• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 تیر 1400
کد مطلب : 134666
+
-

اخبار/ ۱۱ حریق در مناطق حفاظت شده مازندران

از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۱فقره آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران رخ داده که ۹مورد از این آتش‌سوزی‌ها مربوط به پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده است.
به گزارش روابط‌عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، علی‌اکبر یداللهی، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: پناهگاه حیات وحش میانکاله و جنگل‌های آمل و نوشهر مناطقی بودند که از ابتدای سال شاهد وقوع آتش‌سوزی در آنها بودیم. در سال‌جاری هزار مترمربع از جنگل‌های آمل و نوشهر و ۵۰هکتار از زمین‌های میانکاله دچار آتش‌سوزی شد که با حضور به‌موقع محیط‌بانان منطقه، از گسترش این حوادث جلوگیری شد. وی علت عمده این آتش‌سوزی‌ها را در دست بررسی و عمدتاً با منشأ انسانی اعلام کرد و گفت: در آتش‌سوزی‌های اخیر پناهگاه حیات وحش میانکاله از ۵۰ هکتاری که دچار حریق شد ، پوشش
۶۰ درصد‌ آن سازیل و ۴۰درصد دیگر از این اراضی نیز از انارستان‌های میانکاله بود. این مسئول اظهار کرد: با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار برای ساخت پایگاه اطفای حریق در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، یک دستگاه لودر به‌صورت استیجاری به همراه 2 دستگاه خودروی آتش‌نشانی برای اطفای حریق در پاسگاه مرکزی میانکاله مستقر شده است. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران افزود: با توجه به پیگیری‌های زیاد این اداره کل برای خرید یک دستگاه لودر، متأسفانه همچنان پس از 3سال هیچ اعتبار استانی و ملی به این امر اختصاص داده نشده است. با پیگیری‌های این اداره کل و به‌منظور اطفای حریق در جنگل‌های تحت مدیریت محیط‌زیست مازندران و همچنین کمک به اطفای حریق در خارج از این مناطق، پایگاه اطفای حریق در ضلع شمالی پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در حال ساخت است که برای ایجاد زیرساخت‌های آن، ۱۸میلیارد ریال تامین و از منابع ملی ابلاغ شده است.

   خشکی تالاب گاوخونی تهدیدی برای هوای ۶استان
خشک شدن تالاب گاوخونی تهدید بالقوه انتشار ریزگرد به ۶استان کشور است. اگر وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به وضعیت خشکی تالاب بین‌‎المللی گاوخونی رسیدگی نکنند این معضل به تهدید بالقوه انتقال گردوغبار از این نقطه به ۶ استان اطراف اصفهان تبدیل می‌شود. به گزارش ایرنا، منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: آلودگی هوا بارها به‌دلیل تشدید و افزایش ۱۶کانون گردوغبار در پی جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود، خشکی بخش وسیعی از ۴۷ هزار هکتاری تالاب بین‌المللی گاوخونی و خیزش گردوغبار همراه با گرم شدن هوا ایجاد شده است. وی کشت نشدن 100 هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در اصفهان را یکی دیگر از دلایل ایجاد کانون‌های گردوغبار دانست و گفت: این پدیده با وزش باد در سطح کلانشهر اصفهان و دیگر شهرهای استان گسترده می‌شود. درمجموع تغییرات اقلیم، کاهش بارش‌ و خشکسالی که بخشی از آن به نبود برنامه‌ریزی وزارت نیرو در تامین حقابه‌های کشاورزی و زیست‌محیطی برمی‌گردد ؛ موجب بحران خیزش گردوغبار در استان اصفهان شده است.

  کرونا در تهران درحال اوج‌گرفتن است
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا هشدار داد و گفت: مدت‌ها بود که تعداد مراجعان روزانه سرپایی کرونا در تهران به کمتر از ۱۰هزار نفر رسیده بود که این تعداد در روز گذشته به بیش از ۱۰هزار نفر رسید. علیرضا زالی به ایرنا گفت: افزایش مراجعان سرپایی کرونا در تهران را به‌عنوان هشدار باید تلقی کرد و روز گذشته برای نخستین‌بار پس از چندین روز، باردیگر تعداد مراجعان سرپایی از عدد ۱۰هزار نفر بیشتر شد. وی با بیان اینکه افزایش آمار بیماران کرونایی در شهر و استان تهران رخ داده است، گفت: در چهارمین هفته خرداد نسبت به هفته اول خرداد‌ماه ۹درصد افزایش مراجعان کرونا را داشتیم و همچنین در هفته سوم خرداد‌ نسبت به هفته اول خرداد‌ ۳.۳درصد افزایش را شاهد بودیم. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران همچنین گفت: میزان مراجعین بستری هم در ۴۸ساعت گذشته رو به افزایش بوده است. زالی ادامه داد: هم‌اکنون در تهران ۴هزار و ۵۰۰نفر بیمار کرونایی بستری داریم که از این تعداد ۱۹۰۰بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. تعداد موارد جدید بستری روز گذشته در تهران به عدد۹۸۰ رسیده است. این پزشک متخصص افزود: هم‌اکنون در شرق استان تهران، شهر دماوند و فیروزکوه دارای وضعیت قرمز کرونایی هستند و آخرین بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بقیه شهرهای استان تهران ازجمله شهر تهران نارنجی هستند. وی از مردم خواست همچنان توصیه‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها را به‌طور جدی رعایت کنند. همچنین طی ۲۴ساعت منتهی به ظهر 9تیر، ۱۳۷بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۴هزارو۲۶۴ نفر رسید. ۱۱هزارو۷۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ نیز در کشور شناسایی شده که هزارو۲۲۲ نفر از آنها بستری شده‌اند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور(از ابتدای شیوع بیماری) به 3میلیون‌و۲۰۴هزارو۵۵۷ نفر رسیده و تا‌کنون 2میلیون‌و۸۷۶هزارو۸۲۸نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. هم‌اکنون 3هزار و ۱۸۳نفر از بیماران مبتلا به  کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۶۳شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۱شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 
  ثبت‌نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی از شنبه
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ثبت‌نام وام بازنشستگان سازمان از شنبه آینده آغاز می‌شود، گفت: حدود ۴۰۰هزار نفر وام ۷میلیون تومانی دریافت می‌کنند.
علی جهانی به مهر گفت: البته افزایش تعداد وام‌گیرندگان و همچنین افزایش سقف وام نیاز به توافق، هماهنگی و برنامه‌ریزی بیشتری با بانک عامل دارد و هم‌اکنون تمامی امکانات نرم‌افزاری و پیاده‌سازی‌ سیستم ثبت‌نام وام آمده است، اما براساس توافقنامه‌ای با بانک، ضرورت دارد فرایند ثبت‌نام و پرداخت وام اصلاح و روان شود و همچنین دسترسی راحت‌تر صورت گیرد. به همین دلیل باید چند روزی صبر کنیم که بانک بتواند کارهایش را انجام دهد. مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه مبلغ وام ۷میلیون تومان است، گفت: اعتبار درنظر گرفته‌شده نیز 2هزارو۶۰۰میلیارد تومان است که براساس سهم کانون‌های بازنشستگی حدود ۴۰۰هزار نفر می‌توانند از این وام‌ها استفاده کنند. وی با تأکید به اینکه پرداخت وام در چند مرحله انجام می‌شود، گفت: بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند برای ثبت نام به سامانه پرداخت وام مستمری‌بگیران مراجعه و ثبت‌نام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید