• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 134052
+
-

خروج بورس از ابهام

آیا سیگنال‌های اولیه برای رشد بورس صادر شده است؟

بورس
خروج بورس از ابهام


با پایان یافتن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سایه یک ابهام بزرگ از سر بازار سرمایه برداشته شد و در این هفته بازار سهام به رفع این ابهام واکنش مثبت نشان داد. اکنون این پرسش مطرح است که آیا رشد این هفته بورس، سیگنال اولیه برای تداوم رشد بورس است یا همچنان ابهام‌هایی وجود‌دارد؟
به گزارش همشهری، شیب نزولی شاخص کل بورس تهران از ابتدای امسال تند‌تر و این روند نزولی منجر به زیان‌های سنگین سهامداران شد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد داشتند افزایش شیب نزولی شاخص بورس در سال‌جاری ناشی از ابهام‌های سیاسی بوده و با رفع این ابهام‌ها روند نزولی بورس متوقف می‌شود. اشاره تحلیلگران به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات هسته‌ای در وین بود. حالا با رفع یکی از این دو ابهام سیاسی یعنی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امیدواری‌ها برای بهبود عملکرد شاخص بورس و آغاز یک رشد دوباره بیشتر شده است. رویداد این هفته هم نشان داد که برآورد کارشناسان درست بوده و از زمان مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری عملکرد شاخص‌های بورس بهبود پیدا کرده و در هفته جاری شاخص‌های بورس نزدیک به 5.5درصد رشد کرده است. حالا این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی شاخص بورس در روزهای آینده ادامه خواهد یافت یا هنوز ابهام‌هایی وجود دارد؟

ابهام‌های باقیمانده
با وجود آنکه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سایه یک ابهام بزرگ را از سر بازار سرمایه رفع کرده است اما هنوز نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین مشخص نشده و به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی فقط بخشی از ابهام‌های موجود بر سر بازارسرمایه رفع شده و باید منتظر تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای در وین بود. با این حال به‌نظر می‌رسد با خبر‌های مثبتی که از وین درباره احیای برجام به گوش می‌رسد خیال سهامداران تا حدودی راحت است و همین موضوع به افزایش ورود نقدینگی به بورس هم کمک کرده است.
موضوع اما فقط برجام نیست. بازار سرمایه اکنون می‌خواهد بداند برنامه‌های اقتصادی دولت جدید چیست. به‌زعم برخی کارشناسان، دولت سیزدهم حتما باید تکلیف نرخ تورم را مشخص کند، چراکه اقتصاد ایران دیگر توان ادامه مسیر با چنین نرخ تورمی را ندارد.
آنطور که مرکز آمار اعلام کرده است نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه به 47.6درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ‌ماه نخست دولت آینده به 50درصد هم برسد. در چنین شرایطی به زعم اغلب اقتصاددانان اولویت نخست دولت جدید در اقتصاد باید کنترل تورم باشد. این موضوع از این جهت برای بازارسرمایه اهمیت دارد که چنانچه دولت بتواند نرخ تورم را به شکل مطلوبی کاهش دهد، زمینه‌های کاهش نرخ بهره هم فراهم می‌شود و این می‌تواند یک عامل پرقدرت برای رشد شاخص‌های بورس باشد.
هادی قره‌باغی، یک کارشناس بازار سرمایه درباره ابهام‌هایی که در بازار باقی مانده است می‌گوید: هرچه زمان بگذرد، ابهامات از بین می‌رود و شفافیت بیشتر و ریسک‌های سیستماتیک کمتر می‌شود. او با بیان اینکه همچنان ابهاماتی در بازار وجود دارد می‌افزاید: برخی سیاست‌ها در عرصه اقتصادی و روابط سیاسی می‌تواند در آینده بازار تأثیرگذار باشد. او با تاکید بر اینکه برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب باید بیشتر توضیح داده شود ادامه می‌دهد: باید کابینه دولت جدید و نظرات اقتصادی آنها بررسی شود.

سیگنال‌های اولیه رشد
با وجود ابهام‌هایی که همچنان در بازار سهام وجود دارد، به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر نزول شدید قیمت‌ها در 10‌ماه گذشته قیمت سهام شرکت‌های بورس به کف رسیده اما هنوز کسی نمی‌داند که آیا فصل دوباره رشد شاخص آغاز شده و آیا رشد 5.5درصدی شاخص بورس در هفته جاری سیگنال اولیه برای رشد بازار سهام بوده است؟ از نظر تکنیکی شاخص بورس تهران ابتدای خرداد‌ماه یک محدوده حمایت معتبر را در حدود یک‌میلیون و 135هزار واحد شکسته بود و این احتمال را تقویت کرده بود که تا محدوده 920هزار واحد نزول کند اما رشد‌های هفته جاری، معادلات تکنیکی را تا حدودی به هم ریخت و این امید را ایجاد کرد که روند نزولی بورس در همین‌جا متوقف شود. با این حال به‌نظر می‌رسد هنوز برای اظهارنظر زود است و گمان می‌رود آنچه در آینده روند صعودی یا نزولی شاخص را ترسیم می‌کند، ابهام‌هایی است که همچنان در بازار وجود دارد. با وجود این، کارشناسان نسبت به احیای برجام و سیاست‌های اقتصادی دولت بعد خوش‌بین‌هستند و با تکیه بر این عوامل معتقدند سیگنال‌های اولیه برای رشد بورس صادر شده است. حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار در حال بازگشت به روال عادی خود است، می‌گوید: اتفاقاتی که در عرصه سیاسی و اقتصادی افتاد در کنار نزول بازار در ماه‌های گذشته از دلایل اصلی رشد بازار است.
 او می‌افزاید: مشخص‌شدن رئیس‌جمهور آینده موجب شده سیاست‌های داخلی و خارجی کشور به یک ثبات برسد و به‌دنبال آن تکلیف برجام نیز به‌زودی مشخص خواهد شد. همه این عوامل، بازار را برای فعالان قابل پیش‌بینی کرده است. به‌گفته او چون نزول بازار در گذشته فراگیر و همگانی بوده، به‌نظر می‌رسد با کاهش ریسک‌های سیستماتیک، رشد بازار نیز متناوب و همگانی باشد. حمید کوشکی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: شرایط بازار سرمایه امروز بسیار ایده‌آل است؛ ایده‌آل از آن جهت که وقتی یک سهامدار، خریدار است، فروشنده وجود دارد و معاملات بر پایه دست‌های پشت پرده صورت نمی‌گیرد؛ بلکه این مفروضات هستند که روی عملکرد شرکت‌ها و تحلیل سهامداران از سهام اثرگذارند. او می‌افزاید: خوشبختانه هم‌اکنون در بازار سرمایه، بخش عمده‌ای از سهام با طراوت معامله می‌شوند و حال بازار سرمایه خوب است؛ البته این به آن معنا نیست که قیمت‌ها محکوم به رشد است؛ بلکه حواشی قبلی بازار سرمایه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید