• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13450
+
-

از گاردن‌پارتی تا شهربازی

اولین شهربازی با مفهوم امروزی در سال1893 در ایلی‌نویز شیکاگو آغازبه‌کار کرد. این مرکز تفریحی، نخستین مکان بازی در آن زمان بود که یک چرخ‌وفلک و فضای سرپوشیده بازی داشت. اما شروع‌به‌کار ترن‌هوایی که امروزه یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های شهربازی‌ها و پارک‌های مدرن است در سال 1927 در پارک اسب‌دوانی بروکلین در نیویورک آغاز شد. این ترن به «طوفان» شهرت یافته است. اما نخستین نمونه شهربازی در ایران در پارک‌شهر سنگلج تهران ساخته شد که بعدها در آن دستگاه‌های سرگرمی چون تاب، سرسره، الاکنگ و لاتاری با ‌عنوان «گاردن‌پارتی» مستقر شد. این پارک سرسبز دارای استخر بزرگی بود که مردم در کنار آن، برنامه‌های دوچرخه‌سواری و آکروبات‌بازی را تماشا می‌کردند و بعضی اوقات هم گروه موزیک ارتش برای سرگرمی مردم مقابل استخر، برنامه اجرا می‌کرد و موزیک می‌نواخت.

پس از آن اتوبان کودک در خیابان امیریه و فان‌فار در میدان ونک، از معروف‌ترین شهربازی‌های تهران بودند. در فان‌فار ترن‌هوایی (البته نه به شکل پرسرعت آن) و چرخ‌وفلک و دیگر وسایل و ابزار بازی برای کودک و بزرگسال فراهم بود. این شهربازی تا سال‌ها یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های پایتخت بود تا اینکه در اوایل دهه50 در غرب تهران (کنار آزاد‌راه تهران‌ـ‌کرج) پارک خرم افتتاح شد.

این پارک که بعد از انقلاب، پارک ارم نام گرفت، از 2بخش تشکیل شده است. 
همچنین یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی تهران، شهربازی تهران در اتوبان چمران و قبل از فضای نمایشگاه تهران بود. این مرکز، سال‌ها یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی شهر تهران به شمار می‌رفت تا اینکه نهایتا در سال85 تعطیل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید