• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134159
+
-

پیدا کردن ردپای کرونا ۲ ماه قبل از اعلام چین

محققان می‌گویند که احتمالا نخستین مورد ابتلا به کووید-19پیش از ووهان چین و ۲‌ماه زودتر از آنچه اعلام‌شده اتفاق افتاده است

دانش
پیدا کردن ردپای کرونا ۲ ماه قبل از اعلام چین

 مطالعات جدید نشان می‌دهد که ویروس مولد بیماری کووید-19 احتمالا ۲ماه پیش از زمان اعلام رسمی نخستین مورد ابتلا در ووهان چین، پیدا شده است. تاریخ نخستین مورد ابتلا نوامبر2019 اعلام شده بود، درحالی‌که تحقیقات نشان می‌دهد، این ویروس در اکتبر ظاهر شده است. به‌گزارش رویترز، محققانی از دانشگاه بریتانیایی کنت با استفاده از روش‌های علم حفاظت تخمین زدند که ویروس SARS-CoV-2 که مسئول بحران فعلی جهان و همه‌گیری کووید-19 است، برای نخستین بار اوایل اکتبر2019 یک انسان را مبتلا کرده است.
تاریخی که قبلا درباره بروز ویروس درنظر گرفته شده بود، 17نوامبر2019 بود و تا ژانویه2020 کم‌کم جهان را درگیر خود کرد. نخستین مورد رسمی ابتلا به کووید-19در دسامبر2019 ثبت شد که آن را به بازار غذاهای دریایی هوانان در شهر ووهان چین ربط می‌دادند. با این حال برخی موارد که ربط شناخته‌شده‌ای به هوانان ندارد، نشان می‌دهد که این ویروس پیش از رسیدن به بازار غذاهای دریایی، منتشر شده بود. یک مطالعه مشترک توسط چین و سازمان بهداشت جهانی در اواخر ‌ماه مارس منتشر شده است همین را نشان می‌دهد و طبق آن نیز احتمالا عفونت‌های انسانی پیش از بازار ووهان ظهور کرده بود.
در مقاله‌ای که این هفته به‌صورت پیش‌چاپ منتشر شد، جسی بلوم از مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل داده‌های توالی حذف شده از اوایل شیوع کووید-19در چین را بازیابی کرد. این داده‌ها نشان می‌دهد که نمونه‌هایی که از بازار هوانان به‌دست آمده است، در مجموع به‌طور کلی نماینده
SARS-CoV-2 نیست و در عوض واریانتی از توالی مولدی که قبل از آن در حال چرخش بوده و سپس به قسمت‌های مختلف چین پخش شده، است. مطالعه انستیتوی ملی بهداشت آمریکا تأیید کرد که نمونه‌های مورد استفاده در این تحقیق در مارس2020 به بایگانی( Sequence Read (SRA ارسال شد و بعدا به درخواست محققان چینی حذف شد. چینی‌ها گفته بودند که قرار است آن را به‌روز و به بایگانی دیگری ارسال کنند که هرگز این اتفاق نیفتاد.
منتقدان می‌گویند که این حذف‌کردن شاهدی بر این است که چین در حال سرپوش‌گذاشتن روی منشا پیدایش کووید-19 بوده است. آلینا چان، محققی از انستیتوی هاروارد می‌گوید: چرا باید دانشمندان از پایگاه داده‌های بین‌المللی بخواهند که دیتاهای اصلی که به ما اطلاعاتی درباره بروز همه‌گیری کووید-19 در ووهان می‌دهد، را پاک کنند؟
یک مطالعه دیگر توسط یک دانشمند استرالیایی منتشر شده در مجله گزارش‌های علمی، با استفاده از دیتاهای ژنومیک که نشان می‌دهد ویروس SARS-CoV-2 به گیرنده‌های انسانی خیلی آسان‌تر از سایر گونه‌ها متصل می‌شود، نشان می‌دهد که پیش از پیدایش نخستین مورد ابتلا، این ویروس با سیستم بدن انسان سازگار شده بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ممکن است حیوان ناشناخته دیگری با تمایل حتی شدیدتر وجود داشته باشد که به‌عنوان گونه واسطه‌ای در انتقال بیماری عمل می‌کند، اما این فرضیه که ویروس از آزمایشگاه به بیرون درز کرده است را هم کاملا نمی‌توان رد کرد. دومینیک دایر، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان وستمید استرالیا که عضو تیم سازمان بهداشت جهانی در تحقیق کووید-19 در ووهان است نیز معتقد است: برای ما واضح است  که ویروس‌های اولیه گرایش بیشتری به گیرنده‌های انسان داشته‌اند اما به این معنی نیست که ساخته دست انسان است. چنین نتیجه‌ای هنوز ثابت نشده است. استوارت تورویل، استادیار انستیتوی کربای که یک مرکز تحقیقاتی دارویی در استرالیاست می‌گوید: هنوز نمونه‌های بیشتری برای آزمایش نیاز است تا درباره ریشه کووید-19 بتوانیم با قاطعیت حرف بزنیم. متأسفانه در فشار فعلی درباره نظریه پیدایش این ویروس از آزمایشگاه و حساسیت‌های موجود برای تحقیق روی این موضوع در چین، ‌احتمالا زمان زیادی خواهد برد تا به نتیجه برسیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید