• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134392
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZW60
+
-

7واکسن داخلی برای واکسیناسیون ایرانیان

 مریم سرخوش- خبرنگار

چهارمین واکسن ایرانی کرونا با آغاز فرایند کارآزمایی بالینی انسانی صبح دیروز رونمایی شد تا همراه با 3واکسن‌ تولید مشترک در داخل کشور، مجموع واکسن‌های داخلی در مرحله تولید و کارآزمایی بالینی به عدد7 برسد. هم‌اکنون واکسن کووبرکت مجوز تزریق اضطراری گرفته و به‌زودی تزریق عمومی آن آغاز می‌شود. این مجوز در چند روز آینده برای واکسن پاستوکووک (تولید مشترک با کوبا) هم صادر می‌شود. واکسن‌های رازی، فخرا و اسپایکوژن (تولید مشترک با استرالیا) هم در فاز دوم کارآزمایی بالینی قرار دارند و احتمالا تا پایان تیر با تأیید سازمان غذا و دارو وارد تزریق عمومی داوطلبانه در فاز سوم می‌شوند. در کنار اینها، روز شنبه هم از واکسن روسی اسپوتنیک‌وی که فناوری تولید آن به ایران انتقال یافته رونمایی شد و یک روز پس از آن با آغاز رسمی فاز اول کارآزمایی بالینی جدید‌ترین واکسن ایرانی کرونا؛ نورا، مجموع واکسن‌های داخلی به عدد 7رسید.

تولید واکسن نورا، از پاییز
هفته پرشتاب رونمایی از واکسن‌های کرونا با واکسن نورا، ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌(عج) سپاه ادامه دارد و روز گذشته هم این واکسن با طی کردن مراحل کارآزمایی بالینی در فاز حیوانی و کسب مجوز به‌طور رسمی وارد فاز بالینی ترزیق انسانی شد. غلامرضا اولاد، مدیر پروژه واکسن کرونای نورا درباره روند تولید این واکسن به همشهری می‌گوید:«تولید واکسن نورا از اوایل فروردین 99آغاز و اسفند همان سال فاز پیش بالینی و میدانی واکسن تمام شد. واکسن در بهار 1400به سازمان غذا و داور داده و پس از بررسی و دفاع از آن، مجوز کارآزمایی بالینی در خرداد صادر شد.» براساس اعلام اولاد، در تولید این محصول تمام استانداردهای سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت رعایت شده است: «از دیروز ‌کارآزمایی بالینی واکسن نورا آغاز شد و در این مرحله طبق استاندارد سازمان غذا و دارو 70نفر در مدت 50روز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.» این مسئول درباره سابقه واکسن‌سازی در این دانشگاه هم توضیحاتی می‌دهد: «هیچ دانشگاه علوم پزشکی‌ای در کشور سابقه تولید واکسن انسانی را نداشته و دانشگاه بقیه‌الله(عج) تنها دانشگاهی است که به فاز کارآزمایی انسانی واکسن کرونا ورود کرده است. نورا واکسن تمام پروتئینی است و بر ضد‌تاژک ویروس عمل می‌کند. مشابه مولکول این واکسن در چین ساخته و ایمنی آن 90درصد اعلام شده است. ایمنی‌زایی نورا هم براساس تحقیقات انجام شده بالاست.» به‌گفته اولاد، واکسن نورا 3دوزی خواهد بود که تزریق آن در روزهای صفر، 21و 35انجام می‌شود. البته درصورت به‌دست آمدن نتایج این واکسن هم، مانند دیگر واکسن‌ها 2دوزی تزریق خواهد شد. براساس اعلام او، با طی شدن موفقیت‌آمیز کارآزمایی بالینی واکسن از پاییز امسال در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

ایران نخستین کشور تولید‌کننده اسپوتنیک‌وی
تولید واکسن روسی اسپوتنیک‌وی‌ هم در کشور، اوایل هفته به‌صورت رسمی آغاز شد. ایران ششمین کشوری است که پس از کشورهایی مثل صربستان، ایتالیا، هند و برزیل با انتقال فناوری، تولید مشترک واکسن کرونا را آغاز کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه هم اعلام کرده، ایران نخستین کشوری است که این واکسن را در خاورمیانه تولید می‌کند. دانش فنی و فناوری این واکسن از مؤسسه گامالیا کشور روسیه به ایران منتقل شده و از ابتدای امسال محموله بانک سلولی برای کشت و تولید تحویل شرکت اکتوور شد. ظرفیت تولید این واکسن در این گروه دارویی، 2میلیون دوز در‌ماه خواهد بود که قرار است بعدا افزایش پیدا کند. واکسن اسپوتنیک‌وی در بیش از ۶۰کشور جهان ازجمله ایران به ثبت رسیده و در بسیاری از کشورهای دیگر ازجمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره‌جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل برای تولید قراردادی و تحت لیسانس انتخاب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید