• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 134040
+
-

نقض آزادی با بستن سایت‌های ایرانی

وزارت دادگستری آمریکا با بهانه‌ای واهی، دامنه اینترنتی چندین سایت ایرانی و عراقی را مسدود کرد


وزارت دادگستری آمریکا در اقدامی خصمانه روز سه‌شنبه اعلام کرد که دامنه اینترنتی ۳۳وب‌سایت مورد استفاده «اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی» و 3وب‌سایت تحت مدیریت گروه کتائب حزب‌الله عراق را به‌دلیل آنچه نقض تحریم‌های آمریکا خوانده، مسدود کرده است. به گزارش وب‌سایت شبکه خبری الجزیره، بازدیدکنندگان از سایت‌های رسانه‌ای برجسته ایرانی مانند پرس‌تی‌وی و العالم و همچنین کانال تلویزیونی المسیره حوثی‌های یمن، روز چهارشنبه با بیانیه‌ای روبه‌رو شدند که اعلام می‌کرد وب‌سایت توسط دولت ایالات متحده ضبط شده است؛ همراه با مهر و موم دفتر تحقیقات فدرال و وزارت بازرگانی ایالات متحده. وزارت دادگستری آمریکا این موضوع را مربوط به طبقه‌بندی نهادهای SDN کرده و اعلام کرده است که اگر سازمان یا نهادی به‌عنوان SDN شناخته شود، بدون دریافت مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، از دریافت خدمات در زمینه راه‌اندازی دامنه اینترنتی و وبگاه محروم خواهد شد.
این وزارتخانه همچنین در بیانیه خود آورده است که ۳۳دامنه اینترنتی ضبط‌شده «آی‌آر‌تی‌وی‌یو» تحت مالکیت یک شرکت آمریکایی هستند. ازجمله سایت‌هایی که مسدود شده، وب‌سایت شبکه کربلا وابسته به حرم مطهر امام حسین(ع) است. این شبکه اقدام به پخش زنده مراسم‌هایی می‌کند که در حرم مطهر سرور و سالار شهیدان برگزار می‌شود. این در حالی است که داستان مسدودکردن سایت‌های ایرانی موضوع تازه‌ای محسوب نمی‌شود و حرکت‌های دولت آمریکا در این خصوص مسبوق به سابقه بوده است. حتی در اوج رفتارهای خصمانه دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شایعاتی درخصوص بسته‌شدن اینترنت ایران نیز مطرح شده بود. پیش‌تر نیز چند سایت ایرانی با دامین‌های آمریکایی با معضل مسدودشدن مواجه شده بودند. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که سایت‌هایی که با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اند، از یک رجیسترکننده آمریکایی دامین خریده بودند. در صورتی که رجیستری دامین این رسانه‌ها توسط شرکت‌های غیرآمریکایی بود برای دولت آمریکا این ماجرا به سادگی فعلی پیش نمی‌رفت. 
با تشدید قوانین تحریم‌های ظالمانه دولتمردان آمریکایی علیه مردم ایران، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی ازجمله شرکت‌هایی که خدمات هاستینگ و دامین ارائه می‌دهند، از ارائه خدمات به ایرانی‌ها منع شده‌اند. در این میان برخی از سایت‌های بزرگ و معروف ایرانی با مشکلاتی از این دست روبه‌رو شده‌اند. برای مقابله با چنین وضعی بسیاری از مقامات و کارشناسان به شرکت‌ها و صاحبان صنایع و کسب‌وکارها توصیه کرده‌اند که رجیستری دامین خود را به شرکت‌های اروپایی بسپارند تا با چنین وضعیتی روبه‌رو نشوند. در این میان به‌نظر می‌رسد که ارائه برخی گزارش‌ها به مقامات آمریکایی درخصوص سایت‌های ایرانی هم یکی از عوامل اصلی مسدودشدن آنها باشد. دامنه «‎.com»  یک دامنه اینترنتی عام است که در سیستم دامنه‌ای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دامنه که کار خود را از سال۱۹۸۵ میلادی آغاز کرده است، اکنون به بزرگ‌ترین دامنه عام مورد استفاده در اینترنت تبدیل شده‌ است. این دامنه ابتدا مورد استفاده وزارت دفاع آمریکا بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید