• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 134039
+
-

رئیس‌جمهور خطاب به مردم:

تحریم تمام است

روحانی: به عراقچی اختیارات بدهیم توافق را نهایی کند

دولت
تحریم تمام است


 رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با اشاره به یکی از وعده‌های خود مبنی بر تحویل دولت بدون تحریم به منتخب بعدی ملت، گفت: من به ملت ایران اعلام می‌کنم دولت جنگ را به پایان رسانده، دولت در سایه ایثار و فداکاری مردم، در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشانده و حرف زده و مسائل مهم را حل و فصل کرده است و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. 
همین امروز دوم تیر می‌توانیم تحریم را تمام کنیم، برویم همین الان اختیارات را به آقای دکتر عراقچی بدهیم و به وین برود و در عرض چند روز توافق را نهایی کند و اعلام شود تحریم هم برداشته شود. ما کارمان را انجام داده‌ایم، حال یک‌سری پیچ‌وخم دارد، یک‌سری گرفتاری‌های سیاسی دارد که نمی‌خواهم الان وارد آن شوم. مردم الان روحیه و نشاطی پیدا کردند، نمی‌خواهم نشاط مردم به هم بخورد.

اظهارات رئیسی خوشحال‌کننده بود
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به عهد خود با ملت تصریح کرد: مردم؛ عهد ما با شما این بود که در برابر آمریکا تسلیم نشویم، در برابر آمریکا خم نشویم، عهد ما با شما این بود با 3سال‌ونیم جنگ بتوانیم کشور را اداره کنیم، مواد لازم را وارد کشور کنیم، هیچ کارخانه‌ای به‌خاطر عدم‌ورود مواداولیه از خارج تعطیل نشد، هیچ بیماری به‌خاطر نبودن تخت، بیرون بیمارستان نماند؛ این هنر ملت ایران است این فداکاری ملت ایران است. ما این کار و این راه را ادامه دادیم، حالا رسیدیم به این نقطه. این نقطه، نقطه‌ای است که باید با آرامش، امنیت و همدلی، قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم. 
خوشحال شدم در سایت دیدم که رئیس‌جمهور منتخب گفته دنبال شایسته‌سالاری هستم، دنبال حزب و جناح نیستم، الحمدلله ان‌شاءالله در مرداد مردم خواهند دید وقتی وزرا معرفی می‌شوند دیگر از یک جناح خاص نیستند و همه جناح‌ها در آن حضور دارند، معاونین رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند و جناح خاصی نیست. این خیلی عالی است؛ ما کاملا استقبال می‌کنیم.

انتخابات را دور بعد اصلاح کنیم
روحانی با انتقاد از ردصلاحیت‌های انتخابات اخیر و تأثیر آن بر مشارکت گفت: در جمهوریت اگر شما بتوانید 50درصد مردم را سهیم کنید این کار حداقلی است اگر بتوانید 70درصد مردم را سهیم کنید به یک نقطه قابل‌قبول رسیدید، اگر توانستید 90درصد مردم را سهیم کنید به نقطه اوج رسیدید. ما در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم، باید مردم را در آغوش بگیریم، طرد مردم که هنر نیست، مثلا بگوییم 50درصد جمعیت، 30درصد جمعیت که علاقه به یک تفکر و جناحی دارند، اصلا اینها نباشند؛ این چه هنر و خدمتی به کشور است؟ اگر 30درصد مردم را کنار زدیم به کشور و امنیت ملی، به انسجام ملی خدمت کرده‌ایم؟ اینکه مردم نگران و ناراحت و اندوهگین شوند این خاصیتی به حال ما دارد؟ حالا اینکه این اشکال از کجاست بحث دوم است. اینکه ما غصه می‌خوریم چرا 48درصد شد، 58درصد نشد یعنی چه؟ یعنی مردم مهم هستند، یعنی صندوق مهم است یعنی رأی مهم است. اگر برای ما مهم نبود که این همه غصه نمی‌خوردیم.

بیخودی علت درست نکنیم
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این 48درصد باید یک‌بار در تاریخ ما باشد، افزود: دفعات بعد باید جبران کنیم. یک مشکلی داشته باید مشکل آن را پیدا کنیم. از نظر من روشن است که مشکل چه بوده ولی به هر حال محققین و آنهایی که غیردولت هستند، دانشگاه‌ها، جامعه‌شناسان و سیاسیون بنشینند و فکر کنند که اگر این مشکل نبود شرکت در انتخابات به جای 48درصد، 58، 68، 78 می‌شد. بیخودی هم همینطور علت درست نکنیم که چون مردم زندگی‌شان سخت بود، پای صندوق نیامدند. وضع مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود پس چرا آنجا آمار بالا بود؟ شهرهایی شرکت کمتر است که وضع زندگی و معیشت آنها کمی بهتر است. در خارج از کشور چرا کم شرکت کردند؟ آنجا چه بود؟ آنجا هم وضع زندگی‌شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد، اساس داشته باشد.

تحویل دولت در شرایط مناسب کرونا
 رئیس‌جمهور با اشاره به میزان واکسیناسیون کرونا تا پایان دولت و تحویل آن به رئیس‌جمهور منتخب گفت: ما کرونا را ان‌شاءالله با همه توان و تلاش در شرایط مناسبی تحویل دولت بعد می‌دهیم.
البته ممکن است تا آخر سال هم گرفتار آن باشیم، ممکن است سال آینده هم چند‌ماه گرفتار آن باشیم. نمی‌دانیم، خیلی روشن نیست. ممکن است موتاسیون‌های مختلف بیاید اما امروز یک آرامش نسبی در داخل کشور به‌خاطر واکسن به‌وجود آمده است. ما برای تهیه واکسن تلاش کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم و باز هم واکسن می‌آید، واکسن‌های داخلی هم تولید شده و به بازار می‌آید.

 مکث
هزار و 40 تحریم برداشته می‌شود


رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره نهایی‌شدن متن توافق وین، گفت: همه موارد از بیمه، نفت و کشتیرانی توافق شد و حدود یک‌هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. همچنین توافق شد برخی تحریم‌ها مربوط به افراد و بیت رهبری برداشته شود. اما از آنجا که اساس مذاکره برجام در ارتباط با مسائل هسته‌ای بود، لذا همه تحریم‌های مرتبط با اینها برداشته می‌شود. محمود واعظی با بیان اینکه تحریم‌های قبل از۹۴ به نشست وین مربوط نمی‌شود، گفت: در ارتباط با مسئله برجام رئیس‌جمهور در نشست هیأت دولت به وزرا دستور دادند هر تصمیمی که می‌گیریم و این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند با آن مشورت کنیم. شاید دولت بعد راضی و موافق نباشد. در رابطه با برجام که موضوع مهمی است، رئیس‌جمهور دستور داد عراقچی به محض رسیدن به تهران با وزیر امور خارجه خدمت آقای رئیسی برسد و گزارش پیشرفت‌ها و محدودیت‌ها را اعلام کند. این گزارش یک‌ساعت‌ونیم طول کشید و همه موارد اعلام شد.

   اجازه مادران برای افتتاح حساب بانکی به نام اطفال

در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت با لایحه پیشنهادی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درخصوص «اجازه مادر برای افتتاح حساب بانکی به نام اطفال» موافقت شد. براساس لایحه مصوب هیأت وزیران که با هدف کلان حمایت از نقش و جایگاه مادری و منافع عالیه کودکان و مرتفع کردن محدودیت قانونی پدیدآمده برای مادران در افتتاح انواع حساب‌های بانکی برای اطفال و برداشت از آن تهیه و تدوین شده است، مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند. حق برداشت از این حساب‌ها نیز تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام شمسی فقط با مادر است. چندی پیش همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد درباره این مشکل نوشته بود: سال گذشته برای امری واجب که از حقوق بدیهی من و آرمیتا بود به یکی از بانک‌های معتبر مراجعه کردیم. کارمند باجه گفت اجازه همسرتان برای افتتاح حساب لازم است، گفتم همسر من در قید حیات نیست. گفت پس امکان افتتاح حساب برای دخترتان وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید