• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134377
+
-

چالش ایران و آژانس در آستانه دور هفتم مذاکرات

عراقچی: بعد از 6دور گفت و گو زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است


طبق شنیده‌ها دور هفتم مذاکرات وین دست‌کم تا هفته آینده آغاز نمی‌شود و جدال ایران و آژانس در حال بالا گرفتن است. ایران به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید توافق پاسخ نداده و دیروز رئیس مجلس هم گفته که فیلم مراکز هسته‌ای هرگز در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد. 
طبق توافق ایران با آژانس در اسفند۹۹ قرار بود که در صورت لغو تحریم‌ها تا اردیبهشت، ایران فیلم دوربین‌های مداربسته مراکز هسته‌ای و غنی‌سازی را به آژانس بدهد. این توافق تا پایان خرداد نیز تمدید شد اما حالا کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی و محمدباقر قالیباف می‌گویند ایران توافق را تمدید نکرده است.
 در واقع نکته اینجاست که مقامات ایران تأکید دارند که بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی درباره ادامه ضبط فیلم‌ها صرفا به تصمیم داخلی و سیاست ایران ارتباط داشته که برای نشان دادن حسن‌نیت درباره ادامه مذاکرات وین اتخاذ شده است. از سوی دیگر نیز مذاکرات وین در خرداد‌ماه نیز به نتیجه نرسیده و ابهام‌های زیادی درباره دور بعدی آن وجود دارد؛ به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد که ایران قصد دارد تا اهرم‌های فشار خود را حفظ کند.
 به همین دلیل هم غریب‌آبادی با انتقاد از مواضع رافائل گروسی مدیرکل آژانس گفته که «اگر یک اقدام داوطلبانه انجام می‌شود، نباید به‌عنوان یک اقدام تعهدآور و اجباری تلقی شود.» او تأکید کرد که ایران فقط به نظارت‌های پادمانی یعنی نظارت‌هایی که همه کشورهای عضو سازمان انرژی اتمی موظف به اجرای آن هستند متعهد است.

ایران: هنوز احیای برجام امکان‌پذیر است
با این همه هنوز طرف‌های برجام موضع شفاف و مشخصی درباره توافق ایران و آژانس نگرفته‌اند. فقط نماینده روسیه نسبت به تمدید این توافق ابراز امیدواری کرده است. 
آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ای گفته که «توسعه برنامه هسته‌ای تهران می‌تواند به یک مانع برطرف‌نشدنی در این رایزنی‌ها تبدیل شود.» 
با این همه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتی بدون اظهارنظر درباره توافق ایران با آژانس و موضع ایران دراین‌باره از امیدواری‌ها برای احیای برجام نوشت: «همچنان معتقدیم که توافق امکان‌پذیر است مشروط بر آنکه ایالات متحده تصمیم بگیرد  میراث شکست‌خورده ترامپ را کنار بگذارد.» 
سعید خطیب‌زاده افزود: «ما به واسطه تعهد جدی خود به حفظ توافقی که ایالات متحده تلاش کرده بود آن را نابود کند، فعال‌ترین طرف در وین بوده‌ایم و اغلب پیش‌نویس‌ها را ما پیشنهاد داده‌ایم.» البته خطیب‌زاده تأکید کرد: «ایران مذاکره بی‌پایان نخواهد کرد.» پیش از این وزیرخارجه آمریکا از پیشرفت در دور ششم مذاکرات وین سخن گفته و همزمان اشاره کرده بود که هنوز اختلافات اساسی پابرجاست. بلینکن گفته که احیای برجام به تصمیم تهران بستگی دارد. در سوی مقابل اما سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین تأکید کرده که واشنگتن‌ باید تصمیم‌های سخت برای احیای برجام بگیرد. به‌گفته عراقچی این تصمیم‌های سخت لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته‌ای است. 
عراقچی ،مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین با اشاره به مذاکرات با ۴+۱، گفت: یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم گیری کشورها فرا‌رسیده است.
او در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به نشست دیروزش با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع بندی برسند تا توافق حاصل شود.
 بیم‌وامید‌های بسیاری درباره دور هفتم مذاکرات وین وجود دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آخرین اظهارنظر خود گفته که توافق هسته‌ای در دولت دوازدهم احیا می‌شود. درحالی‌که سیزدهم مرداد سیدابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران خواهد شد. رئیسی گفته که تیم دیپلماسی او با هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین در تعامل است. با این همه سرنوشت توافق هسته‌ای همچنان مبهم است.

 مکث
یک ادعا درباره احتمال لغو تحریم‌های دفتر مقام معظم رهبری


 آمریکا در حال بررسی لغو تحریم‌های مرتبط با دفتر مقام معظم رهبری است. این ادعای شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی است که به نقل از منابع مطلع خود مطرح کرده است. طبق ادعای این شبکه، منابع مطلع می‌گویند که رفع تحریم‌های دفتر مقام معظم رهبری بخشی از مذاکرات احیای توافق برجام است. این تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در تیر‌ماه۹۸ وضع شد. زمانی که آمریکا سپاه پاسداران را هم در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و بسیاری از نهادها و افراد حقیقی و حقوقی را تحریم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید