• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134348
+
-

استقبال از کشت محصولات اقتصادی در گرمی

امسال برای اولین بار گیاهان دارویی «بزرک» و «سیاهدانه» در شهرستان گرمی به عنوان پایلوت کشت این محصولات کم آب‌بر برداشت می شوند

استقبال از کشت محصولات اقتصادی در گرمی

پوپک قاسمی-خبرنگار

اردبیل از جمله استان‌های مستعد کشاورزی است که به دلیل نبود برنامه علمی و اصولی برای کشت، منابع آب و خاک آن در معرض تهدید قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند در طول سالیان گذشته بار توسعه استان بر دوش کشاورزی بوده اما برداشت بی‌رویه آب و خشکسالی‌های متمادی باعث خسارت‌های زیادی به استان شده است. این در حالی است که برنامه اصلاح کشت می‌تواند بسیاری از مشکلات محیط زیستی را حل کرده و ارزش افزوده اقتصادی بیشتری برای کشاورزان داشته باشد.
«سیاهدانه» و «بزرک» از جمله محصولات اصلاح الگوی کشت است که به عنوان گیاه دارویی با مصرف آب کمتر، بازار فروش بهتری نیز دارد.

نبود حمایت در گذشته
 یکی از بانوان روستایی در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: در فصل‌های مختلف سال گیاهان دارویی خاصی در طبیعت می‌روید که روستاییان اعتقاد زیادی به شفابخشی این داروها دارند. زیرا این گیاهان عوارض خاصی ندارند و در مقابل هزینه کمتری هم نسبت به روند دارو و درمان دارند. «فریده جوادی» که خود تحصیل کرده رشته کشاورزی است عنوان می‌کند: با وجود اینکه طبیعت سرشار از گیاهان دارویی است اما مردم فقط برای مصرف خود گیاهان را جمع آوری می‌کنند. حال اگر حمایتی انجام شود که این گیاهان بسته‌بندی شده و پس از بازاریابی به فروش برسد، می‌تواند به درآمدزایی روستاییان استان کمک قابل توجهی داشته باشد.

استقبال از کشت بزرک و سیاهدانه 
این روزها شاهد برداشت محصول بزرک در شهرستان گرمی هستیم. حمدالله سعیدوند کشاورزی از روستای آقا حسن بیگلو با بیان اینکه امسال برای اولین بار این محصول را کاشته‌ایم، می‌گوید: از طرف نهاد پیشرفت شهرستان گرمی به ما یارانه کشت این محصول داده شد و محصول خوبی نیز برای برداشت داریم. این در حالی است که مزارع گندم به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی محصول چندانی ندارند. وی درباره بازاریابی و فروش محصول کشاورزان اظهار می‌کند: ما می توانیم محصول را در بازار آزاد به فروش برسانیم اما اعلام کرده‌اند اگر نتوانستیم بازاریابی کنیم نهاد حامی، خرید محصول را به صورت تضمینی انجام می‌دهد. این کشاورز می‌گوید: سال‌های گذشته گندم می‌کاشتیم که برای اصلاح الگوی کشت بزرک و سیاهدانه را به ما معرفی کردند. با اطلاعات و آموزش‌هایی که در مورد کشت این گیاه دادند، اهالی روستا در چندین هکتار زمین خود این دو محصول را کاشته‌اند.

گرمی؛ پایلوت کشت بزرک
حسین عبازاده کارشناس اشتغال نهاد پیشرفت شهرستان گرمی نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید:  از مهر ماه سال گذشته کشت گیاهان دارویی در مزارع شهرستان گرمی به وسعت 151 هکتار شروع شده است و با محصولی که امسال به بار آمده، افزایش درآمد کشاورزان و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.وی با بیان اینکه شهرستان گرمی به عنوان پایلوت کشت بزرک انتخاب شده است می‌افزاید: با توجه به استقبال کشاورزان در سال‌های آینده زمین‌های زیرکشت این محصول در شهرستان افزایش خواهد یافت.
کارشناس اشتغال نهاد پیشرفت شهرستان گرمی عنوان می‌کند: این شهرستان از مناطق مستعد برای کشت انواع گیاهان دارویی است به طوری که از آن به عنوان بهشت گیاهان دارویی یاد می‌شود اما از گذشته تا کنون این گیاهان دارویی به صورت خودرو در دشت و کوه‌ها رشد کرده‌اند و حالا با آموزش کشاورزان می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌برداری بهینه‌ای داشته باشیم.
عبازاده در مورد سودآوری سیاهدانه نیز می‌گوید: کشت گیاه سیاه‌دانه به‌طور متوسط در هر هکتار 15 تا 25 میلیون تومان سودآوری دارد در حالی که این سود در همین مقیاس سه برابر کشت برخی محصولات استراتژیک است. وی اظهار می‌کند: بزرگ‌ترین مزیت سیاهدانه این است که می‌توان با افزایش کشت از واردات آن و خروج ارز جلوگیری کرد. با استقبالی که کشاورزان در اولین سال از کشت سیاهدانه داشته‌اند، امیدواریم  این محصول در سال‌های آینده سودآوری بیشتری برای مردم منطقه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید