• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 10 تیر 1400
کد مطلب : 134691
+
-

افزایش کنترل‌کیفیت خدمات شهری در فضاهای‌عمومی

پیروز حناچی در مراسم افتتاح مرکز تخصصی طب‌کار: برای واکسیناسیون کارکنان شهرداری تهران از واکسن ایرانی برکت استفاده خواهد شد

افزایش کنترل‌کیفیت خدمات شهری در فضاهای‌عمومی

روز گذشته شهردار تهران اعلام کرد که برای واکسیناسیون مجموعه بزرگ کارکنان شهرداری تهران از واکسن ایرانی برکت استفاده خواهد شد.
به گزارش همشهری، پیروز حناچی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از مرکز جامع تخصصی طب کار و پایش سلامت شهرداری تهران گفت: این سازمان ۵۷ هزار کارمند مستقیم دارد که جمعیت آنها با احتساب اعضای خانواده به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. تعداد کارکنان و افرادی که از طریق پیمانکاری در شهرداری مشغول به کار هستند نیز مجموعا به ۱۰۰هزار نفر می‌رسد و تضمین سلامت آنها به نوعی تضمین سلامت شهر است.
شهردار افزود: با مذاکراتی که با مجموعه برکت انجام می‌دهیم درصدد هستیم برای کل خانواده شهرداری تهران واکسن ایرانی تهیه کنیم. خانواده شهرداری تهران در مقیاس جغرافیایی یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های دستگاه‌های دولتی کشور است. البته دستگاه‌های بزرگ‌تر نیز وجود دارند، ولی در مقیاس استان قرار ندارند و در مقیاس کشوری هستند. او افزود: در دنیا ۲/۳ میلیون حادثه منجر به مرگ در محیط کاری اتفاق می‌افتد که نشان‌دهنده ۶هزار مرگ در روز است. همچنین ۳۴۰میلیون حادثه مرتبط با کار و ۱۶۰ میلیون بیماری مرتبط با شرایط کاری در دنیا اتفاق می‌افتد. در ایران نیز رخداد حوادث کاری ۱/۵ نفر از هر هزار نفر است که رقم بالایی محسوب می‌شود و مراقبت‌ها در این حوزه این آمار را کاهش می‌دهد.
شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های مرکز طب کار شهرداری گفت: هدف این مرکز در درجه اول تضمین شرایط سلامت برای خانواده شهرداری است؛ خانواده عظیمی که در جغرافیای محدود استان بزرگ‌ترین دستگاه تلقی می‌شود. او با بیان اینکه بهداشت حرفه‌ای و کنترل خدمات محیط‌های عمومی نیز در این مرکز انجام می‌شود، اضافه کرد: با انجام این کار فضاهایی مانند پارک‌ها و رستوران‌ها که سرویس‌های عمومی در آن ارائه می‌دهند، تحت کنترل قرار می‌گیرد. حناچی گفت: تنها نگرانی درباره این مرکز حجم مراجعات و ایجاد خطر است و باید مراقب باشیم که میزان مراجعه به‌گونه‌ای باشد که خطر و حادثه‌ای ایجاد نشود. باید تمهیداتی مانند پله فرار و اعلام و اطفای حریق و موارد ایمنی در این مرکز لحاظ شود تا حوادث تلخ گذشته تکرار نشود. شهردار گفت: این مرکز 2هدف عمده را تعقیب می‌کند؛ یکی سلامت کارکنان و دیگری سلامت محیط کار آنهاست که حین فعالیت‌ها و انجام خدمات باید مورد ارزیابی قرار گیرند.  او گفت: آزمایشگاهی که افتتاح شد کنترل کیفیت خدماتی را انجام می‌دهد که شهرداری در محیط‌های عمومی ارائه می‌کند‍؛ مانند پارک‌ها و رستوران‌های عمومی که تحت مدیریت شهرداری تهران است. شهردار در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تصمیم شهرداری تهران برای واکسیناسیون رانندگان حمل‌ونقل عمومی چیست، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم، این مسئله را تقاضا کردیم و ایشان هم پذیرفتند و واکسیناسیون در اولویت قرار گرفته است و فکر می‌کنم به‌زودی اقدامات مربوط به آن آغاز می‌شود. رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «بحث شهر سالم از گذشته‌ها مطرح و تأکید بر این بود که شهر سالم باید بری از آلودگی‌های محیط‌زیستی و صوتی باشد. سازمان بهداشت جهانی برنامه جامع و معیارهایی برای شهرهای سالم طراحی کرده که حدود ۹۰ شهر این شاخص‌ها و مراحل آن را با موفقیت پشت سر گذاشتند؛ مراحلی که فقط بهداشتی نیست، بلکه متشکل از اقدامات سیاسی و اجتماعی است.» محسن هاشمی‌رفسنجانی افزود: «اصلاح وضعیت در حوزه سلامت بهداشت روان و عمومی شهر بسیار اهمیت دارد؛ تا جایی که این مسائل باید در طراحی شهری و شهرسازی نیز دیده شود.» رئیس شورای شهر تعیین قوانین برای این‌گونه اقدامات را از اختیاراتی دانست که به شورای شهر داده شده و اضافه کرد: «این معیارها برای سلامت و بهداشت عمومی در شهر امیدبخش و حمایت‌گرانه است. باید در کنار نیازهای مردم، نیازهای کارمندان شهرداری تامین شود. همچنین دسترسی به مراقبت‌های ویژه و پیشگیری که در مرکز طب کار انجام می‌شود در دسترس عموم قرار بگیرد.»
  رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شرکت شهر سالم با اقدامات خود در این سال‌ها به ماموریت اصلی خود بازگشته است، گفت: «با توجه به حجم زیاد نیروی انسانی در شهرداری تهران، باید بهداشت حرفه‌ای و بحث ارزیابی، کنترل و پیشگیری در کارکنان پیگیری شود.»
ناهید خداکرمی پیشنهاد داد ‌تا سامانه‌ای مرتبط با ارزیابی و عوامل مربوط به خطر در بحث کار، طراحی و با استفاده از آن گرو‌ه‌های پرخطر شناسایی شوند؛ چراکه بهداشت کار، ارزیابی خطر و تعیین عواملی که در هر شغلی برای عوامل آن ایجاد خطر می‌کند، بسیار اهمیت دارد. این عضو شورای شهر اضافه کرد: «شرکت شهر سالم هرچند حجم بالایی از غربالگری و چکاپ سالانه را انجام داده، ولی این خدمت فصل جدیدی را شروع و یک معنای دیگری از خدمت شهرداری و شهر سالم را ارائه کرد که دیگر نهادها نیز می‌توانند این خدمات را خریداری کنند.»
مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم گفت: «طب کار 3مرحله شامل استخدام و آزمایش‌های مربوط به آن، آزمایش‌های دوره‌ای که برای کارکنان در ادوار مختلف انجام می‌شود و همچنین زمان بازنشستگی که کنترل سلامت به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود را پوشش خواهد داد.» او افزود: «خدمات مربوط به طب کار امری ضروری است که جای آن در خدمات شهری خالی بود؛ خدماتی که می‌تواند انتظارات کارکنان شهرداری برای دریافت خدمات پزشکی مرتبط با کار را پوشش دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید