهک‌ پنجم و ششم تا ٤٩.١درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٤٨.٧درصد برای دهک دهم تا ٥٤.٢درصد برای دهک دوم بوده و درخصوص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین 32درصد برای دهک اول تا ٤٩.٢درصد برای دهک دهم نوسان داشته است. براساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ‌ماه به ٦، ٨درصد رسید که نسبت به ‌ماه قبل به میزان ٧.٤درصد، حدود 6دهم واحد درصد کاهش داشته و فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به‌ماه قبل 2دهم واحد درصد افزایش و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به‌ماه قبل یک دهم واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید