• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134477
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z6Eov
+
-

افتتاح سازه رصدخانه ملی ایران

دانش

رصدخانه ملی ایران دیروز(دوشنبه) با حضور ویدئوکنفرانسی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشور در کاشان به بهره‌برداری رسید. هرچند در این افتتاحیه، خبرنگاران تخصصی این حوزه حضور نداشتند و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد این رصدخانه تا استفاده عملیاتی با نصب آینه‌ها و تست‌های تحویل، هنوز راه بسیار زیادی در پیش دارد.
کارهای طراحی و ساخت این رصدخانه در سال1382 آغاز، اما پس از چندی متوقف شده بود. راه‌اندازی این رصدخانه به‌دلیل مکان نجومی آن در قله «گرکش» در ارتفاع 3600متری از سطح دریا در اطراف شهر «کامو» در 80کیلومتری جنوب کاشان می‌تواند پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با ایران به‌وجود آورد. این مجموعه در زیرساختی به مساحت 8هزارو500مترمربع با زیربنای 5هزارو100مترمربع شامل تلسکوپ سه‌وچهار دهم متری با فناوری روز، تلسکوپ یک‌متری، ابزارهای رصدی پیشرفته، پایشگاه و همچنین ساختمان کنترل و لایه نشانی آیینه‌هاست. پس از اندازه‌گیری بیش از ۴۰قله در مناطق مختلف کشور، ۱۲سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به‌عنوان مناسب‌ترین مکان برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی برگزیده شود. رئیس‌جمهوری پیش از صدور فرمان افتتاح رصدخانه ملی ایران در کاشان، این پروژه عظیم علمی در کشور را بسیار افتخارآمیز خواند و گفت: «عملیات اجرایی این طرح بزرگ علمی کشور 20سال قبل آغاز شد و بسیار خوشحالیم از اینکه با انجام 70درصد فرایند تکمیل این طرح در دولت دوازدهم امروز شاهد افتتاح آن هستیم.»
 تمام این مجموعه در محفظه‌ای به ارتفاع نصف برج آزادی بر فراز قله گرکش قرار می‌گیرد که مجموعه تلسکوپ در داخل گنبد این رصدخانه در طول روز در دمایی سردتر از محیط قرار خواهد داشت.
گنبد تلسکوپ به ارتفاع ۲۲متر و قطر ۱۶متر روی سازه‌ای بتنی در قله مذکور نصب شده است و تجهیزات مستقر در آن سرمایش مطلوب تلسکوپ را تامین می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید