• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134510
+
-

کمک‌‌های قانونی مدیریت پسماند تهران در قالب تجهیزات و ماشین‌آلات به استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد

ایفای مسئولیت اجتماعی شهرداری با کمک به آسیب‌دیدگان

پیروز حناچی: کمک به آسیب‌دیدگان وظیفه شهرداری است و مردم هم از این اقدام راضی هستند

گزارش2
ایفای مسئولیت اجتماعی شهرداری با کمک به آسیب‌دیدگان


مراسم اهدای تجهیزات و ماشین‌آلات به مناطق آسیب‌دیده با حضور شهردار تهران و استانداران استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد، در خیابان بهشت برگزار شد. به گزارش همشهری، 29بهمن سال گذشته بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.6ریشتر شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد را لرزاند و هرچند تلفات جانی نداشت اما اکثر خانه‌ها 100درصد تخریب شدند و خسارت‌های زیادی برجای گذاشت. اعضای شورای شهر تهران هم در نخستین جلسه پس از این حادثه، در راستای کمک به آسیب‌دیدگان طرح دو‌فوریتی کمک به زلزله‌زدگان سی‌سخت را تصویب کردند و به شهرداری مجوز کمک 5میلیارد تومانی به آسیب‌دیدگان زلزله دادند. تصویب طرح دوفوریتی کمک 10میلیارد تومانی شهرداری تهران به سیل‌زدگان استان سیستان‌وبلوچستان هم مصوبه دیگر شورای شهر پنجم بود. در راستای همین مصوبات 15دستگاه کامیون، 13دستگاه موتوربرق و 10هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده، توسط سازمان مدیریت پسماند شهر تهران خریداری و دیروز در مراسمی با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، تحویل شهرداری‌های شهرهای آسیب‌دیده شد. حناچی در این مراسم با بیان اینکه شهرداری پایتخت کمک به مردم حادثه‌دیده در هر نقطه از کشور را وظیفه خود می‌داند، گفت: «ارزش ماشین‌آلاتی که به مناطق بحران‌زده 2 استان سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه‌وبویراحمد اهدا می‌شود، حدود ۱۵میلیارد تومان است که به تصویب شورای شهر رسیده است.» به‌گفته شهردار تهران، آتش‌نشانی تهران نخستین دستگاهی بود که در سیل سال۹۸ به استان گلستان اعزام شد و در آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس هم خدمات گسترده‌ای را برای اطفای حریق انجام داد. او در پایان تأکید کرد: «در حقیقت این کمک‌ها بخشی از مسئولیت اجتماعی شهرداری تهران است که با تصویب شورای شهر و براساس روال قانونی انجام شده است و بدون شک مردم تهران هم از این اقدامات راضی هستند.»

مردم در بحران‌ها یاور یکدیگرند
رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم گفت که مردم ایران همواره در بحران‌ها یار و یاور یکدیگر هستند. محسن هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «تلاش کردیم که این سرمایه‌ها و کمک‌ها تبدیل به امکانات زیربنایی شوند و امیدوارم که این تجهیزات به فوریت به منطقه اعزام شود، هرچند بخشی از قبل اعزام شده‌اند.» او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کمک‌های شهرداری به مناطق بحران‌زده کشور در دو استان سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه ‌‌و بویراحمد عنوان کرد: «زمانی که این اتفاقات تلخ رخ داد، طرحی آماده و در شورا با دوفوریت به تصویب رسید و با این مصوبه کمک‌های شهرداری قانونی شد و سعی کردیم که با سرعت بیشتری امکانات به منطقه گسیل شود.»

اقدام شهرداری مرهمی بر درد سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان‌وبلوچستان در این مراسم با بیان اینکه در ۹۰هزارکیلومتر از پهنه این استان سیل جاری شده و 3هزار و ۸۰۰میلیارد تومان خسارت وارد کرده است و این خسارت‌ها به‌سادگی قابل جبران نیست، گفت: «اقدامات شهرداری تهران مرهمی بر درد مردم بود و خدمات شهرداری در حوادث پیش‌آمده در نقاط مختلف کشور بیش از اینکه ارزش مادی داشته باشد ارزش‌های انسانی را به منصه ظهور گذاشته است و امیدواریم این اقدامات ادامه پیدا کند و توسعه همه‌جانبه در کشور شکل بگیرد.» احمدعلی موهبتی ادامه داد: «برخی‌ها معتقدند که کمک‌های شهرداری تهران به سایر استان‌ها بدون توجیه منطقی است، درحالی‌که تمام شرکت‌هایی که در راهسازی استان فعالیت می‌کنند، ۱۵۰میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند که اگر مجموع همه شرکت‌ها را محاسبه کنیم باید حدود هزار میلیارد تومان در استان محقق می‌شده ولی بیشتر این مالیات‌ها در تهران پرداخت شده است و این کمک‌ها شجاعت شهرداری تهران را نشان می‌دهد.‌ موهبتی در پایان تأکید کرد: «امیدواریم، پیرو صحبت‌های شهردار تهران، شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان توسط دیگر شهرهای کشور معین‌سازی‌ شوند.» قرار است تجهیزات اهدایی شهرداری تهران به شهرستان‌های سی‌سخت در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد و قصر قند، فنوج، نیکشهر، چابهار، چگردک، پلان، نگور و زرآباد در استان سیستان‌و‌بلوچستان ارسال شوند.

نگاه انسان‌دوستانه شهرداری تهران
حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد هم در این مراسم گفت: «در زلزله سی‌سخت نیز شهرداری تهران جزو نهادهایی بود که نخستین محموله‌ها را فرستاد و این نگاه انسان‌دوستانه، ملی و انقلابی جای قدرشناسی دارد. همچنین تابستان۹۹ با آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده مواجه شدیم که شهردار تهران پیگیر این مشکل بود و آمادگی خود را برای کمک اعلام کرد.» 

نگاه دگرخواهانه در مدیریت شهری

   صدرالدین علیپور؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران : 

در زمان وقوع حادثه سیل 11دستگاه خودرو به سیستان‌وبلوچستان و پس از زمین‌لرزه سی‌سخت هم ۴دستگاه خودرو به همراه ۱۳دستگاه موتور برق به استان کهگیلویه‌وبویر‌احمد اهدا شد، همچنین ۱۵۰نیروی تخصصی در این مناطق مستقر شدند و خدمت‌رسانی کردند. سازمان مدیریت پسماند در فعالیت‌های متعددی همچون برف‌روبی، کنترل شرایط بارندگی و آواربرداری حضور دارد و در واقع علاوه بر برنامه‌های جاری شهر تهران مانند جمع‌آوری، دفع و دفن پسماند، در بحران‌ها مانند آتش‌سوزی پالایشگاه تهران هم حضور دارد. یکی از مسائل مهم در تغییر رویکرد شهرداری تهران در این دوره، نگاه دگرخواهانه اعضای شورا و شهردار تهران بود که برای نخستین بار تجربه شد و طبق آن اگر در هر نقطه‌ای در کشور آسیبی متوجه هموطنان می‌شد، شهرداری تهران به‌صورت مستقیم احساس تکلیف می‌کرد و علاقه‌مند به حضور بود. خدمات و کمک‌های شهرداری بعد از زلزله کرمانشاه، سیل گلستان، لرستان و خوزستان ادامه داشت و این پشتیبانی‌ها به لحاظ تهیه تجهیزات در زلزله سی‌سخت و سیل سیستان‌وبلوچستان هم انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید