• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13447
+
-

شهر در رسانه‌ها

معنای رأی مردم برای اعضای شورا

روزنامه «آرمان» یادداشتی را به قلم احمد شیرزاد پیرامون خروج احتمالی اعضای شورای شهر تهران و گرفتن مسئولیت‌های مختلف در خارج از شورا منتشر کرده است؛ در این یادداشت آمده است: «در قانون شورای شهر انتخابات میان‌دوره‌ای نداریم و درصورت خروج عضوی از شورا از اعضای علی‌البدل جایگزین می‌شوند. حال این نکته پیش می‌آید که اگر مردم می‌خواستند به اعضای علی‌البدل رأی بدهند، رأی آنها در انتخابات چیزی غیر از این بود که در سبد آرای مردم تهران دیده شد. بنابر این به‌نظر می‌رسد که واقعا اختیار دست خود اعضای شورای شهر نیست، بلکه اختیاری است که مردم با انتخاب آنها بر دوششان گذاشته‌اند.» به نوشته شیرزاد، یک عضو شورای شهر قانونا می‌تواند استعفا داده و از شورا خارج شود اما اخلاقا و با نگاه به جامعه این کار متین و معقول نیست. شورای شهر نقش بسیار کلیدی و مهمی دارد و اعضای شورا می‌توانند کارساز باشند؛ بنابر این هر‌ کدام از اعضای شورا که در حال فعالیت هستند کم از شهردار ندارند.

بی‌علاقگی زنان برای تصدی شهرداری

یک عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» درباره عدم‌حضور زنان در لیست کاندیداهای شهرداری تهران گفته است: «من شخصا با اینکه اسمی به‌صورت صوری مطرح شود و فقط بخواهد زینت‌الفهرست باشد، مخالف هستم. بهار پارسال ما خانم دکتر کولایی را انتخاب کردیم که تا آخرین مرحله هم حضور داشت و برنامه ارزشمندی را هم ارائه کرد اما ترجیح خودش این بود که این‌بار نامش مطرح نشود.» او در ادامه به بی‌علاقگی زنانی که توانایی این منصب را داشتند، هم اشاره می‌کند: «یک‌سری شرایط اولیه است. عزیزانی هم بودند که علاقه‌ای نداشتند نام آنها مطرح شود یا اینکه الان در مسئولیت‌های دیگری فعال هستند.» فخاری می‌گوید با زنانی سخن گفته و از آنها خواسته که به‌عنوان کاندیدا معرفی شوند، ولی آنها به دلایل مختلف علاقه نشان نداده‌اند.

معماران و نقش تعادل‌بخشی به جامعه

روزنامه «قانون» به بهانه روز سوم اردیبهشت که به‌عنوان بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار نامگذاری شده است، با حامدمظاهریان درباره نقش معماران در شهر و روستا گفت‌وگو کرده است؛ معاون مسکن وزارت راه و شهر‌سازی‌ می‌گوید: «یکی از کارکرد‌های هنر و معماری تعادل‌بخشی به جامعه است و زمانی که جامعه امروز ما با چالش‌های بزرگی روبه‌روست، معماران و هنرمندان نمی‌توانند بی‌تفاوت بوده و کار خود را در انزوایی خودخواسته، لامکان و لازمان خلق کنند. اگر نگاهی به تاریخ هنر و معماری کشور بیندازیم، می‌بینیم که در فرهنگ ایران از قدیم، نوعِ هنرِ تنیده با زندگی روزمره مردم وجود داشته است.» در بخشی از اظهارات مظاهریان آمده است: «معماری ما می‌تواند نظم فضای حاکم بر شهرها را ارتقا دهد و نباید به مسائل و بحران‌های شهری مانند شکاف طبقاتی در شهر دامن زند. فضاهای شهری باید در اختیار همه شهروندان شهر قرار گرفته و همه بدون محدودیت طبقاتی بتوانند از آن استفاده کنند.»

مدیریت یکپارچه؛ چالش کلانشهرها

وبسایت «تیترشهر» در مطلبی نوشته که مشخص نبودن آینده مدیریت شهری در کلانشهرها مهم‌ترین چالشی است که شهرداران شهرهای بزرگ در دهه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند. کارشناسان شهری بر این باورند تا زمانی که موضع دولت و دست‌های حاکمیتی در مورد ایجاد مدیریت یکپارچه در شهرها مشخص و شفاف نباشد، اداره کلانشهرها به غیر از وابستگی به بودجه‌های دولتی همچنان با فراز و نشیب‌‌های زیادی روبه‌روست. بنابر این گزارش، رفع مشکلات شهرداری‌ها با تدوین نقشه راه کلانشهرها در قالب تدوین یک برنامه مدون امکانپذیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید