• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134573
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOzK9
+
-

3تحقیق، یک نتیجه؛ واکسن تنها راه نجات است

3مطالعه علمی که روز دوشنبه منتشر شده است، شواهد جدیدی از محافظت طولانی مدت واکسن‌های مبتنی بر پلتفرمmRNA در برابر انواع ویروس کرونا، ارائه داده است. این مطالعات نشان می‌دهد واکسن‌های پرکاربرد، محافظت از افراد در برابر ویروس کرونا را احتمالا تا سال‌ها، ادامه می‌دهند. بیشتر افراد واکسینه شده با واکسن‌های مبتنی بر پلتفرمmRNA ممکن است به تقویت‌کننده احتیاج نداشته باشند البته تا زمانی که ویروس و انواع آن فراتر از شکل فعلی رشد نکنند که برای این مورد ضمانتی وجود ندارد.
طبق این گزارش‌ها، آزمایش واکسیناسیون ترکیبی و تطبیقی نوید‌دهنده بوده و دوزهای تقویت‌کننده یک واکسن پرکاربرد، درصورت نیاز، ایمنی را بسیار افزایش می‌دهد. یکی از عمده نگرانی‌های دانشمندان از بین رفتن ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های فعلی کووید-19 است که ممکن است در برابر ویروس‌های تکامل یافته، اثربخشی نداشته باشند. اما این یافته‌های جدید باوجود سرعت پدیدار شدن جهش‌های جدید ویروس کرونا، خوش‌بینی را نسبت به اینکه ابزارهای لازم برای پایان دادن به همه‌گیری در دسترس هستند، تشدید می‌کنند.
ماریون پپر، ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن می‌گوید: خوشحالم که می‌بینم واکسن‌ها همان واکشنی را ایجاد می‌کنند که با عفونت طبیعی رقم می‌خورد. دپتا باچاریا، ایمونولوژیست دانشگاه آریزونا نیز می‌گوید: به یاد می‌آورید در ابتدای همه‌گیری چطور مردم نسبت به از بین رفتن زودهنگام آنتی‌بادی، وحشت کرده بودند؟ اما حالا خبرهای خوبی می‌شنویم.  ویروس کرونا ممکن است در حال تکامل باشد، اما سیستم دفاعی بدن نیز بیکار نبوده است و برای مقابله با آن ورزیده شده است. در یک مطالعه منتشر شده در مجلهNature، محققان کشف کردند که واکسن‌های ساخته شده توسط شرکت‌های فایزر و مدرنا یک واکنش ایمنی مداوم در بدن ایجاد می‌کنند که ممکن است سال‌ها از فرد در برابر ویروس کرونا محافظت کند. بخشی از این امر به این دلیل است که سلول‌های ایمنی مهم طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شود رشد می‌کنند. علی البدی، ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و همکارانش‌ ماه گذشته گزارش دادند که ممکن است در افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده و بعدا واکسینه شده‌اند، مصونیت سال‌ها و حتی یک عمر ادامه داشته باشد. اما مشخص نیست که آیا واکسیناسیون به تنهایی ممکن است به‌طور مشابه اثری طولانی مدت داشته باشد. در مطالعه جدید، تیم البدی دریافت که 15هفته پس واکسیناسیون دوز اول، سلول‌های ایمنی بدن هنوز در حال سازماندهی هستند، یعنی به‌طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند و یاد می‌گیرند که مجموعه‌ای از توالی‌های ژنتیک ویروسی را تشخیص دهند. هرچه این سلول‌ها مدت بیشتری تمرین کنند، احتمال بیشتری برای خنثی کردن انواع ویروس کرونا وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افراد واکسینه شده در درازمدت در برابر انواع ویروس کرونا محافظت می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید